پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات_خودرو

دستور واردات انحصاری خودرو لغو شد

واردات انحصاری خودرو یکی از دستورالعمل هایی است که مورد بحث و انتقاد زیادی قرار گرفته است. این موارد به حدی بوده است که در نهایت رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران از لغو دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو خبر داده است اما شایان ذکر است وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز موضع‌گیری رسمی […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۲۷ خرداد ۱۳۹۴

واردات انحصاری خودرو یکی از دستورالعمل هایی است که مورد بحث و انتقاد زیادی قرار گرفته است. این موارد به حدی بوده است که در نهایت رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران از لغو دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو خبر داده است اما شایان ذکر است وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز موضع‌گیری رسمی در این باره نداشته است.

ماجرا از آنجایی شروع شد که بهمن ماه سال گذشته وزارت صنعت، معدن و تجارت با ابلاغ دستورالعملی واردات خودرو را منحصر به نمایندگی‌های رسمی خودروسازان خارجی کرد. این اقدام انتقاد بسیاری از کارشناسان از جمله اساتید دانشگاه و نمایندگان مجلس را به دنبال داشت. در آن زمان در یکی از همین انتقادات رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان، منحصر شدن واردات به نمایندگی‌های رسمی را باعث تضییع حقوق مصرف‌کنندگان دانسته بود.

با افزایش این انتقادات، وزارت صنعت، معدن و تجارت دستورالعمل اولیه خود را تعدیل کرده و واردات خودرو از سوی واردکنندگان متفرقه را مشروط به دو شرط ایجاد شبکه خدمات پس از فروش یا خرید خدمات گارانتی از نمایندگی‌های رسمی، بلامانع اعلام کرد.

با این حال این اقدام نیز منجر به رفع انحصار واردات خودرو نشد به‌گونه‌ای که به گفته کارشناسان، نمایندگی‌های رسمی از فروش گارانتی و صدور اجازه واردات خودرو به واردکنندگان متفرقه خودداری می‌کنند و نتیجه آن نیز افت شدید واردات خودرو در سال جاری براساس جدیدترین آمار گمرک بوده است.

در این زمینه یک کارشناس صنعت خودرو از این اقدام نمایندگی‌های رسمی انتقاد کرده است. فربد زاوه در این باره اظهار کرده “تبعات انحصاری شدن واردات خودرو در حال نمایان شدن است. با خودداری نمایندگی‌های رسمی از فروش گارانتی و حذف واردکنندگان متفرقه، واردات خودرو کاهش یافته است. نمایندگی‌های رسمی به دنبال کاهش بیشتر واردات، بر هم خوردن تعادل عرضه و تقاضا و در نهایت افزایش قیمت محصولات خود هستند”.

در این شرایط و در حالی‌که موضوع انحصار در واردات خودرو مجددا مورد انتقاد کارشناسان قرار گرفته و اخیرا نیز رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس گزارش‌های پیشین درباره گران‌فروشی برخی شرکتهای واردکننده خودرو را تایید کرده است، رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران اظهار کرده که دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو لغو شده است.

محمدحسین برخوردار در این زمینه با بیان اینکه واردات خودرو به شکل انحصاری انجام نمی‌شود، اظهار کرده است:” امروز دیگر دستورالعملی که واردات خودرو را در اختیار واردکنندگان رسمی قرار می‌داد، لغو شده است و مطابق با روال عادی، افرادی که با کارت بازرگانی‌شان واردات انجام می‌دهند می‌توانند خودرو هم وارد کنند و اینگونه نیست که فقط نمایندگی‌ها و برندها به شکل انحصاری واردات انجام دهند بلکه خودرو‌ها از سوی افراد متفرقه هم وارد می‌شوند”.

ادعای رییس مجمع عالی واردات اتاق بازرگانی ایران درباره لغو دستورالعمل انحصاری شدن واردات خودرو در حالی است که وزارت صنعت، معدن و تجارت هنوز موضع‌گیری رسمی در این باره نداشته است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی