پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیوندای سوناتا

پیشینه خودروهای محبوب در بازار ایران (۲) / هیوندای سوناتا

در اینجا تصمیم گرفتیم به سراغ یکی از پرطرفدارترین سدان‌های هیوندای برویم و پیشینه آن‌را در بازار ایران بررسی کنیم. اگر بخواهیم سدان‌های هیوندای را به 3 دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم کنیم، هیوندای سوناتا در میانه این دسته‌بندی جای می‌گیرد. به گزارش جوان خودرو با شروع مجدد واردات خودرو در دهه 80 هجری […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۳ فروردین ۱۳۹۷

در اینجا تصمیم گرفتیم به سراغ یکی از پرطرفدارترین سدان‌های هیوندای برویم و پیشینه آن‌را در بازار ایران بررسی کنیم. اگر بخواهیم سدان‌های هیوندای را به 3 دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم کنیم، هیوندای سوناتا در میانه این دسته‌بندی جای می‌گیرد.

به گزارش جوان خودرو

با شروع مجدد واردات خودرو در دهه 80 هجری شمسی، این کره‌ای‌ها بودند که نمایش قدرتمندی در بازار ایران داشتند و به قول معروف میخ خود را در این بازار پر تقضا و داغ کوبیدند. این روند تا امروز ادامه داشته و اگر سری به بازار خودروهای وارداتی بزنید متوجه حجم بیش‌تر واردات و طرفدار بیش‌تر خودروهای کره‌ای نسبت به سایر خودروهای وارداتی خواهید شد. بازیگر اصلی بازار خودروهای کره‌ای در ایران، کیا و هیوندای هستند که با طیف گسترده‌ای از محصولات، تمام سلیقه‌ها را پوشش می‌دهند. محصولات این 2 شرکت شاید در ظاهر تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر داشته باشند، اما به قول معروف، یک روح هستند در 2 بدن و اکثر مشخصات فنی مشابهی دارند. تنوع محصولات این خودروسازان کره‌ای، کلاس سدان، به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین و رایج‌ترین سگمنت‌های خودرویی را نیز شامل می‌شود. در اینجا تصمیم گرفتیم به سراغ یکی از پرطرفدارترین سدان‌های هیوندای برویم و پیشینه آن‌را در بازار ایران بررسی کنیم. اگر بخواهیم سدان‌های هیوندای را به 3 دسته کوچک، متوسط و بزرگ تقسیم کنیم، هیوندای سوناتا در میانه این دسته‌بندی جای می‌گیرد.

هيونداي سوناتا 2010-2009

هیوندای سوناتا NF- نسل پنجم

پای سوناتا به ایران با نسل پنجم یعنی اتاق NF باز شد. اواسط دهه 80 هجری شمسی بود که گمانه‌زنی‌ها در مورد حضور سوناتا در بازار ایران قوت گرفت. حتی آن دوره بحث تولید سوناتا داخل کشور نیز مطرح بود. اما سرانجام آسان‌موتور به‌عنوان نماینده هیوندای در ایران سوناتا را به بازار عرضه کرد. نسل پنجم سوناتا در سال 2004 با یک پلت‌فرم جدید در کره معرفی شد. البته سوناتا چند سال پس از آغاز تولیدش در کره راهی ایران شد و اگر سری به بازار خودروهای دست‌دوم بزنید، مدل 2006 اولین سری عرضه‌شده نسل پنجم سوناتا در ایران است. این نسخه از یک پیشرانه 4 سیلندر با نام تتا (اولین موتور 4 سیلندر تمام آلومینیومی هیوندای) استفاده می‌کند. نسخه‌های عرضه شده در ایران، از این پیشرانه 2.4 لیتری با قدرت حدود 160 اسب‌بخار بهره می‌بردند و تعدادی دیگر نیز به پیشرانه پرقدرت‌تر لامبادا 6 سیلندر 3.3 لیتری با توان 247 اسب‌بخار مجهز بودند.

هيونداي سوناتا 2010-2009

سوناتا در دوره‌ای که عرضه شد، با لیست امکانات متنوع و وسوسه‌انگیزش به شهرت رسید. چون در همان دوره با این بودجه انتخاب‌هایی دیگری هم‌چون ماکسیما و تویوتا کمری در کنار سوناتا قرار داشتند که امکانات آنها چندان متنوع نبود. در سال 2008، هیوندای فیس‌لیفت نسل پنجم سوناتا را در نمایشگاه خودرو شیکاگو معرفی کرد. البته خودروساز کره‌ای حسابی دست‌به‌عصا عمل کرده بود و ظاهر این سدان محبوب را از تغییرات بنیادی دور نگه داشته بود. از تغییرات این مدل می‌توان به چراغ‌های جدید جلو و عقب، فرم متفاوت جلوپنجره، سپرهای جدید با زه‌های کرومی و رینگ‌های جدید اشاره کرد.

هيونداي سوناتا 2010-2009

اما رنگ‌ولعاب تغییرات سوناتای فیس‌لیفت داخل کابین بیش‌تر خودش را نشان می‌داد. فرم جدید کنسول جلو که به طراحی کابین محصولات لکسوس در آن زمان شبیه شده بود و رنگ‌بندی‌های جدید در تزئینات و پوشش‌های کابین باعث شد این نسخه حسابی مورد توجه علاقه‌مندان قرار بگیرد. سوناتا NF فیس‌لیفت در 2 مدل 2009 و 2010 در بازار حضور دارد. اما برخلاف مدل قدیمی، تنها با موتور 4 سیلندر 2.4 لیتری که در گیرودار این تغییرات بی‌تغییر مانده بود. هم‌چنین سیستم تعلیق سوناتا نسل پنجم در این فیس‌لیفت ملایم دست‌خوش تغییراتی شد تا سواری نرم‌تر و راحت‌تری را نسبت به قبل به سرنشینان هدیه کند.

هيونداي سوناتا 2013 New Face

هیوندای سوناتا YF- نسل ششم

سال 2009 و نمایشگاه خودرو لس‌آنجلس نقطه عطفی در زندگی سوناتا به‌شمار می‌آید. هیوندای در این رویداد خودرویی ششمین نسل سوناتا را با کد YF معرفی کرد. نسل ششم سوناتا جوری تغییر یافته بود که ار جزء‌به‌جزء‌اش را زیر و رو می‌کردید، نقطه مشابهی با قبل در آن نمی‌یافتید. رشد ابعاد YF نسبت به مدل قبلی و کوتاه شدن ارتفاع آن باعث شده بود تا بزرگ‌تر و عضلانی‌تر از قبل به نظر برسد. هم‌چنین هیوندای با معرفی YF به‌نوعی زبان جدید طراحی خود را به دنیا معرفی کرد. نسل ششم سوناتا به تکیه بر عملکرد قابل‌قبول مدل قبلی در بازار ایران وارد کشور شد و در مدت کوتاهی حتی از نسل پنجم هم پرطرفدارتر و به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی تبدیل شد. کابین YF مدرن‌تر وشلوغ‌تر از مدل قبلی بود و وسعت تغییرات آن‌قدر زیاد بود که فکر می‌کردید سوناتا به یک کلاس بالاتر پریده است!

هيونداي سوناتا 2013 New Face

پیشرانه این نسخه با پسوند تتا2 هم‌چون قبل 4 سیلندر 2.4 لیتری بود اما با قدرت بیش‌تر که عدد 176 اسب‌بخار را نشان می‌داد. حس‌وحال رانندگی با YF نیز نسبت به نسل قبلی فرق می‌کند. در این نسخه شما می‌توانید دنده‌ها را توسط شیفترهای پشت فرمان تعویض کنید که هیجان بیش‌تری را در رانندگی منتقل می‌کند. ترمز پارک نیز در این مدل به‌صورت برقی عمل می‌کند. علی‌رغم بزرگ‌تر بودن کابین YF نسبت به قبل، چیدمان کابین و ارتفاع کوتاه پنجره‌های جانبی سبب شده داخل کابین‌اش احساس کمبود فضا داشته باشید و در ادامه باید گفت که دید به اطراف نیز نسبت به قبل محدودتر است. سوناتا ویژگی پرآپشن‌بودن‌اش را مثل قبل حفظ کرده بود. حتی می‌توان گفت YF در زمان خودش حتی بیش‌تر از خودروهای گران‌قیمت‌تر نیز آپشن داشت.

هیوندای سوناتا

اما در سال‌های عرضه YF آپشن‌های بازاری که در داخل کشور و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس نصب می‌شدند نیز گریبان سوناتا را گرفت. هم‌چون مدل قبلی، در سال‌های پایانی تولید، هیوندای این نسل از سوناتا را نیز دست‌خوش تغییراتی جزیی کرد که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جلوپنجره جدید، پروژکتورهای متفاوت سپر جلو، گرافیک به‌روزشده چراغ‌های عقب، رینگ‌های جدید و راهنمای باریک‌تر روی آینه‌های جانبی اشاره کرد. نسخه فیس‌لیفت YF در سال 2012 معرفی شد و تولید آن تا سال 2014 ادامه پیدا کرد. سوناتا YF علی‌رغم ویژگی‌هایی هم‌چون سواری نسبتا خشک و ظاهر اسپرت که باعث می‌شود مسن‌ترها از خریدش صرف نظر کنند، هم‌چنان یکی از پرفروش‌ترین سدان‌های دست‌دوم بازار ایران است.

هیوندای سوناتا

هیوندای سوناتا LF-نسل هفتم

تغییرات نسل هفتم سوناتا که با کد LF در اتوشو نیویورک 2014 معرفی شد به وسعت مدل قبل نبود. طراحی LF پخته‌تر از قبل شده و خیلی‌ها عقیده دارند ماندگاری بیش‌تری از YF دارد. از شباهت LF با سدان‌های لوکس‌تر هیوندای نیز نباید گذشت که باعث می‌شود توجه افراد مسن‌تر بیش‌ازپیش به آن جلب شود. اما نکته عجیب این‌جاست که LF علی‌رغم تمام پیشرفت‌های مثبتی که نسبت به قبل داشته، هم‌چون گذشته بازار خریدوفروش پررونقی ندارد. که البته می‌توان دلیل این امر را در حضور رقیب قدرتمندی به اسم کیا اپتیما JF در مقابل LF عنوان کرد.

فضای کابین LF نیز به پیروی از طراحی بدنه به‌روز شده و سبک‌وسیاقی کاملا متفاوت و در راستای سایر محصولات جدید هیوندای دارد. نکته حائز اهمیت این‌جاست که ارگونومی کابین نسل هفتم سوناتا نسبت به قبل بهتر است و دید به اطراف نیز در این مدل بهبود یافته. اما جالب این‌جاست که فضای صندوق بار در هر 3 نسل سوناتا تقریبا در یک اندازه و حدود 460 لیتر است. این در حالی است سوناتا همواره در این تغییرات رشد ابعادی را تجربه کرده و در مدل LF چند سانتی‌متری بزرگ‌تر از قبل است. از تفاوت‌های بارز این مدل نسبت به قبل می‌توان به ترمز پارک الکتریکی و سانروف پانورامای یک‌تکه اشاره کرد.

هیوندای سوناتا

اما در باطن و در قسمت قوای محرکه، LF هیچ تفاوتی با YF ندارد و همان پیشرانه 4 سیلندر تتا2 را در دل خود جای داده که 176 اسب‌بخار قدرت و 228 نیوتن‌متر گشتاور به تولید می‌رساند. نکته‌ای که جایگاه LF را نسبت به 2 نسل قبلی در ایران متمایز می‌کند، عرضه نسخه هیبرید این سدان پرطرفدار است. سوناتای هیبرید با تغییراتی در نمای ظاهری و بهره بردن از یک موتور بنزینی و یک موتور برقی نسبت به مدل معمولی متمایز می‌شود. ابتدا شرکتی به غیر از آسان‌موتور نسخه هیبرید سوناتا را به کشور وارد می‌کرد. اما در حال حاضر واردات این سدان پاک نیز توسط آسان‌موتور انجام می‌شود. سوناتا LF سواری نرم‌تری نسبت به قبل دارد و از نسخه هیبرید آن در ناوگان تاکسیرانی نیز استفاده می‌شود.

هیوندای سوناتا 2018

هیوندای سوناتا ۲۰۱۸

شرکت پاکرو که به‌عنوان نماینده محصولات هیبریدی و برقی هیوندای در ایران شناخته می‌شود و مدت کوتاهی از آغاز فعالیت آن می‌گذرد. پیش از این پاکرو مدل قبلی هیوندای سوناتا LF هیبرید را عرضه می‌کرد که بخشی از این سوناتاهای وارد شده به‌عنوان خودروهای ناوگان تاکسی نیز مورد استفاده قرار گرفتند. نسل هفتم سوناتا اما به تازگی دست‌خوش تغییراتی شده و هیوندای آن را فیس‌لیفت کرده و از این مدل جدید در نمایشگاه خودرو نیویورک رونمایی کرده است. پای نسخه هیبرید سوناتا 2018 به ایران باز شده و اتفاقا این خودرو در نمایشگاه خودرو تهران امسال نیز نمایش داده شد و قرار است در 3 تیپ GLS،GL  و GLS پلاس در بازار ایران عرضه شود. تغییرات ظاهری سوناتا 2018 آن‌قدر گسترده است که نمی‌توان آن را یک فیس‌لیفت ساده برشمرد. تمام المان‌های ظاهری نوک دماغه خودرو تا انتهای صندوق عقب تغییر کرده و با یک طراحی کاملا به‌روز روبه‌رو هستیم.

هیوندای سوناتا 2018

فرم سپر جلو با خطوط شکسته و تند و تیز روح گرفته و جلوپنجره بزرگ چیزی است که ظاهر سوناتا را بهبود بخشیده. چراغ‌های عقب نیز با گرافیک جدید ظاهر جسورانه‌تری به سوناتا بخشیده‌اند. در صندوق بار و سپر عقب نیز با قبل متفاوت است. در نسخه هیبرید شاهد استفاده از رینگ‌های متفاوت، رنگ‌بندی متفاوت چراغ‌های عقب و حذف خروجی اگزوز و تغییراتی در سپر عقب نسبت به مدل معمولی هستیم. همه اینها در حالی است که تغیییرات کابین نسبت به بدنه کم‌تر است و همان سبک و سیاق سابق را شاهد هستیم. البته غربیلک فرمان تغییر شکل داده و کیفیت دکمه و کلیدهای کنترلی بهبود پیدا کرده است. تیپ GLS پاس بالاترین سطح تجهیزات را میان سایر تیپ‌ها دارد. سوناتا هیبرید 2018 یکی از کامل‌ترین خودروهای هیبرید بازار است و در نمای ظاهری نیز با رینگ‌های 17 اینچی از سایر مدل‌ها متمایز می‌شود.

هیوندای سوناتا 2018

فاصله بین 2 محور سوناتا هیبرید به 2.8 متر می‌رسد و از این جهت کابین جاداری دارد. صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند و در نسخه فول‌آپشن هر 4 صندلی به گرمکن و صندلی‌های جلو به سیستم تهویه مجهز شده‌اند. هیوندای سوناتا هیبرید از چرخه برقی-بنزینی متشکل از یک موتور 4 سیلندر بنزینی 2 لیتری با تکنولوژی GDI و یک موتور برقی 56 کیلوواتی بهره می‌برد. توان پیشرانه بنزینی 156 اسب‌بخار و توان موتور برقی 51 اسب‌بخار است که این مجموعه روی هم 201 اسب‌بخار را به محور جلو منتقل می‌کند. موتور بنزینی 193 نیوتن‌متر و موتور برقی 205 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند تا سوناتا هیبرید 2018 در شروع حرکت کاملا تروفرز و پرشتاب به نظر برسد. در بحث ایمنی نیز باید گفت تعداد ایربگ‌های سوناتا به 7 عدد افزایش یافته و این نسخه پیشرفت‌هایی را در بحث ایمنی تجربه کرده است.

هیوندای سوناتا 2018 پشت درهای بازار ایران

در محدوده قیمت 200 میلیون ، رنو تلیسمان یا هیوندای سوناتا

کدام هیبریدی؟/مقایسه تویوتا کمری هیبرید و هیوندای سوناتا هیبرید

نبرد سدان‌های کره‌ای – کیا اپتیما بخریم یا هیوندای سوناتا؟

سوناتا LF هیبریدی رقیب جدید تویوتا کمری در ایران

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی