پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا اپتیما

پیشینه خودروهای محبوب در بازار ایران (۳) / کیا اپتیما

در راستای متنوع شدن سبد محصولات کیا، اپتیما به عنوان سدانی متوسط و نسبتا نیمه لوکس، در سال 2000 به خط تولید کیا آمد. واردات رسمی کیا اپتیما به ایران اما با فیس لیفت نسل دوم آغاز شد و در بحبحه واردات خودروهای کره ای و انحصارشان بر بازار خودروهای وارداتی اپتیما میخ خودش را […]

میلاد میرعابدینی
پنجشنبه - ۹ فروردین ۱۳۹۷

در راستای متنوع شدن سبد محصولات کیا، اپتیما به عنوان سدانی متوسط و نسبتا نیمه لوکس، در سال 2000 به خط تولید کیا آمد. واردات رسمی کیا اپتیما به ایران اما با فیس لیفت نسل دوم آغاز شد و در بحبحه واردات خودروهای کره ای و انحصارشان بر بازار خودروهای وارداتی اپتیما میخ خودش را بر این بخش پرطرفدار بازار کوبید و در سال های بعد واردات و میزان فروش اش پله پله افزایش پیدا کرد.

 به گزارش جوان خودرو

تا کنون 3 نسل از کیا اپتیما در ایران عرضه شده. اما این حضور همیشه در سایه رقیبی سرسخت به اسم هیوندای سوناتا بوده که به نوعی برادر ناتنی اپتیما به شمار می رود. در سال های اول این رقابت سوناتا توانست اپتیما را مغلوب خود کند. اما در مدل های جدیدتر این اپتیما بود که همواره گزینه وسوسه انگیزی به نظر می رسید تا اینکه در جدیدترین مدل با تکیه بر طراحی بسیار جذاب و پیشرفت های قابل توجه، گوی سبقت را به طور کامل از سوناتا ربود. در این مطلب مروری داریم بر مدل های گوناگون اپتیما که در بازار خودروهای وارداتی کشور عرضه شده اند. کنار هم قرار گرفتن نسل های مختلف اپتیما، می تواند هرچه بهتر پیشرفت های این سدان مستعد کره ای را نشان دهد.

کیا اپتیما 2009-2010

نسل دوم

تولید نسل دوم کیا اپتیما در سال 2005 و با کد MG آغاز شد. تولید این مدل تا سال 2010 ادامه پیدا کرد، اما در این 5 سال اپتیما بدون تغییر باقی نماند و در سال 2008 کیا سدان نوپایش را دستخوش تغییراتی کرد تا بتواند از پس رقیبی سرسخت به اسم هیوندای سوناتا برآید. آغاز واردات رسمی اپتیما به ایران با عرضه نسخه فیس لیفت همراه بود و اپتیما در اولین سال های حضورش در بازار خودرو کشور، با مدل های 2009 و 2010 به میدان آمد. سدانی متوسط که پیشرانه 6 سیلندرش تهدید بزرگی برای نیسان ماکسیما به شمار می آمد.

کیا اپتیما 2009-2010

به علاوه اینکه در آن سال ها ویژگی آپشن زدگی میان خریداران ایرانی در حال پا گرفتن بود و اپتیما با طیف گسترده ای از امکانات رفاهی در زمان خودش، گزینه ای متفاوت و برتر از رقبای از مد افتاده اش به شمار می رفت. طراحی بدنه فیس لیفت نسل دوم اپتیما به لطف هنرنمایی پیتر شرایر، طراح معروف کیا، کاملا فرم هماهنگ و خوش تراشی داست.

کیا اپتیما 2009-2010

اما در طراحی کابین اپتیما تا حدی مغلوب سوناتاشد. البته پوشش چرمی کابین اپتیما در ترکیب با نورپردازی قرمز رنگ و امکانات رفاهی قابل توجه نظیر صندلی های برقی مجهز به گرمکن، سانروف، تهویه اتوماتیک و … همان چیزی بود که خریداران آن زمان از یک سدان متوسط با این برچسب قیمتی انتظار داشتند. زور پیشرانه 6 سیلندر 2.7 لیتری اپتیما در برحه ای از زمان بر سوناتا چربید و خریدارانی که بیش از بزک های ظاهری به قابلیت های فنی خودرو اهمیت می داند را، در 2 راهی سوناتا و اپتیما به سمت اپتیما کشاند. علاوه بر توان 191 اسبی پیشرانه و گشتاور 250 نیوتن متری اش که کاملا بر سوناتا 4 سیلندر برتری داشت، سواری نرم تر از سوناتا و هماهنگی بهتر گیرباکس 5 سرعته تیپ ترونیک با پیشرانه نیز از دلایلی بودند که باعث می شدند اپتیما در رقابت چرخ دنده ها از سوناتا پیشی بگیرد.

کیا-اپتیما-2015_2015_kia_Optima

نسل سوم

در سال 2010 سومین نسل سدان پرطرفدار کیا به میدان آمد. اما این بار با ظاهری کاملا متفاوت که تقریبا هیچ نقطه مشترکی با قبل نداشت. البته مدل 2011 اپتیما در ایران حضور چشمگیری نداشت اما با ورود مدل 2012 به کشور، اپتیما دوباره به عرصه رقابت در بازار ایران برگشت. این بار اما معادلات بیشتر به نفع اپتیما بود و طراحی ظاهری اسپرت و هیجان انگیزش همان چیزی بود که قشر جوان خریداران را شیته اپتیما کرد. همچنین در سال 2014 کیا تصمیم گرفت تا ظاهر نسل سوم اپتیما را دستخوش تغییراتی کند. البته این تغییرات دست به عصا تر از همیشه بودف چرا که حالا اپتیما یک محصول استراتژیک و به شدت پرطرفدار برای کیا به شمار می رفت. در نمای ظاهری نسخه فیس لیفت محل قرارگیری دی لایت چراغ های جلو تغییر کردو طرح جدید چراغ های عقب و فرم متفاوت پروژکتورهای سپر جلو نیز از مواردی بودند که در عین جزیی بودند، شادابی قابل توجهی به ظاهر اپتیما دادند.

کیا در نسل سوم اپتیما نیز به آپتیو کردن این سدان متوسط پایبند ماند و همچون قبل، نسل سوم اپتیما نیز یکی از پر و پیمان ترین فهرست امکانات رفاهی را در اختیار خریداران قرار می داد تا چیزی از رقیب سرسخت اش یعنی سوناتا YF کم نداشته باشد. همچنین در مدل فیس لیفت 2014 امکانات جدیدی از جمله ترمز پارک برقی، اتوهلد و سنسور پارک جلو نیز به اپتیما اضافه شدند. در این میان باید خاطرنشان کنیم که نسخه مجهز به 5 گرمکن اپتیما 2015 به سختی در بازار یافت می شود و این مدل اپتیما علی رغم بهره بردن از 6 ایربگ، به اشتباه به 10 ایربگ شناخته می شود. صندلی های نسل سوم اپتیما آنچنان راحت نیستند، اما سفت هم نیستند. اپتیما فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهد، اما کیفیت معمولی متریال کابین آن مساله است که بعد از  30و 40 هزار کیلومتر با براق شدن قسمت های چرمی خودش را نشان می دهد و از زیبایی کابین می کاهد. همچنین خریداران ایرانی در نسل سوم اپتیما با پیشران 6 سیلندر قدرتمند نسل قبلی خداحافظی کردند.

کیا اپتیما نسل سوم

یک پیشرانه 4 سیلندر 2359 سی سی در این نسخه جای پیشرانه 6 سیلندر را گرفت اما در عوض با گیرباکس 6 سرعته به روزتر و دقیق تر جفت شد که از شیفترهای پست فرمان نیز بهره می برد. توان پیشرانه 4 سیلندر MPI تتا2 اپتیما به 175 اسب بخار می رسد و گشتاور 231 نیوتن متری اش به محور جلو منتقل می شود. جالب است بدانید در نسخه فیس لیفت 2014 اصلاحاتی در سیستم سوخت رسانی و کنترل پایداری  اعمال شد، اما بعضی خریداران از خرابی شایع گیرباکس این اتاق شکایت داشتند.

Kia_Optima_2016_کیا_اپتیما_2016

نسل چهارم

در ایستگاه آخر و در نمایشگاه نیویورک ۲۰۱۵، کیا پرده از جدیدترین نسخه اپتیما برداشت. چهارمین نسل کیا اپتیما با کد اتاق JF شناخته می‌شود و در کره نیز آن‌را به نام K5 می‌شناسند. به عقیده کیا JF نسبت به نسل قبلی اپتیما کاملا متحول شده و یک نسل جدید به‌شمار می‌رود. اما خیلی از کارشناسان خودرو عقیده دارند که چهارمین نسل اپتیما چیزی فراتر از یک فیس‌لیفت اساسی نیست و تفاوت بنیادینی با قبل ندارد. با برانداز طراحی ظاهری باید تا حدی به منتقدان حق داد. در همان نگاه اول چهره آشنای نسل قبلی اپتیما زیر پوست مدل جدید چشمک می‌زند. چراغ‌های جلو همان قالب کلی نسل قبل را دارند با این تفاوت که از طول آنها کاسته‌شده و گرافیک داخلی و فرم‌شان تغییر کرده و مدرن‌تر شده است. این چراغ‌ها در ترکیب با جلوپنجره مشبک جدید کیا که در نسل جدید کیا سورنتو هم دیده می‌شود، مجموعه‌ای جذاب با خشونت کنترل‌شده‌ای معروف به پوزه ببر را پدید آورده‌اند.

کیا اپتیما جدید

در قسمت عقب نیز می‌توان تغییرات عمده‌ای در طراحی اپتیمای جدید را مشاهده کرد. با توجه بیش‌تر در جزییات کابین، بهبود کیفیت متریال استفاده شده در ساخت اپتیمای جدید کاملا قابل لمس است. محل قرارگیری دکمه‌ها روی پنل درها و حاشیه دور دریچه‌های سیستم تهویه در قسمت مرکزی کنسول با پوشش پیانوبلک تزیین شده که انصافا کیفیت قابل‌قبولی دارد. پوشش نرم کنسول جلو و پنل درها و کیفیت چرم غربیلک فرمان و صندلی‌ها کیفیت بهتری از قبل دارد. اما هنوز هم مواردی مثل پوشش سفت و خشک قسمت پایین کنسول به اصطلاح توی ذوق سرنشین می‌زند. ارگونومی کابین نسبت به قبل بهتر است و پشت فرمان آن احساس گیج شدن نسل قبلی را ندارید. در بالاترین قسمت نیز یک مانیتور ۸ اینچی لمسی قرار گرفته که در مدل‌های بیس‌آپشن کوچک‌تر است.

کیا اپتیما جدید

در مدل جدید به فاصله بین محورها ۲۵ میلی‌متر افزوده شده و عرض بدنه نیز ۱۰ میلی‌متر بیش‌تر از قبل است. این رشد ابعاد باعث‌شده کابین اپتیمای جدید جادارتر از قبل باشد. این مساله در صندلی‌های عقب بیش‌تر خودش را نشان می‌دهد. فضای صندوق بار نیز نسبت به قبل ۵ لیتر بزرگ‌تر شده و با ۵۱۰ لیتر فضا برای مسافرت‌های خانوادگی ایده‌آل است. همه اینها در حالی است که مدل جدید اپتیما ۸.۶ کیلوگرم نسبت به قبل سبک‌تر است. در مسیرهای شهری تکان‌های داخل کابین از رقیبی هم‌چون سوناتا LF بیش‌تر است و نرمی سواری فدای ویژگی‌های اسپرت حرکتی شده است.

اپتیما 2016

پیشرانه ۲.۴ لیتری MPI برای عرضه در بازار ایران در نظر گرفته شده که نسبت به قبل تغییر خاصی نکرده و آلایندگی کم‌تری از قبل دارد. این پیشرانه ۲۳۵۹ سی‌سی ۱۷۶ اسب‌بخار قدرت در دور ۶۰۰۰ تولید می‌کند که با توجه به وزن بدنه برای رانندگی روزمره مناسب است. گیرباکس ۶ سرعته اتوماتیک که نسبت به قبل دستخوش تغییراتی جزیی شده، در کل عملکرد مناسبی دارد. ترمزها هم‌چنان مثل مدل قبلی ضعف‌هایی دارد و قرص و اطمینان‌بخش نیست. هم‌چنین از تاخیر اولیه و تاخیر در معکوس دادن گیرباکس نیز نباید گذشت.

همچنین برای سال ۲۰۱۸ کیا بار دیگر ظاهر اپتیما را دستخوش تغییراتی قرار داده، اما هنوز پای این مدل فیس لیفت به ایران نرسیده است.

پوست اندازی کیا اپتیما در یک چشم به هم زدن/ فیس لیفت کیا اپتیما معرفی شد

دست دوم های پرخور/ نیسان ماکسیما بخریم یا کیا اپتیما دست دوم؟

کیا اپتیما 2017 از تست های تصادف سخت سربلند بیرون آمد

تقابل DS5LS تازه وارد و کیا اپتیما JF پرفروش

نبرد سدان‌های کره‌ای – کیا اپتیما بخریم یا هیوندای سوناتا؟

بررسی اختصاصی نسل جدید کیا اپتیما

آسمان آبی با کیا اپتیما هیبرید

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی