خط توليد كاتاليست يورو٥ گروه صنعتي ایران خودرو امروز چهارشنبه ١٨ بهمن ٩٦ در شهرك صنعتي محمود آباد و در كارخانه مبدل خودرو پاك با حضور محسن صالحي نيا، معاون وزير صنعت، معدن و تجارت، هاشم يكه زارع مديرعامل ايران خودرو، مهندس صديقي استاندار قم و نمايندگان مردم قم در مجلس شوراي اسلامي افتتاح شد. […]
گروه صنعتی ایران خودرو در سال اقتصاد مقاومتي تولیدو اشتغال، يكي از دستاورد های فناورانه را در صنعت خودرو كه حاصل تلاش و پيگيري فرزندان دانشمنداين كشور است، ارايه كرده است. اين گروه صنعتي توانست در اين سال نسبت به راهاندازي خط توليدكاتاليست در سطح يورو 5 اقدام كندكه با تحقق اين امر، ايران به باشگاه توليدكنندگان كاتاليست خودرو پيوست.
گروه صنعتی ایران خودرو به منظور ارتقای سطح مطلوبیت صنعتی و زیست محیطی و كمك به كاهش آلودگي هوا و نيزكارآفريني در حوزههاي اقتصادي جديد با هدف ارزش آفريني، اقدامات موثری را از جمله تاسیس و راهاندازی مجموعههای مختلفی که بتوانند به عنوان بازوی عملیاتی آن باشند، انجام داده است .
شرکت مبدل خودروی پاک به عنوان یکی از زیرمجموعههای واحدهاي توليدي گروه صنعتي قطعات اتومبيل ايران متعلق به ایران خودرو، توانسته است با خريد تكنولوژي و راه اندازي خط توليدتمام رباتيك از شركت معتبر دينكس اكو كت فنلاند به همراه انتقال دانش فني براي نخستین بار به فناوري توليد وپوشش دهي مونوليت با سطح يورو 5 به باشگاه توليدكنندگان كاتاليست خودرو پيوسته و در زمره 10 پوشش دهنده بزرگ دنيا درسطح يورو 5 به شمارآيد.
با راه اندازي خط توليدكاتاليست يورو5 سالانه حداقل 4 ميليون يورو صرفه جويي ارزي عايداقتصاد ملي ميشود.
از ديگر فوايد راه اندازي اين خط توليددر منطقه محمود آباد قم، كاهش توليد منواكسيد كربن ناشي از خروجي اگزوز خودرو از 2.2 گرم در هر كيلومتربه 1 گرم به ازاي هر كيلومتراست.
شايان ذكر است كه به ازاي توليد يك ميليون كاتاليست خودرو درسال و با فرض ميانگين 30 هزار كيلومتر كاركرد هر خودرو درسال اين ميزان كاهش به 36 هزارتن توليد منواكسيد كربن مي رسد. كاهش ميزان توليد هيدرو كربن و NOX ناشي از خروج اگزوز خودرو از 5/0 گرم در هر كيلومتر به 1/0 و 8 0/0 در هر كيلومتراز ديگر اهداف زيست محيطي، راه اندازي خط توليد كاتاليست در ايران است. به طوري كه به ازاي توليد يك ميليون كاتاليست خودرو درسال و با فرض ميانگين 30 هزار كيلومتر كاركرد هر خودرو در سال اين ميزان كاهش به 12 هزارتن توليد هيدرو كربن و 12600 تن NOX مي رسد.
گروه صنعتي ايران خودرو با راه اندازي خط توليدكاتاليست توانسته است، به صورت مستقيم و غيرمستقيم فرصت شغلي مناسبی ايجاد كند. ضمن اينكه توليد اين محصول در كشورمان فرصت دست يابي به بازارهاي صادراتي كشور هاي تركيه ، عراق و كشورهاي مشترك المنافع را ايجاد ميكند.
پيش از آغاز مراسم مهندس انتظاري مدير كارخانه، توضيحاتي در مورد كاتاليست توليدي اين شركت به خبرنگار جوان خودرو داد.
پيش از هرچيز بايد بگوييم كه اين فيلترها در راستاي ارتقاء استانداردهاي زيست محيطي و كاهش آلودگي هوا روي محصولات ایران خودرو قرار مي گيرد. اين قطعه در قسمت اگزوز خودروهاي بنزيني قرار مي گيرد و گازهاي سمي را به گازهاي كم خطر و دوست دار محيط زيست تبديل مي كند. اين كارخانه تنها كارخانه كشور است كه كاتاليست با استاندارد يورو٥ توليد مي كند.
اين آجرهاي استوانه اي شكل كه تصاوير آن را مشاهده مي كنيد، محلي براي ورود فلزات گران قيمت هستند. اين جسم استوانه اي شكل هسته مركزي كاتاليست را تشكيل مي دهد. و كاتاليست مجموعه اي قطعات از جمله سنسور اكسيژن است كه عملكرد اين مجموعه دست به دست هم مي دهد تا گازهاي خطرناك توليد شده توسط موتور خودرو فيلتر شود.
هر اينچ مكعب اين استوانه ها، ٤٠٠ سوراخ را شامل مي شود كه اين سوراخ ها محل ورود فلزات گران بهاي نجيب از جمله پالاديوم و روديوم هستند. فلشهاي روي كاتاليست نيز جهت عبور دود را نشان مي دهد.
وظايف كاتاليست را مي توان كاهش مونوكسيد كربن، تبديل مونوكسيد به دي اكسيد، كاهش ناكس و تبديل سوختي كه ناقص مي سوزد به co2 و آب عنوان كرد.
مونسان مديرعامل ياپكو (شركت توليد قطعات خودرو) گفت:
كاتاليست خودرو بر خلاف چيزي كه تصور مي شود، يكي از مهمترين قطعات خودرو است. اين قطعه در سال هاي تحريم از هند به ايران مي آمد.
در جهت سياست هاي كلان اقتصادي و در جهت خودكفايي، در سال ٩٤ بومي سازي اين قطعه در دستور كار هيات مديره ياپكو قرار گرفت.
مونسان اضافه كرد: حمايت هاشم يكه زارع (مديرعامل ايران خودرو) كه هميشه تاكيد بر خودكفايي دارد، باعث شد سرمايه ٣ ميليون و ٣٠٠ هزار يورويي به علاوه ٤٠ هزار ميليارد ريال به اين پروژه اختصاص يابد.
به گفته مونسان، براي تامين كاتاليست، به جاي شركت هاي هندي و چيني، با تامين كنندگان جهاني مذاكره شده و در نهايت با فنلاند به توافق رسيديم.
اين توافق نامه ١٠ ساله با استاندارد يورو٦ منعقد شده. در اين راستا ٢ سال پيش جلسه اي مشترك براي داخلي سازي اين قطعه داخل كشور گرفته شد كه در حال حاضر به افتتاح اين خط توليد منجر شده است.
طول عمر اين كاناليست ١٢٠ هزار كيلومتر يا ٥ سال است. در انتها مونسان از معاون وزارت صنعت در امور صنايع درخواست كرد كه استفاده از كاتاليست به منظور كاهش آلودگي هوا و كمك به محيط زيست اجباري شود.
مهندس هاشم یکه زارع مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو :
در ادامه هاشم يكه زارع مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو سخنان خود را با تاكيد بر اين كه بايد براي درآمدزايي به توليد اتكا داشته باشيم تا نياز به پول حاصل از فروش نفت كم شود، شروع كرد.
يكه زارع گفت: براي جذب سرمايه بايد مسير سرمايه گذاري شيب حداقلي داشته باشد كه سرمايه گذار هرچه راحت تر بتواند سرمايه گذاري كند. نبايد گران ترين زمين و گران ترين انرژي در اختيار واحدهاي صنعتي قرار گيرد.
مديرعامل ايران خودرو با اشاره به قرارداد با پژو گفت: قرارداد ايران خودرو و پژو يكي از بهترين قراردادهاي پسابرجامي به شمار مي رود. ما در قرارداد با طرف خارجي بر چند اصل مهم پافشاري كرديم. نخست اينكه توليد محصولات پژو بايد با داخلي سازي ٧٠ درصدي در ايران انجام شود. اين اقدام در جهت كمك به صنعت قطعه سازي انجام شده و در تفاهمي كه با پژو داشتيم، حضور قطعه سازان ايراني در بازار پژو در الجزاير ميسر شود.
در حال حاضر پژو ٢٠٠٨ داخل كشور توليد مي شود و ٣٠١ در سال آينده وارد چرخه خواهد شد. ٣٠١ اولين خودرويي خواهد بود كه توليد آن با داخلي سازي ٥٠ درصد آغاز خواهد شد.
به گفته يكه زارع، توليد كاتاليست در قم با همت مهندس مونسان به بهره برداري رسيده و در آينده سرمايه گذاري هاي ديگري در قطعه سازي نيز در قم انجام مي شود.
يكه زارع در انتهاي صحبت هاي خود به اين نكته اشاره كرد كه، هر سرمايه گذاري كه بخواهد وارد صنعت قطعه سازي شود، ايران خودرو از آن حمايت مي كند. ايران خودرو تضمين مي كند كه تا ٥ سال مشتري قطعاتش باشد و آن را حمايت كند.
دیدگاه خود را بنویسید