پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ب ام و X1 جدید

کوچک ترین شاسی بلند ب ام و در میدان عمل/ بررسی فنی ب ام و X1 جدید

کمپانی ب ام و طی چند سال گذشته تلاش زیادی کرده تا با گسترش محصولات خود سهم فروش بیش‌تری را از بازارهای بین‌المللی نصیب خود کند. این گستردگی محصولات با آن‌که مشتری را مقداری سردرگم می‌کند و همواره مخالفانی را به دنبال داشته است. اما باعث شده مشتریان برای خرید خودرو گزینه‌های زیادی را پیش‌رو داشته […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

کمپانی ب ام و طی چند سال گذشته تلاش زیادی کرده تا با گسترش محصولات خود سهم فروش بیش‌تری را از بازارهای بین‌المللی نصیب خود کند. این گستردگی محصولات با آن‌که مشتری را مقداری سردرگم می‌کند و همواره مخالفانی را به دنبال داشته است. اما باعث شده مشتریان برای خرید خودرو گزینه‌های زیادی را پیش‌رو داشته باشند. سری‌های GT، گرن‌کوپه و… از محصولاتی هستند که به تازگی وارد محصولات ب‌ام‌و شده‌اند. اما سری‌های X ب‌ام‌و مختص شاسی‌بلندها و نیمه‌شاسی‌بلندهای این کمپانی است که شامل X1، X3، X4، X5 و X6 است هرچند احتمالا تا سال 2020 X2 و X7 هم به لیست محصولات خروجی شرکت ب‌ام‌و اضافه خواهند شد. پس از عرضه نسل نخست ب‌ام‌و X1 در بازار کشور، که عنوان کوچک‌ترین شاسی‌بلند ب‌ام‌و را با خود یدک می‌کشد؛ اقبال نسبتا مناسب به این خودرو شرکت واردکننده تصمیم گرفت خیلی زود پس از عرضه نسل جدید آن مقدمات واردات‌اش را فراهم کرده تا در ماه رمضان از ب ام و X1 جدید رونمایی شود و چند ماه بعد به دست مصرف‌کننده داخلی برسد.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

ب ام و X1 جدید

طراحی  ب ام و X1 جدید

برای اولین‌بار که با ب ام و X1 جدید روبه‌رو می‌شوید قطعا محو زیبایی آن خواهید شد و در مقام مقایسه با نسل گذشته، آن‌را بزرگ‌تر و صدالبته جذاب‌تر قلمداد خواهید کرد. جلوپنجره کلیوی که از شاخصه‌های همیشگی محصولات ب‌ام‌و است نسبت به نسل قبل بزرگ‌تر شده و با کروم‌کاری‌ای که در این قسمت صورت گرفته نشان می‌دهد ب‌ام‌و به لوکس بودن این خودرو توجه ویژه‌ای داشته است. هم‌چنین هرکدام از این کلیه‌ها با 8 خط افقی مشکی‌رنگ پوشانده شده‌اند.

چراغ‌های اصلی همانند اکثر محصولات ب‌ام‌و با 2 چراغ اصلی درون آن پوشانده شده‌اند و با فرمی زیبا در 2 طرف جلوپنجره آرمیده‌اند.

چراغ‌های روشنایی در روز نیز که در تمامی محصولات تولیدی به روز دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد در داخل کاسه چراغ اصلی و در قسمت بالایی آن دیده می‌شود که شب‌هنگام جلوه‌ای دوچندان به نمای جلو ب‌ام‌و مذکور خواهند داد. چراغ‌های مه‌شکن در زیر چراغ‌های اصلی با فرمی دوار دیده می‌شوند که شباهت غیرقابل انکاری با فیس‌لیفت X3 پیدا کرده‌اند. در پایین‌ترین قسمت سپر 3 ورودی هوا دیده می‌شوند که با خطوطی زیبا تزئین شده‌اند و وظیفه دارند موتور را خنک‌کاری کنند.

ب ام و X1 جدید

در مدل مورد تست جلو پنجره‌های کلیوی به‌خوبی پوشانده شده‌اند اما در برخی مدل‌هایی که در بازار کشور به فروش می‌رسد فقط خطوطی استفاده شده که در پشت آن رادیاتور مشخص است که چندان جالب نخواهد بود. کاپوت کشیده با خطوط روی آن ب ام و X1 جدید را اسپرت‌تر نشان می‌دهد.

به نمای جانبی خودرو می‌رسیم. اولین نکته‌ای که در این قسمت جلب‌توجه می‌کند رینگ‌های 5 پره دوبل است.

ب ام و X1 جدید

خط شانه برجسته از گلگیر جلو آغاز و درحالی‌که به سمت بالا می‌رود و از دستگیره درهای جلو و عقب عبور می‌کند تا چراغ عقب امتداد می‌یابد، هم‌چنین خطی دیگر در قسمت پایین درها با فرمی L شکل دیده می‌شود که کمک‌کننده جذابیت در این قسمت است. آینه‌های جانبی با دارا بودن راهنما و فرمی زیبا روی ستون A به زیبایی جا خوش کرده‌اند. شیشه‌های جانبی نیز بزرگ بوده و نوید رانندگی با دید خوبی را به ما می‌دهد.

به قسمت انتهایی خودرو می‌رسیم. در این قسمت چراغ‌های اصلی L شکل که در بسیاری از محصولات ب‌ام‌و تکرار شده در این مدل هم به چشم می‌آید، فرم درونی چراغ‌ها نیز طراحی خاصی داشته که از فاصله طولانی قادر به تشخیص ب‌ام‌و X1 باشید. سپرهای پف‌کرده و برجسته با تزئین در 2 رنگ و برخورداری از دیفیوزر جذاب جلوه می‌کنند، هم‌چنین 2 خروجی جداگانه اگزوز در این قسمت و زیر سپر جذابیتی دوچندان به این قسمت داده و نمای عقب را پخته‌تر و زیباتر از نسل گذشته نشان می‌دهد.

ب ام و X1 جدید

در یک جمع‌بندی کلی درخصوص طراحی خارجی این خودرو باید گفت ب‌ام‌و محصولی کاملا جدید و به‌روز طراحی کرده که کم‌تر کسی می‌تواند به‌راحتی از آن اشکال و ایرادی بگیرد و بهتر است از آن با توجه به بزرگ‌تر شدن نسبت به نسل قبل، با عنوان X3 کوچک شده یاد کنیم تا ب ام و X1 جدید.

کابین ب ام و X1 جدید

با باز کردن در خودرو با کابینی آشنا و زیبا مواجه شدیم، شباهت زیاد محصولات ب‌ام‌و در کابین موردی است که به مذاق منتقدان خوش نمی‌آید و اکثرا از آن انتقاد می‌کند اما کابین X1 شباهت بیش‌تری به سری 2 دارد؛ البته ابعاد ب ام و X1 جدید به مراتب از سری 2 بزرگ‌تر است. کابین با تلفیق رنگ قهوه‌ای و مشکی چندان جذاب به نظر نمی‌رسد و بهتر بود یکی از رنگ‌ها تیره و دیگری روشن باشد تا زیباتر جلوه کند، به‌عنوان مثال رنگ کرم در کنار مشکی دلرباتر خواهد بود و از تلفیق رنگ قهوه‌ای و مشکی می‌توان به عنوان کج‌سلیقگی طراحان ب‌ام‌و یاد کرد. ارگونومی و کیفیت نمای داخلی همانند تمامی باواریایی‌ها در بهترین حالت قرار دارند.

ب ام و X1 جدید

صفحه کیلومترشمار و دورشمار موتور نیز در پشت فرمان خوش‌دست X1 به چشم می‌خورند که این قسمت هم مقداری کسل‌کننده به نظر می‌رسد و شاید وقت آن رسیده باشد که ب‌ام‌و دستی به سر و روی‌اش بکشد. از نظر فضاسازی نیز نمره قبولی را به X1 می‌دهیم زیرا درحالی‌که فضای کافی برای سرنشینان جلو وجود داشت در ردیف دوم صندلی‌ها از کمبود جا خبری نبود.

اگر بخواهیم نکته‌ای مثبت و منفی در خصوص کابین بیان کنیم باید بگوییم از فرمان خوش‌دست M و اهرم‌های تعویض پشت آن نکته‌ای مثبت و دسته‌دنده که به شدت ساده طراحی شده و در حد خودرویی با قیمتی بیش از 300 میلیون تومان نیست، به‌عنوان نکته‌ای منفی یاد می‌شود.

ب ام و X1 جدید

مشخصات فنی آزمایش رانندگی ب ام و X1 جدید

پس از بررسی نمای داخلی و خارجی و زیبایی بیش‌ازپیش ب ام و X1 جدید وقت آن رسیده قابلیت‌های رانندگی‌اش را بسنجیم تا ببینیم در این قسمت هم عملکردی بهتر خواهد داشت یا مشابه نسل قبل است؟ قبل از شروع حرکت بهتر است ببینیم درون موتور نسل جدید ب‌ام‌و X1 چه خبر است. نسل جدید از موتور 1997 سی‌سی 4 سیلندر مجهز به توربوشارژر بهره می‌برد که 231 اسب‌بخار توان خروجی داشته و حداکثر گشتاور آن 350 نیوتن‌متر است. این پیشرانه قادر خواهد بود ظرف مدت 6.5 ثانیه این زیباروی باواریایی را به سرعت 100 کیلومتربرساعت برساند.

آزمایش رانندگی ب ام و X1 جدید

درب را بازکرده و سوار بر خودرو می‌شویم، صندلی‌های اسپرت به‌خوبی شما را دربر می‌گیرند که نشان می‌دهد باید آماده رانندگی اسپرت باشیم. صندلی را مناسب خود تنظیم کرده و با درگیر کردن گیرباکس شروع به حرکت می‌کنیم. سیستم رانندگی روی حالت نرمال قرار دارد و واکنش‌ها به پدال گاز مناسب بوده و دست‌اندازهای بی‌شمار پایتخت توسط سیستم تعلیق به خوبی جذب می‌شوند تا آب در دل راننده و سرنشینان تکان نخورد. از نظر هندلینگ و سواری همواره ب‌ام‌و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد که در این محصول نیز این موضوع به قوت خود باقی و در عین حال که به مقصد خود نزدیک می‌شوید لذت وصف‌ناپذیری را هم تجربه خواهید کرد. برای کاهش مصرف سوخت، کوچک‌ترین شاسی‌بلند ب‌ام‌و در دور موتورهای پایین اقدام به تعویض دنده می‌کند تا درون شهر مصرف سوخت کم‌تری را تجربه کرده و مراجعه شما به پمپ بنزین دیرتر صورت بگیرد.

ب ام و X1 جدید

سیستم رانندگی را روی حالت اسپرت قرار داده و شروع به حرکت می‌کنیم، شتاب‌گیری به طرزی کاملا محسوس بهتر شده و واکنش خودرو به فرامین راننده از طریق پدال گاز به خوبی صورت می‌گیرد تا ذات اسپرتی که در طراحی ظاهری آن اعمال شده در هنگام رانندگی نیز بیش‌تر به چشم بیاید. عملکرد بالا و هندلینگ بی‌نظیر نسل جدید ب‌ام‌و X1 به‌گونه‌ای است که در مقاطعی از رانندگی فراموش کردیم سوار بر خودرویی شاسی‌بلند هستیم. اوج لذت نیز زمانی نصیب‌تان می‌شود که توسط شیفترهای پشت فرمان اقدام به تعویض دنده می‌کنید و در حالت اسپرت با هر تعویض، خودرو به جلو پرتاب می‌شود تا هیچ‌گونه کم‌وکاستی در زمان رانندگی حس نکنید. البته در حالت اسپرت دست‌اندازها بیش‌تر به اتاق منتقل می‌شوند که طبیعی است. سر پیچ‌ها نیز درحالی‌که تلاش می‌کردیم نسل جدید را به چالش بکشیم به خوبی از پس آزمون‌ها برمی‌آمد و پیچ‌ها را یکی پس از دیگری به خوبی پشت سر می‌گذاشت تا نشان دهد هنوز هم هندلینگ ب‌ام‌و در بهترین جایگاه قرار دارد.

ب ام و X1 جدید

ب ام و X1 جدید به انبوهی از تجهیزات ایمنی و رفاهی مجهز شده که برخی از آنها عبارتند از: سیستم ترمز اتوماتیک که در صورت نزدیک شدن به یک جسم و ترمز نکردن راننده، به‌صورت خودکار اقدام به توقف خودرو می‌کند، سیستم دیگر پارک اتوماتیک است که با سرعتی بسیار بالا و در بهترین شرایط خودرو شما را پارک دوبل می‌کند تا کم‌ترین دردسر را برای شهرهای بزرگ و شلوغی مثل تهران بر دوش شما بگذارد.

ب ام و X1 جدید

نتیجه گیری

در یک جمع‌بندی کلی درخصوص ب ام و X1 جدید را زیباتر و جذاب‌تر چه در نمای خارجی و چه در داخل ارزیابی کردیم که سواری آن در مقایسه با نسل قبل پیشرفتی چشم‌گیر داشته و از نظر امکانات ایمنی و رفاهی نیز از بهترین‌های این کلاس است. از نظر قیمتی باتوجه به قیمت حدود 330 میلیون تومانی، X1 را رقیب لکسوس NX200t می‌دانند که با آن که طراحی جسورتری را از لکسوس شاهد هستیم اما از نظر شتاب، عملکرد و هندلینگ در پس ب‌ام‌و قرار خواهد گرفت که امیدواریم به زودی بتوانیم این 2 محصول آلمانی و ژاپنی را در برابر یکدیگر قرار دهیم تا بهتر در خصوص آن اظهارنظر کنیم.

چهره ای نو برای بازار پرمیوم کامپکت ها/ رونمایی 4 مدل مینی توسط پرشیا خودرو

بیشترین رضایت مشتریان از ب ام و سری 5 (رنج قیمت بالای 200 میلیون تومان)

نمایشگاه خودرو اصفهان (۷) / رونمایی از کانورتیبل جذاب ب ام و در اصفهان

سورپرایز ب ام و در نمایشگاه توکیو/ ب ام و X2 معرفی شد

فلفل تند و تیز ب ام و با ۴ چرخ متحرک!/بررسی ب ام و سری 3 جدید

قهرمان بی رقیب تر از همیشه/ بررسی فنی ب ام و سری 5 جدید

ب ام و های دم بریده!/ نگاهی به هاچ بک های جدید ب ام و در بازار ایران

شاخ به شاخ ژرمن های کهنه کار/مقایسه مرسدس بنز E کلاس و ب ام و سری ۵ جدید

پرشیا خودرو از قهرمان جدید سری 5 پرده برداشت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی