عوامل تصادف در سفرهای نوروزی چیست؟/ کاهش ۵ درصدی کشته شدگان تصادفات جاده‌ای نسبت به سال قبل

نگاهی به مهم‌ترین علل وقوع حوادث رانندگی در طرح نوروزی سال گذشته نشان می‌دهد که عامل انسانی و اقداماتی کاملا قابل پیشگیری، باعث وقوع این حوادث مرگبار شده است. پس می توان نتیجه گرفت که بخش قابل توجهی از حجم تصادف در سفرهای نوروزی قابل پیشگیری است.

به نقل از ایسنا، در طرح نوروزی سال 96 که از 25 اسفندماه سال 95 آغاز شده و تا 15 فروردین ماه 96 ادامه داشت، 874 تن در تصادفات رانندگی جان خود را از دست دادند، چندین برابر جانباختگان نیز افراد دچار معلولیت یا صدمات جدی جانی شدند و این درحالی است که به‌راحتی می‌شد از وقوع چنین تصادفاتی جلوگیری کرد، تصادفاتی که عامل انسانی نقش پررنگی در وقوع آن‌ها داشته است.

براساس آماری که پلیس‌راه در اختیار ایسنا قرار داده است، در طرح نوروزی سال 96 در جاده‌های برون شهری، عدم توجه به جلو از سوی راننده مهم‌ترین علت بروز حوادث رانندگی بوده است، به‌طوری که 994 فقره از تصادفات به این دلیل رخ داده است. پس از عدم توجه به جلو، تخطی از سرعت مطمئنه با 674 فقره تصادف در رتبه بعدی علل بروز تصادفات رانندگی قرار دارد.

سومین عامل با 416 فقره مربوط به انحراف به چپ است و در رتبه چهارم نیز عدم رعایت حق‌تقدم منجر به وقوع 391 فقره تصادف رانندگی شده است، خستگی و خواب‌آلودگی راننده نیز علت 166 فقره تصادف بوده است و دقیقا همین تعداد تصادف نیز به دلیل ناتوانی راننده در کنترل وسیله نقلیه رخ داده است.

هفتمین عامل نیز عدم رعایت فاصله طولی در حین رانندگی است، این عامل گرچه منجر به وقوع 98 فقره تصادف تشخیص داده شده است، اما تنها دلیل در میان حوادث رانندگی است که در مقایسه با طرح نوروزی سال 95 رشد 18 درصدی داشته است.

سردار محمدحسین حمیدی، فرمانده پلیس راه کشور در این باره می‌گوید: درصدی بالایی از آمار تصادف در سفرهای نوروزی قابل پیشگیری بود، ببینید یک راننده بی‌توجه می‌تواند چه ضرری به دیگران بزند و علاوه بر خودش جان سرنشینان خودروی خود و دیگر خودروها را به خطر بیاندازد. در بسیاری از این موارد به‌راحتی امکان جلوگیری از وقوع تصادفات وجود داشت، اگر راننده قبل از حرکت، خواب‌ و استراحت کافی داشته باشد و به ازای حداکثر هر دو ساعت رانندگی نیز دست‌کم یک ربع در حاشیه امن راه توقف و استراحت کند، آن وقت آمار مواردی چون خستگی و خواب آلودگی راننده به صفر می‌رسید.

وی ادامه داد:‌ همچنین اگر راننده توجه کافی به مسیر مقابل داشته باشد و دیگر سرنشینان نیز این موضوع را به وی یادآوری کنند، آنوقت بیشترین دلیل وقوع حوادث رانندگی عدم توجه به جلو نبود، مواردی چون تخطی از سرعت مطمئنه و انحراف به چپ هم جزو مواردی است که خود فرد باید نسبت به رعایت آن حساس باشد و در عین حال همکاران من در پلیس راه نیز با استفاده از تجهیرات مدرن همچون دوربین‌های ثبت میانگین سرعت و حضور در جاده‌ها نسبت به برخورد با این تخلفات اقدام خواهند کرد.

گزارش خودرو

حال در آستانه بازگشت از سفرهای نوروزی و سیزده‌بدر، باید دید که رانندگان چقدر با رعایت قوانین و اصول پیشگیرانه پایان خوبی برای سفرهای نوروزی خود و خانواده‌شان رقم خواهند زد.

همچنین سردار تقی مهری در حاشیه بازدید از آزادراه تهران – قم گفت در ۴۸ ساعت گذشته تعداد ۳۵ نفر از هموطنان در تصادفات فوت کرده و بیش از ۱۰۰۰ نفر مجروح شدند.

وی گفت: این عدد بزرگ است اما نسبت به سال گذشته شاهد کاهش ۵ درصدی جان باختگان هستیم اما باز هم این تعداد فوت شده زیاد است.

رئیس پلیس راهور ناجا گفت: علل وقوع تصادفات سرعت و سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو بوده است که حدود ۸۰ درصد تصادفات را از ابتدای طرح تاکنون به خود اختصاص داده است.

سردار مهری گفت: در موج بازگشت هم باید حواس رانندگان باشد و استراحت به موقع داشته باشند و یادشان باشد که راننده فقط یک کار دارد آن هم توجه به رانندگی صحیح و حفظ جان مسافران.

وی افزود: ۷۸ درصد تصادفات شب گذشته بین ساعت ۲۰ تا ۲۴ بوده است و این نشان می‌دهد رانندگان در شب توجه کافی ندارند.

چه خودروهایی امسال بیشترین خریدار را داشتند؟/ رشد شماره گذاری خودرو در سال ۹۶

تعداد خودروهای تهران ۸ برابر طرفیت معابر/ نیاز به ظرفیت های مردمی در کنترل ترافیک

ممنوعیت رانندگی تا 3 ماه برای رانندگان با 30 نمره منفی

محدودیت های ترافیکی نوروز ۹۷

طرح کاهش سرعت منتفی شد

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو کرمان موتور>

اتو خسروانی

نظر شما !!