سلریو، سوییفت و سیاز آیا سوزوکی های جدید ایران خودرو به رقیبی برای سایپا ساینا، پژو 206 تیپ 2 و امثال این ها تبدیل خواهند شد؟بیایید باهم نگاهی به این تازه واردها داشته باشیم… مشخصات فنی سه سیلندر، یک لیتر حجم موتور، سه ستاره ایمنی از EURO NCAP،گیربکس 5 سرعته دستی یا 5 سرعته […]
آیا سوزوکی های جدید ایران خودرو به رقیبی برای سایپا ساینا، پژو 206 تیپ 2 و امثال این ها تبدیل خواهند شد؟بیایید باهم نگاهی به این تازه واردها داشته باشیم…
سه سیلندر، یک لیتر حجم موتور، سه ستاره ایمنی از EURO NCAP،گیربکس 5 سرعته دستی یا 5 سرعته اتوماتیک CVT،قدرت 67 اسب بخار و آلایندگی 99 گرمی در هر کیلومتر پیمایش از جمله مشخصات مهم سوزوکی سلریو ( SUZUKI CELERIO) به عنوان یک هاچ بک ارزان قیمت هستند.این خودرو با چنین مشخصاتی بیشتر مناسب بازار هند به نظر می رسد و در سایت های تولیدی سوزوکی در هند و تایلند ساخته می شود اما در اروپا نیز به فروش می رسد و برای مثال نویسندگان مجله معتبر AUTO CAR این خودرو را پس از هاچ بک هایی چون فولکس واگن UP و هیوندای I10 در رده سوم و بالاتر از فیات پاندا و رنو تویینگو رده بندی کرده اند.
سلریو طبیعتا از نظر مشخصات عملکری خودرو سریع و توانمندی نیست و بیشتر برای رانندگی اقتصادی در محیط های درون شهری ساخته شده است.فاصله توقف این خودرو از سرعت حدودی 112 کیلومتر بر ساعت ، حدود 53 متر اندازه گیری شده است که رقم چندان چشمگیری نیست ولی برای یک خودرو شهری چندان هم ضعیف به نظر نمی رسد.
با توجه به مشخصات پیشرانه می توان گفت که ضریب دنده های یک و دو نسبتا سبک انتخاب شده اند چرا که رسیدن به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت با دنده 2 نیز امکان پذیر است و سلریو برای دست یابی به چنین سرعتی به حدود 13 ثانیه زمان نیاز دارد،نکته مایوس کننده توانایی و عملکرد سوزوکی سلریو در زمینه کشش است که برای سرعت گیری میانی از 48 کیلومتر بر ساعت تا 110 کیلومتر بر ساعت به 14.5 ثانیه زمان نیاز دارد.تمام این موارد در حالیست که برای رانندگی در سرعت 110 کیلومتر در ساعت در سبک ترین دنده (دنده پنجم) دور موتور روی عدد 3000 RPM قرار می گیرد و بنابراین می توان گفت که ضریب دنده های سبک بر خلاف برخی خودروهای دیگر موجود در بازار (مخصوصا خودروهای چینی) چندان هم سبک انتخاب نشده است.
در زمینه مصرف سوخت بر اساس آزمایشات میدانی انجام شده،پشت فرمان سوزوکی سلریو می تواند به راحتی به رقم 5.3 لیتر در یکصد کیلومتر دست یاببید ولی در صورت رانندگی غیر اقتصادی لمس رقم هایی در حدود 7.1 لیتر در یکصد کیلومتر هم چندان دور از ذهن نخواهد بود.
شاید تصور کنید که سواری و هندلینگ برای یک خودرو شهری مسئله چندان حائز اهمیتی نیست،اما به هرحال شک نکنید که یک خودرو لذت بخش با هندلینگ خوب، گزینه بهتر و جذاب تری نسبت به برخی مدل های ملال آور و گیج هستند.سلریو تنها 835 کیلوگرم وزن دارد و به همین دلیل می تواند لذت رانندگی قابل قبولی را ارائه دهد،البته توان موتور 67 اسبی حتی در حداکثر دور موتور 6000 RPM در حدی نیست که شاسی و فنربندی سلریو را به چالش بکشد اما بر روی جاده های خوب و هموار، فنربندی هم کار آمد و مناسب احساس می شود.البته احساس واکنش فرمان می توانست از این بهتر باشد و در چنین صورتی شاید می شد گفت که سلریو می تواند حسی نزدیک به هاچ بک های جذاب فورد را ارائه کند.
قیمت مهمترین مسئله است، همه میدانیم که اگر چنین خودرویی با سه ستاره ایمنی سال 2014 جایگزین پراید می شد، می توانستیم ورود سلریو به ایران را تحولی مثبت و حتی تاریخی بدانیم اما این خودرو چندان هم ارزان نیست و در حدود 8000 یورو قیمت دارد.بنابراین عرضه سوزوکی سلریو با قیمت کمتر از 30 میلیون تومان در بازار کمی بعید به نظر می رسد و این سوزوکی احتمالا به رقیبی برای سایپا ساینا، پژو 206 تیپ 2 و امثال این ها مبدل خواهد شد.
البته سلریو تنها سوزوکی جدید منتظر ورود به ایران نیست و سدان اقتصادی سیاز (SUZUKI CIAZ) و با موتور 1.4 لیتری 91 اسب بخاری ، شتاب 13.5 الی 14.5 ثانیه ای و قیمتی در حدود 40 – 50 میلیون تومان از جمله دیگر گزینه های ممکن برای تولید و مونتاژ در ایران خودرو محسوب می شود.
در نهایت هاچ بک جذاب و نسبتا داغ سوزوکی سوییفت (SWIFT) که البته به صورت سدان هم تولید می شود.می تواند با وزن 1 تن و توان 92 الی 95 اسب بخار از نظر ابعادی در حد فاصله سوزوکی سلریو و سوزوکی سیاز وارد بازار شود و با طراحی ظاهری جذاب خود مشتریان زیادی را بدست آورد.گفتنی است که این مدل موفق به دریافت 5 ستاره ایمنی از EURO NCAP شده است.
دیدگاه خود را بنویسید