پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مدیرعامل ایران خودرو-مدیرعامل پژو

لغو احتمالی برجام چه تاثیری بر قرارداد پژو دارد؟/ دنا برقی آماده تولید است

روز گذشته مناظره خودرويي بين هاشم يكه زارع مديرعامل ايران خودرو و مهدي غضنفري وزير صنعت معدن و تجارت دولت دهم در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد. در نشست دانشجویان دانشگاه شریف که موضوعی با عنوان “خودروسازی ایران زیر ذره بین” داشت كه  همچون همه نشست هاي خودرويي با انتقاداتي از سوي دانشجويان همراه بود […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۳ اردیبهشت ۱۳۹۷

روز گذشته مناظره خودرويي بين هاشم يكه زارع مديرعامل ايران خودرو و مهدي غضنفري وزير صنعت معدن و تجارت دولت دهم در دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد. در نشست دانشجویان دانشگاه شریف که موضوعی با عنوان “خودروسازی ایران زیر ذره بین” داشت كه  همچون همه نشست هاي خودرويي با انتقاداتي از سوي دانشجويان همراه بود از كيفيت خودروهاي داخلي، مشكلات فراروي صنعت خودرو ، كاستي هاي آن  و تعلل هاي دولتي بحث شد. یکی از مهمتیرن تحلیل های مطرح شده در این نشست، بحث بر سر سرنوشت قرارداد پژو و ایران خودرو در صورت لغو احتمالی برجام بود.

مدیرعامل ایران خودرو گفت که در قراردادهای جدید این شرکت با پژو فرانسه، تمامی جوانب امر حتی در صورت خروج احتمالی آمریکا از برجام هم پیش بینی شده است.

هاشم یکه زارع در پاسخ به این سوال که “در اواخر اردیبهشت ماه امسال تصمیم نهایی آمریکا در مورد برجام اعلام می شود اگر امریکا دیگر نخواهد متعهد به برجام باشد و سایر کشورهای اروپایی هم به خاطر منافع خود همکاری خود را با ایران قطع یا کاهش دهند، در این شرایط تکلیف قرارداد پژو با ایران خودرو چگونه است، آیا در قرارداد جدید الزامات لازم برای اجرای تعهدات پژو پیش بینی شده است؟ اظهار داشت: در قرارداد با پژو تمام این مسائل دیده شده ضمن اینکه ما بحث صادرات و ساخت داخل را هم در این قرارداد درج کرده ایم البته باید تأکید کنم قرارداد یک طرفه نیست و فرانسوی ها باید تعهدات خود را مطابق با قرارداد انجام دهند.

مدیر عامل ایران خودرو با اعلام اینکه این قراداد جدید مانند گذشته نیست که پژو یک باره بازار را ترک کند و ما فقط متضرر شویم، افزود: اگر این بار این اتفاق بیفتد که بعید می دانم مطمئن باشید خود پژو ضرر خواهد کرد.

در خصوص کار با فرانسه بسیار موافقم که اشتباه کردیم. ما قرار بود در سیاست خارجی خود با ایجاد وابستگی استراتژیک برای رنو و پژو، آنها را به رقابت بیاندازیم. اما نتیجه برعکس شد! آخرش سایپا و ایران‌خودرو افتادند به جان هم که چه کسی کدام خودروی فرانسوی را تولید کند.

هاشم يكه زارع مديرعامل ايران خودرو در پاسخ به انتقادات وارده بر صنعت خودرو ايران ضمن اين كه تاكيد مي كرد ” همه مشکلات برای این ۴ سال نیست. این مشکلات از دوره های قبل به ما به ارث رسیده است!” گفت:  در دوران دولت آقای احمدی‌نژاد فضای صنعت خودروسازی بسیار سیاست‌زده شده بود. هم‌چنین عدم تجربه‌ی برخی مدیران جوان آن دوره مشکلات زیادی برای این صنعت به وجود آورد.

افتخار ما توليد دناست نه پژو

او با تشبيه صنعت خودروسازي ايران به يك ديوار افزود: من صنعت خودروسازی (ایران‌ خودرو) را مانند یک دیوار می‌بینم که در ساخت آن از تعداد زیادی آجر پوک استفاده شده است. نمی‌توانیم تمام آجر‌های آن را یک‌جا بیرون بکشیم، چرا که دیوار فرو می‌ریزد. من حاضرم هر شش ماه یکبار در دانشگاه حضور یابم و با دانشجویان صحبت کنیم و این صنعت را جلو ببریم. افتخار ما تولید پژو نیست، افتخار ما تولید دنا است.

يكه زارع تاكيد كرد: در خصوص کار با فرانسه بسیار موافقم که اشتباه کردیم. ما قرار بود در سیاست خارجی خود با ایجاد  وابستگی استراتژیک برای رنو و پژو، آنها را به رقابت بیاندازیم. اما نتیجه برعکس شد! آخرش سایپا و ایران‌خودرو افتادند به جان هم که چه کسی کدام خودروی فرانسوی را تولید کند.

زماني كه از مديرعامل ايران خودرو در مورد  جمشید آرین (مخترع نخستين خودروي برقي که بارها در رسانه ها مطرح شد) سوال شد گفت:  گفت خودرو در شمال است. گفتم خوب آن را در اتوبان کرج-قزوین امتحان می‌کنیم. گفت نمی‌شود. گفتیم خوب آن را به ایران‌خودرو می‌آوریم. گفت شما ۲۰ میلیارد به من بدهید تا آن را بیاورم! کاری که اصلاً توجیه پذیر نبود. سپس با سازمان محیط زیست وارد مذاکره شد که آنجا حرکت اشتباهی کرد که خانم ابتکار از وی شکایت کرد و برای وی حکم گرفت. الان آقای آرین خارج از کشور است.

یکه‌زارع با تاكيد بر اين كه  دنا برقی آماده‌ی تولید است ، توليد انبوه آن را منوط به پرداخت يارانه هاي دولتي خواند.

مديرعامل ايران خودرو همچنين در پاسخ به دانشجويي  كه درمعتقد بود “در بخش R&D ایران‌خودرو مهندسان وقت خود و شرکت را تلف می‌کنند و به هیچ وجه حاضر به کار موثر و مفید نیستند.”  هم گفت:  من به عنوان مدیرعامل ایران‌ خودرو هر روز درباره‌ی کیفیت خودروها بیش از ۱۰ یا ۱۵ نامه می‌گرفتم. اما امروز این عدد در یک هفته به ۷ یا ۸ نامه هم نمی‌رسد. ما از هر انتقاد، پیشنهاد و تحلیل استقبال می‌کنیم زیرا این شرکت متعلق به همه ایرانیان است. در سال ۹۲ تعداد بسیاری قطعات چینی به زنجیره‌ی خودروسازی ما وارد می‌شد که این عدد در حال حاضر به حداقل رسیده‌ است.

يکه‌زارع ادامه داد : در ایران‌خودرو، اگر خودرویی ساخته شود که موتور یا گیرباکس آن مشکل داشته باشد در صورت رجوع مشتری به کارخانه ما آن خودرو را فوراً تعویض می‌کنیم.

پولي كه جزوه شد

مديرعامل ايران خودرو همچنين در مورد ارتباط با دانشگاه هم گفت : من بسیار دغدغه ارتباط صنعت و دانشگاه را داشته‌ام  ولی متأسفانه همیشه این همکاری‌ها به شکست و سوءتفاهم منجر شده است. ضمن آنکه استادی که کار را می‌گرفت، چند دانشجو را به کار می‌گرفت و در نهایت ۹۰ درصد پولی که به پروژه اختصاص داده می‌شد به جایی دیگر می‌رفت و باقی آن به دانشجویان. نتیجه هم می‌شد یک جزوه که در کتابخانه بگذاریم و استفاده نکنیم.

او حتي در پاسخ به سوال دانشجويي كه پرسيد  آیا کسی تا به حال شما را به خاطر کیفیت پایین خودروها که باعث تصادفات و مرگ و میر فراوان می‌شود مؤاخذه کرده است؟ گفت: اگر صنعت خودروسازی ما جاری نبود، سال گذشته ۲۷ میلیارد دلار ارز برای واردات خودرو از کشور خارج می‌شد. خودروسازی ما در کل صنعت سودمند و مفیدی است. در بحث تصادفات عوامل مختلفی وجود دارد. سهم خودروسازی در آمار تصادفات ۱۳ درصد است. در سال ۸۹ آمار کشته‌شدگان ۲۷ هزار نفر بود در حالی که این آمار در سال گذشته به ۱۶ هزار نفر رسیده است. ما سعی می‌کنیم کیفیت خودروهای خود را مرتباً افزایش دهیم.

 بخشی از راهکارهای این دانشجو: چرا حاضر نیستیم متخصصین حرفه‌ای بخش طراحی خودرو را از خارج استخدام کنیم؟ البته اگر در داخل کشور چنین مهندسانی داریم که بهتر، اما اگر چنین متخصصانی در دسترس نیستند چرا مانند مربیان فوتبال از خارج از کشور چنین افرادی را استخدام نکنیم؟

کدام خودروها 96 را 4 ستاره به پایان رساندند؟/ ارزیابی کیفیت خودروهای داخلی (اسفند 96)

افزایش رضایت مشتریان از امداد نوروزی ایران خودرو/ گزارش عملکرد ایساکو در ایام نوروز 97

آمار تولید رنو در سال 96 منتشر شد

پژو 301 در راه ورود به بازار ایران

تولید محصولات یورو 5 ایران خودرو در سال جاری

ایران خودرو در نمایشگاه اتومکانیکا استانبول حضور می یابد

عملکرد مثبت ایران خودرو در صادرات قطعات به بازارهای بین المللی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی