
طراحی چشم نواز، عملکرد بی نظیر
آئودی شرکت خودروسازی آلمانی و تولیدکننده خودروهای لوکس است که دفتر مرکزی آن در شهر اینگولشتات و ایالت بایرن آلمان قراردارد و مدلهایش را در ۹ کارخانه، که در ۸ کشور اروپایی مستقر هستند، تولید میكند.
شرکت آئودی در تاریخ ۱۶ ژوئن ۱۹۰۹ توسط آگوست هورش و در شهر تسویکاو، آلمان تاسیس شد. این شرکت از سال ۱۹۶۴ یکی از زیرمجموعههای گروه فولکس واگن بهشمار میآید. آئودی در سال 1998 توانست تمام سهام کمپانی ایتالیایی لامبورگینی را از آن خود کند. سال 2012 میلادی که لامبورگینی کمپانی دوکاتی را خرید، این برند موتورسواری در زیرمجموعههای آئودی قرار گرفت. آئودی به همراه مرسدسبنز، بامو و پورشه 4 خودروساز مشهور و لوکس آلمانی هستند و بهعنوان پرفروشترین خودروسازان لوکس جهان، شناخته میشوند. سهام شرکت خودروسازی آئودی در بازار بورس فرانکفورت معامله میشود.
شرکت خودروسازی آئودی پیشینهای طولانی داشته و سالهاست که به تولید خودرو اشتغال دارد. این کمپانی همواره پابهپای 2 شرکت بزرگ خودروسازی هموطن خود، یعنی مرسدسبنز و بامو به رقابت میپردازد. علامت تجاری این کمپانی خودروساز که از 4 حلقه درهمتنیده تشکیل شده، نماد پیوستن 4 شرکت خودروسازی است که تا آن زمان مستقل بودند، درواقع این شرکتها پایههای آئودی امروز هستند.
اما داستان ورود این کمپانی خودروسازی به کشور ما همواره با بداقبالیهایی همراه بوده که موجب شده استقبال چندان مناسبی از محصولات اندکی که از این خودروساز در کشور وجود دارد بهعمل نیاید. 2 محصولی از آئودی که مجوز پلاک ملی دریافت کردهاند و در بازار کشور حضور دارند آئودی TT و شاسیبلند خوشتیپ این کمپانی یعنی Q5 هستند. اما از آنجایی که آئودی خودروسازی صاحب سبک است و بهعنوان برندی معتبر در زمینه خودرو فعالیت دارد همواره با ورود مدلهای آن بهصورت گذرموقت موردتوجه ما قرار گرفته و همواره تلاش کردهایم در ملاقاتی مفصل این خودروها را به چالش کشیده و محصولات مختلف آئودی را بررسی کنیم.
همانطور که در شماره 62 مجله تختگاز به سراغ آئودی R8 رفتیم اینبار به همت دوستان سدان خوشخطوخال این کمپانی را مورد بررسی قرار دادیم. با تیم تست مجله تختگاز همرا باشید.
طراحی ظاهری
از نظر کلاس خودرویی آئودی A7 را باید در کلاس فستبک مجلل طبقهبندی کرد. کلاسی که مرسدسبنز با تولید CLS بهعبارتی این کلاس خودرویی را متولد کرد و پس از آن پورشه با پانامرا، بامو با سری 6 گرنکوپه و استونمارتین با رپید در آن به ایفای نقش پرداختند.
هرچند در ابتدای کار طراحی خودرویی سدان با فرم سقف کوپهمانند چندان در نظر مخاطبان جذاب نبود اما پس از مدتی بهخوبی در دل مشتریان جا باز کرد و میتوان گفت همانطور که مرسدسبنز CLS از زیباترین خودروهای تولیدی این کمپانی است، دقیقا A7 هم همین نقش را برای آئودی ایفا میکند.
نمای جلو خودرو با جلوپنجرهای زیبا تزئین شده است که نشان زیبای آئودی را روی پیشانی خود قرار داده است. کاپوت کشیده با 2 خط زیبا که از ستون A آغاز میشوند تا انتهای این قسمت امتداد پیدا کردهاند. همانطور که میدانید آئودی از آن دست از خودروسازانی است که همواره از چراغهای LED در تزئین خودروهای خود استفاده میکند و همین موضوع موجب شده که چراغهای اصلی در نمای عقب و جلو در محصولات مختلف این خودروساز چشمنواز باشد و هر بینندهای را میخکوب کند. در A7 نیز این موضوع رعایت شده است و مهندسان طراح این خودرو با دقت و وسواس خاصی به آرایش چراغهای این خودرو پرداختهاند که به نظر نگارنده زیباترین قسمت خودرو همین چراغهاست!
در 2 طرف سپر چراغهای هالوژن درون قابی مشکیرنگ قرار گرفته است، همچنین در این قسمت ورودی هوایی برای خنک کردن پیشرانه دیزلی این خودرو دیده میشود. خطوط استفاده شده روی سپر، گلگیر و کاپوت موجب شده تصویری اسپرت از این خودرو به بیننده القا شود و بیشتر در دل جوانان جا باز کند، تا اینکه موردپسند افراد میانسال باشد!
به نمای جانبی میرویم، در این قسمت کشیدگی زیبای خودرو چشمنواز است و این جذابیت به میزانی بالاست که حس میکنیم آئودی با این محصول بهخوبی توانسته در مقابل رقبای گردنکلفت خود عرضاندام کند. آینهها برخلاف خودروهای مرسوم روی در قرار گرفته و از این نظر یادآور R8 است که خودرویی کاملا اسپرت محسوب میشود، بهعبارتی آئودی توجه ویژهای به اسپرت بودن A7 کرده و در جایجای آن این موضوع مشهود است. رینگهای سایز بزرگ با ابعاد مناسب خود بهخوبی نقش کفشهای خودرو را بازی میکنند و فضای بسیار اندکی بین گلگیر و چرخها وجود دارد که سبب جذابیت بیشازپیش این خودرو میشود.
با نگاهی به نمای عقب خودرو متوجه میشویم آئودی تلاش کرده با اولین نگاه خودرویی اسپرت و لوکس را به بیننده نشان دهد که اگر انصاف بدهیم موفق هم بوده است. فرم خاص طراحی قسمت عقب این خودرو با آنکه فرمی نامتعارف دارد، بهخوبی در دل بیننده نفوذ میکند. کیفیت ساخت بالای آئودی نیز در این بخش بهنیکی مشهود است.
چراغهای اصلی عقب در این قسمت مشابه چراغهای جلو طراحی شده تا همگامسازی مناسبی بین قسمتهای مختلف خودرو وجود داشته باشد. مشابه چراغهای جلو، در چراغهای عقب نیز به وفور از LED استفاده شده و این چراغها شبهنگام جذابیت A7 را دوچندان میکند. خروجیهای چهارضلعی اگزوز نیز در پایینترین قسمت سپر موجب جذابیت بیشازپیش A7 شده. فرم کوپهمانند عقب خودرو موردی است که پیشتر در مرسدسبنز CLS دیدهایم. بهعبارتی باتوجه به فرم کلی اتاق رقبای آئودی A7 را علاوه بر CLS میتوان پورشه پانامرا، بامو 650i گرنکوپه و استون مارتین رپید دانست که با توجه به فروش و محبوبیت بالای مرسدسبنز CLS و پورشه پانامرا در کشور، میتوان دریافت که این کلاس نزد ایرانیان از جایگاه ویژهای برخوردار است.
طراحی داخلی
خب! وقت آن رسیده که به بررسی نمای داخلی این خودرو بپردازیم. با بازکردن در خودرو با فضایی نسبتا بزرگ و صدالبته کیفی روبهرو شدیم و باید گفت کیفیت بالای چرم صندلیهای داخلی هر بینندهای را سر شوق میآورد.
فرمان D شکل آئودی A7 که این روزها این مدل فرمان را روی بسیاری از محصولات کیا میبینیم موجب شده فضای خوبی در اختیار پاهای راننده قرار بگیرد. روی فرمان نیز کلیدهایی برای تنظیمات سیستم صوتی و قطع و وصل تلفن همراه دیده میشود. مضاف بر اینکه شیفترهای پشت فرمان لذت وصفناپذیری را هنگام رانندگی به راننده هدیه میدهند.
پشت فرمان، صفحه کیلومترشمار مندرج تا 300 کیلومتربرساعت و دورشمار موتور به چشم میخورد. همچنین صفحهای کوچک در میانه این 2 قرار گرفته که اطلاعات ضروری را به راننده گوشزد میکند. در 2 گوشه این صفحه نیز 2 صفحه دیگر یکی میزان باک بنزین و دیگری درجه آب دیده میشود. صفحه LCD بزرگ در بالاترین قسمت داشبورد میانی قرار دارد که با استارت خودرو باز میشود. دریچههای تهویه مطبوع اندکی پایینتر به چشم میخورند و میان آنها کلید فلاشر قرار گرفته است. علاوه بر 2 دریچه تهویه مطبوعی که ذکر شد 2 دریچه دیگر در قسمت چپ و راست داشبور دیده میشوند. داشبورد میانی خودرو علاوه بر مواردی که ذکر شد دکمههای سیستم صوتی و تهویه مطبوع را نیز روی خود جای داده است.
در کنار دست راننده، گیرباکس و سایر امکانات خودرو به چشم میخورد که حالتهای مختلف رانندگی و ترمزدستی برقی بخشی از آنهاست. فضای نسبتا مناسبی نیز در این قسمت برای قرار دادن اجسام در نظر گرفته شده است. سمت راست گیرباکس نیز دکمه استارت/استاپ دیده میشود که البته از دید نگارنده محل آن، چندان مناسب نیست.
روی در راننده کلیدهای بالابر برقی و باز و بسته کردن درها قرار گرفته است. برخلاف نمای بیرونی آئودی A7 که علیالخصوص در قسمت عقب فرمی خاص دارد در کابین همهچیز منطقی به نظر میرسد و خبری از شلوغکاریهای اضافی که در پورشه پانامرا دیده میشود نیست. درحقیقت باید گفت سهولت کار با ادوات و آپشنهای آئودی بهراحتی آب خوردن است.
از نظر فضاسازی داخل کابین نیز در ردیف جلو صندلیها کمبود فضایی احساس نمیشود، اما در ردیف دوم صندلیها برای افراد قدبلند مقداری کمبود فضا احساس میشود و علت آن فرم انتهایی خودروست که به آن اشاره کردیم. البته زمانیکه از بیرون به خودرو نگاه میکنید متوجه این موضوع خواهید شد. بهعبارتی میتوان گفت آئودی با طراحی این خودرو به این شکل فضای ردیف دوم را فدای طراحی مثالزدنی A7 کرده است.
فضای صندوق بار آئودی A7 نیز مناسب است و برای سفرهای برونشهری خانوادههای 4 یا 5 نفره مناسب بهنظر میرسد. افزون بر اینها از نظر ارگونومی میتوان نمره بالایی به آئودی A7 داد. فستبکی که تلاش کرده انبوه امکانات ایمنی و رفاهی را به راحتترین حالت ممکن در اختیار راننده قرار دهد.
مشخصات فنی
آئودی A7 همانند سایر محصولات این کمپانی با پیشرانههای متعددی در نمونه بنزینی و دیزلی به بازارهای جهانی عرضه شده است تا بتواند نیازهای متفاوت خریداران را برطرف کند اما مدل مورد بررسی از موتور 3 لیتری V6 بهره میبرد که توان خروجی آن 240 اسببخار و حداکثر گشتاورش 428 نیوتنمتر است و قادر خواهد بود این آلمانی خوشاستایل را در مدتزمان 6.2 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برساند.
این پیشرانه از سال 2014 روی این خودرو قرار گرفته است و احتمال میرود آئودی بهزودی دستی بر سر و روی این موتور بکشد تا بازدهی آن را بالاتر ببرد و مصرف سوختاش را کاهش دهد.
تجربه رانندگی
پشت فرمان قرار گرفته و با فشردن دکمه استارت که طرف شاگرد قرار گرفته اقدام به روشن کردن خودرو میکنیم. هیچ دلیل منطقیای برای قرار گیری این دکمه در سمت راست دستهدنده وجود ندارد و میتوان این مورد را از نکات منفی کابین این خودرو ذکر کرد.
دید اطراف غیر از عقب خودرو مناسب است، البته شاید بهتر باشد برای ارزیابی بهتر در ابتدای حرکت، صندلی خود را بیشتر بالا بیاورید تا تسلط بهتری به اطراف داشته باشید.
گیرباکس را درگیر کرده و شروع به حرکت میکنیم. سیستم تعلیق هوشمند دستاندازها و پستیوبلندیهای سطح شهر را به خوبی جذب میکند و مانع از تکانهای شدید در هنگام رانندگی میشود. البته اگر در ردیف دوم صندلیها قرار بگیرید ضربات بیشتری داخل کابین محسوس است که چندان آزاردهنده نیست.
شتابگیری خودرو با توجه به بهرهمندی از موتور 3 لیتری 6 سیلندر ایدهآل است و هیچگونه کموکاستی ندارد، به گونهای که با هربار فشار روی پدال گاز به داخل صندلی فرو رفتیم و حس ناب سواری با آئودی را تجربه کردیم. به میزانی شتابگیری آئودی A7 بالا بود که به یکی از دوستانی که با بامو Z4 به ما اضافه شده بود پیشنهاد درگ دادیم. جالب بود که در این رقابت آئودی A7 مورد بررسی پابهپای Z4 حرکت میکرد و هیچگاه از این کوسه باواریایی جا نماند.
همانطور که پیشتر عنوان شد از نظر ارگونومی آئودی A7 در جایگاه مطلوبی قرار میگیرد. هندلینگ و لذت رانندگی آئودی A7 بسیار بالاست و دقیقا همان حس خوبی که پس از سواری با مرسدسبنز، بامو و پورشه تجربه میکنید در آئودی هم قابللمس است. بهعبارتی میتوان گفت آلمانیها یکی از بهترین خودروسازان دنیا هستند که از جذابیت بصری بالا و عملکرد فنی بینظیری برخوردارند.
سر پیچها و گذرگاهها سیستم کنترل پایداری خودرو بهخوبی خودرو را کنترل میکرد، مانع از کوچکترین شیطنت در قسمت انتهایی خودرو میشد و حس اعتمادبهنفس را به راننده انتقال میداد. فرمان D شکل موجب شده فضای بسیار خوبی برای پای راننده ایجاد شود، مضاف بر اینکه کیفیت بالای ساخت فرمان حس خوبی را به راننده منتقل میکند. همچنین فرمان اطلاعات سطح مسیر را بهخوبی به دستان راننده انتقال میدهد.
برای کسب شتابگیری بهتر تصمیم گرفتیم از طریق شیفترهای پشت فرمان اقدام به تعویض دنده کنیم. در این حالت شاهد بهترین عملکرد خودرو بودیم و توانستیم در حدود 6 ثانیه از سرعت صفر به صد کیلومتربرساعت برسیم. عملکرد ترمزها بینظیر است و فقط چند ثانیه پس از لمس پدال ترمز، سرعت خودرو به صفر خواهد رسید. یکی از مواردی که در حین تست به آن برخوردیم دود بدی بود که هنگام استارت خودرو از اگزوزها خارج میشد و علت آن کیفیت نامناسب سوخت در ایران است که با آئودی A7 مورد آزمون چندان سازگار به نظر نمیرسد!
سخن پایانی
بدون شک آئودی A7 را میتوان یکی از بهترینهای این کلاس دانست که با کیفیت بالای ساخت، امکانات متعدد ایمنی و رفاهی، عملکرد فنی کمنظیر، هندلینگ بالا و… میتواند هر خریداری را وسوسه کند. طی چند سال گذشته بارها و بارها درخصوص واردات عمده خودروهای آئودی به کشور شنیدهایم، حتی در آخرین اقدام نمایندگی این کمپانی آلمانی در تهران دایر و پس از گذشت یکسال تعطیل شد.
طراحی پویای محصولات آئودی موردی بود که هر رهگذری را مجاب میکرد تا آئودی A7 را دنبال کند و این موضوع در مورد سایر محصولات این کمپانی نیز صدق میکند. همانطور که پیشتر اشاره کردیم از رقبای این خودرو در بازار کشور میتوان به مرسدسبنز CLS، پورشه پانامرا و بامو 650i گرنکوپه اشاره کرد که امیدواریم در آینده نزدیک این 4 خودرو را در کنار هم قرار داده و مقایسهای جامع برای شما عزیزان تهیه کنیم.
در انتها لازم میدانیم از مالک محترم خودرو، جناب آقای کاوان عثمانرشید که وقت و خودرو خود را در اختیار تیم تست مجله تختگاز قرار دادند تشکر ویژهای داشته باشیم.
نویسنده : پویا شمس معطر