پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا کریسیدا

خاطره بازی با خودروهای دهه نودی (3) / بررسی فنی تویوتا کریسیدا

نسل ششم MARK II و چهارمین نسلی از این خودرو بود که نام کریسیدا را یدک می کشید. پس از این مدل که در سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ تولید می شد، نام کریسیدا از روی این اتاق حذف شد. پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند تویوتا MARK II نخستین بار در سال ۱۹۶۸ […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۳ بهمن ۱۳۹۹

نسل ششم MARK II و چهارمین نسلی از این خودرو بود که نام کریسیدا را یدک می کشید. پس از این مدل که در سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ تولید می شد، نام کریسیدا از روی این اتاق حذف شد.

پایگاه خبری جوان خودرو بررسی می کند

تویوتا MARK II نخستین بار در سال ۱۹۶۸ معرفی شد. در سال ۱۹۷۶ هنگامی که تویوتا نسل سوم MARK II را تولید کرد، برای اولین بار آن نام بازاری کریسیدا را برگزید. با پایان تولید نسل نهم MARK II در سال ۲۰۰۷ ، این مدل تویوتا برای همیشه به خاطرات سپرده شد. مدل مورد بحث ما اما، نسل ششم MARK II و چهارمین نسلی از این خودرو بود که نام کریسیدا را یدک می کشید. پس از این مدل که در سال های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۲ تولید می شد، نام کریسیدا از روی این اتاق حذف شد.

تویوتا کریسیدا

انواع مدل های کریسیدا در ایران

اکثر ایرانیان کریسیدا را با ماشین های نیروی انتظامی در سال های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۹ و ماشین های ارگانی و صدا و سیما می شناسند. در آن سال ها کریسیدا به عنوان سدان متوسط و نسبتا لوکس تویوتا شناخته می شد که علاوه بر ژاپن، در ایالات متحده و استرالیا نیز مونتاژ می شد. در سال ۱۹۹۰ ظاهر کریسیدا دست خوش تغییراتی شد و مشخصات فنی و فهرست آپشن ها نیز شامل این تغییرات می شدند. البته مدل های وارد شده به کشور اکثرا از مدل های ۱۹۸۸ تا ۱۹۹۰ هستند. گویا در آن سال های اکثر کریسیداها از کشور های کویت و عراق و یا با مجوزهای دانشجویی وارد کشور می شده اند و ایرتویا این خودرو را تنها برای ارگان ها و نیروی انتظامی وارد کشور می کرده است. برای همین از همان سال ها تعمیرات و سرویس دهی کریسیدا به صورت آزاد انجام می شد و شامل گارانتی یا خدمات پس از فروش نبود.

تویوتا کریسیدا

سپر مدل هایی که در ناوگان نیروی انتظامی مورد استفاده قرار گرفته بود، از طراحی متفاوتی با مدل های شخصی برخوردار است و در بازار این مدل را با نام اتاق تخم مرغی می شناسند! در کل کریسیدا با چراغ های کشیده جلو و عقب، از ظاهری با کلاس و شیک بهره می برد که هنوز هم می توان گفت زیبایی و اصالت خود را حفظ کرده است. فضای کابین کریسیدا فوق العاده جادار و راحت است. کریسیدا در دو تیپ IXL و IGL وارد کشور شد، که کریسیدا GL از فهرست امکانات کامل تری نسبت به مدل XL برخوردار است. هر چهار شیشه کریسیدا به صورت برقی بالا و پایین می روند و محفظه خنک کننده یا همان یخچال ( در بعضی نمونه ها یخچال داخل داشبورد و در بعضی دیگر در پشت صندلی عقب قرار داشت)، یکی از امکانات جالب این خودرو است. همچنین مدل های فول آپشن به آیینه های برقی و سانروف نیز مجهز هستند. در کابین کریسیدا صدای اضافی از قطعات کابین به گوش نمی رسد و این موضوع خبر از کیفیت بالای متریال و مونتاژ قطعات این خودرو می دهد. سواری کریسیدا فوق العاده نرم است و کولر پر قدرت در مدت کوتاهی فضای کابین را تبدیل به یخچال می کند!

تویوتا کریسیدا

مشخصات فنی تویوتا کریسیدا

اکثر کریسیداهای موجود در بازار از پیشرانه ۴ سیلندر ۲۴۰۰ سی سی بهره می برند. این پیشرانه با نام M 6 شناخته می شود. البته تعداد انگشت شماری از مدل ۶ سیلندر GTX نیز وارد کشور شده است که قیمت بالایی دارد. هندلینگ کریسیدا فوق العاده است و وقتی با یکی از مالکان این خودرو صحبت می کنم، به این نکته اشاره دارد که تنها در جاده پر پیچ و خمی همچون چالوس می توان به هندلینگ و چسبندگی عالی این خودرو پی برد. کریسیدا این سواری راحت و هندلینگ مناسبش را مدیون دیفرانسیل عقب بودنش است. همین عامل باعث شده تا این خودرو با موتورهای تقویت شده در مسابقات دریفت از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

تویوتا کریسیدا

استهلاک کریسیدا فوق العاده پایین است و نمی توان ایراد چندانی از قابلیت های فنی این خودرو گرفت. البته سواری مدل XLI به خاطر اکسل عقب یک تکه (همچون پیکان)  با سواری مدل GLI که از اکسل سه تکه عقب برخوردار است، تفاوت زیادی دارد. همچنین مصرف سوخت این خودرو به خاطر بهره گیری از سیستم تغزیه کاربراتوری کمی بالاست.  کاربراتور مدل XLI و GLI نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند. فرمان هیدرولیک کریسیدا فوق العاده نرم است و جعبه دنده اتوماتیک این خودرو عملکرد دقیق و نرمی دارد. همچنین هنگام فشردن دکمه OVER DRIVE روی دسته دنده، کریسیدا وحشی تر می شود و قدرتش را بهتر به نمایش می گذارد. ترمز کریسیدا چندان قوی نیست و از سیستم ABS بی بهره است. البته در مدل های تولید شده بعد از سال ۱۹۹۰، ترمزها به سیستم ABS نیز مجهز شدند. ترمزهای مدل GLI در هر چهار چرخ از نوع دیسکی است و مدل XLI تنها در چرخ های جلو از ترمز دیسکی برخوردار است.

تویوتا کریسیدا

شرایط نگهداری تویوتا کریسیدا

کریسیدا خودروی کم استهلاکی است و دیر به دیر صاحبش را به تعمیرگاه می کشاند. لوازم این خودرو در بازار یافت می شود و از میتسوبیشی و هوندا لوازم ارزان تری دارد. کریسیداهای متعلق به نیروی انتظامی که پس از فروش به نمونه های شخصی تغییر شکل داده شده اند در باز کم نیستند، پس هنگام خرید کریسیدا حتما دقت کنید که خودروی مورد نظر پلیسی نباشد.

 

سایر بررسی های فنی خودروهای دهه نودی در جوان خودرو را در لینک های زیر دنبال کنید:

هرآنچه می خواهید از دوو اسپرو بدانید/ انتخاب با کلاس ها در دهه 70 شمسی!

بررسی فنی رنو۲۱ / بیست و یکمین برگ دفتر رنو!

بررسی فنی نسل دوم اپل امگا / سدان پلوخوری به سبک اپل!

بررسی فنی نسل ششم میتسوبیشی گالانت (سوسماری)/ ستاره ای از دوران طلایی

بررسی فنی مرسدس بنز S کلاس W140/ با 100 میلیون (تانک سوار) شوید!

محبوبِ سال‌های دور که میان هیاهو گم شد!/مروری بر سرگذشت نیسان پاترول در ایران

خاطره بازی با آقای کُپُل!/ بررسی فنی مرسدس بنز E کلاس W124

غولی که هیچ کس حریفش نبود!/ نگاهی به تویوتا لندکروزر در دهه 90 میلادی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی