پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور خودرو

سوپاپ خودرو و نقش آن در موتور

سوپاپ یکی از اجزای مهم در موتور خودرو می باشد که یکی از وظایف آن ورود و خروج هوا و همچنین دود حاصل از احتراق موتور می باشد که در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت. سوپاپ یک لغت فرانسوی به معنای دریچه است و یکی از قطعات موتور خودروست که به شکل قارچ است […]

امیر
سه شنبه - ۱۰ بهمن ۱۳۹۶

سوپاپ یکی از اجزای مهم در موتور خودرو می باشد که یکی از وظایف آن ورود و خروج هوا و همچنین دود حاصل از احتراق موتور می باشد که در ادامه به جزئیات آن خواهیم پرداخت.

سوپاپ یک لغت فرانسوی به معنای دریچه است و یکی از قطعات موتور خودروست که به شکل قارچ است و وظیفه کنترل ورود و خروج هموا و سوخت و دود را دارد. در کل می توان به هر چیزی که ورود و خروج را کنترل کند سوپاپ نام داد. همچنین سوپاپها به فارسی این چنین تعریف شده اند: قطعه پولکی شکل که با قرار گرفتن بر روی سرسیلندر دریچه ها را سد می کند.

سوپاپ خودرو

سوپاپ ماشین چیست؟

سوپاپ ها قطعه هایی هستند که برای باز و بسته شدن دارای نظم خاصی هستند. موتورهای احتراقی باید با سوزاندن سوخت در داخل سیلندر نیرو را برای حرکت خودرو تولید کنند. همه می دانیم که ماده سوختنی، اکسیژن و حرارت ۳ پارامتر مورد نیاز عمل سوختن هستند. پس هر موتور برای سوختن باید اکسیژن را از محیط بیرون دریافت کند و سپس دود حاصل را خارج نماید. تولید نیرو در موتور خودرو به این صورت است که گاز وارد شده باید به قدری متراکم شود و بعد از انفجار انرژی جنبشی ایجاد شده باعث حرکت پیستون ها شود و محیط این عملیات مشخص است که باید کاملا بسته باشد. پس سوپاپها بهترین وسیله برای این عمل هستند تا در زمان مناسب ارتباط با بیرون را قطع و وصل کنند.


اگر تعمیرگاه مطمئن و حرفه ای می خوای ، اینجا کلیک کن و با اتوشناس آشنا شو!


انواع سوپاپ ها

سوپاپ هوا : سوپاپی برای ورود هوا یا به اصطلاح تنفس است.
سوپاپ دود : سوپاپی برای خروج دود است که به دلیل در تماس بودن با گاز های داغ دمای بیشتری نسبت به سوپاپ هوا دارند.

زمانبندی عملکرد سوپاپها به چه صورت است؟

باز و بسته شدن سوپاپها باید دارای یک زمانبندی منظم باشد که این کار را قطعه ای به نام میل بادامک انجام می دهد. میل بادامک با توجه به شکل بادامک های روی آن زمان باز و بسته شدن سوپاپ را تنظیم می کند. همچنین میزان بسته ماندن سوپاپها را هم تعیین می کند. طبق این صحبت ها باز و بسته شدن سوپاپها با حرکت پیستون ها هماهنگ است. میل بادامک ها همیشه و به شکل ثابت با میل لنگ در ارتباط هستند تا این هماهنگی بین پیستون ها و سوپاپها برقرار باشد. در موتور های مختلف راه اندازی و باز و بسته شدن سوپاپ ها قطعه های مختلفی وجود دارند. اما معمولا قطعات مورد نیاز برای این کار عبارتند از: بالابر، میل بادامک، میله فشارنده ، انگشتی ، اسبک سوپاپ و فنرهای سوپاپها. مکان و ترتیب سوپاپها در استفاده از این قطعات تاثیر دارند.

مواد و ترکیبات سوپاپها

همانطور که گفتیم سوپاپها در محیطی با حرارت بسیار بالا کار می کنند و به دلیل سرعت عمل بالایشان در خطر فشار و فرسودگی زیادی قرار دارند. در بالا گفتیم که سوپاپهای تخلیه دود احتراق تحت دمای بسیار بیشتری نسبت به سوپاپ تنفس قرار دارند و در اثر این حرارت ممکن است سوپاپ به رنگ قرمز کدر درآید. به همین دلیل است که جنس سوپاپهای تخلیه از آلیاژی قوی فولادی هستند تا در برابر شکستگی و زنگ زدگی و بخصوص تاب برداشتن مقاومت کافی را داشته باشند. این آلیاژ از کرم ، سیلیس ، نیکل و مقدار کمی از سایر فلزات ساخته شده است.

اجزای تشکیل دهنده سوپاپها

  1. قطر کلگی
  2. قطر گیج لاین
  3. لنگی دور کلگی
  4. لنگی کف
  5. بار کامل
  6. ارتفاع کمربند
  7. ارتفاع پخ انتها
  8. زبری ساق
  9. ارتفاع کلی
  10. ارتفاع آبکاری ساق
  11. قطر ساق
  12. ارتفاع سختکاری
  13. سختی انته ساق
  14. لنگی انتهای ساق
اجزای تشکیل دهنده سوپاپ خودرو

اجزای تشکیل دهنده سوپاپ خودرو

توصیه‌هایی برای نگهداری و تعمیر سیستم تعلیق خودرو

چگونگی دریافت خسارت خواب خودرو در تعمیرگاه

نکاتی کاربردی پیرامون ضد یخ موتور خودرو

شستن اصولی خودرو در فصل سرد سال

بلبرینگ چرخ خودرو و خرابی آن

برق دزدی در سیستم برقی خودرو و راهکارهای رفع آن

سیستم فرمان هیدرولیک و علائم خرابی و عیب یابی آن

تفاوت فرمان هیدرولیک و فرمان برقی خودرو

پلوس خودرو و علت خرابی آن

علل یاتاقان زدن خودرو چیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی