محمدرضا اباذری و موتورسیکلت دست سازش موتورهای کاستوم پروژههایی سفارشی و دستساز هستند که در سراسر دنیا مورد اقبال افرادی خاص قرار میگیرند و نشان از افکار هنرمندانه و توانمندیهای فنی سازندگان آنها دارند. ما در پدال تاکنون موتورهای کاستوم زیادی را معرفی کردهایم. اما این بار از زبان یک مبتکر جوان ایرانی، روند […]
موتورهای کاستوم پروژههایی سفارشی و دستساز هستند که در سراسر دنیا مورد اقبال افرادی خاص قرار میگیرند و نشان از افکار هنرمندانه و توانمندیهای فنی سازندگان آنها دارند. ما در پدال تاکنون موتورهای کاستوم زیادی را معرفی کردهایم. اما این بار از زبان یک مبتکر جوان ایرانی، روند ساخت یک موتورسیکلت دستساز را با کمترین امکانات میخوانیم. محمدرضا اباذری کارشناس مکانیک ماشین ابزار توانسته با کمترین امکانات ایده خود را محقق نماید.
تقریباً دو سال پیش بود که طبق معمول همیشه توی نت گشت میزدم که برای اولین بار با چند سایت خارجی آشنا شدم که کارشون تولید موتورهای کاستوم بود. یه جرقه نیاز داشتم که با دیدن مطالب اون سایتها توی ذهنم زده شد. از اونجایی که از کودکی با مسائل فنی آشنایی کامل داشتم و رشته تحصیلیم هم مکانیک ساخت و تولید بود بهراحتی پروسه ساخت این موتورها توی ذهنم ترسیم شد. هرچند میدونستم با امکانات خیلی محدودی که دارم و بودجه محدودتر کارم دشوار خواهد بود اما علاقه شدیدم به موتورسیکلت و کلاً ساخت و تولید اجازه نداد که بیخیال کار بشم.
کار کلی رو از اسکچ های کاغذی و ابعاد حدودی شروع کردم تا در نهایت به ابعاد و نقشههای اصلی کار رسیدم. از همون اول طرح نهایی رو توی ذهنم میدیدم برای همین راحت تر می تونستم کار طراحی رو انجام بدم.اول از شاسی اصلی شروع کردم که در حین کار چندبار جزئیاتش تغییر کرد. مهمترین تغییرش کمکهای عقب بود چون طرح اولیه اصلاً کمک نداشت! بعد نوبت به طراحی و ساخت باک بنزین، سیستم تعلیق جلو، جایگاه موتور، پدالهای دنده و ترمز، ساخت فرمان و زین و گلگیر عقب و سختترین قسمت کار طراحی رینگ عقب به همراه توپی رسید.
همونطور که در عکسها مشخص است ، برای اینکه جلوهٔ ظاهری این موتور و اصالت طرح توی اون حفظ بشه برای رینگ عقب مجبور بودم از رینگ و لاستیک خیلی پهن استفاده کنم و چون اینجور رینگ و لاستیکها توی بازار کمیاب هست، قیمت خیلی بالایی حتی تا چند میلیون تومان دارن. برای همین مجبور به استفاده از رینگ خودرو سایز 13*185 مربوط به خودرو سمند شدم که چالش مهم در استفاده از این رینگ طراحی توپی برای این رینگ بود. توپی این موتور ترکیبی از 2 توپی خودروی پیکان به همراه دیسک و کالیپر ترمز اون و همچنین یک دنده زنجیر موتورهای تریل طرح رادیسون که با چند قطعهی واسط بهسختی رویهم سوار شدن.مشکل اصلی توی انجام اینجور پروژهها اینه که به خاطر اینکه معمولاً برای اولین بار انجام می شن خیلی از کارها با روش آزمون و خطا انجام می گیره به همین دلیل هزینهها و زمان تولید چند برابر می شه.
تقریباً بهجز انجین تمامی قطعات موتورسیکلت دستساز هست.
انجین با حجم 150 سیسی و گیربکس 4 سرعته مارک هوندا
رینگ لاستیک عقب دستساز (سایز 13*185)
ترمز عقب (دیسکی با کالیپر دو طرفه مربوط به خودروهای پیکان)
دوشاخ و تعلیق جلو دستساز ( سیستم الاکلنگی 3 قسمتی با کمک بالا)
فرمان دستساز.
سیستم اگزوز دستساز با منبع صداگیر متوسط
گیربکس تبدیل عرض دستساز (کار این گیربکس به این صورت هست که چون عرض انجین از لاستیک کمتره زنجیر رو با عرض لاستیک همراستا می کنه یعنی اختلاف عرض رو جبران می کنه. البته این گیربکس با مقیاس 1 به 1 هست اما می شه اون رو برای دستیابی به قدرت یا سرعت بیشتر تغییر داد)
زین دستساز با فنرهای ضربهگیر
سیستم تعلیق عقب دستساز
گلگیر، فلاپ ها و باک هم بهصورت دستساز طراحی و ساخته شده
پدالهای دنده و ترمز عقب دستساز
سرعت نهایی: 105 کیلومتر بر ساعت (البته این سرعتی هست که به خاطر حفظ ایمنی در تستهای اولیه بیشتر از اون نرفتم)
سیمکشی و چراغها و … هم بهصورت یونیورسال هستن و از بازار تهیه شدن
رنگ هم همونطور که مشخصه ترکیبی از مشکی براق خودرویی و آبی جوهری متالیک هست که رنگ آمیزیش هم به عهده خودم بوده.
دیدگاه خود را بنویسید