پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شرکت امبرائر برزیل جایگزین بوئینگ و ایرباس می شود؟

سن ناوگان هوایی کشور بالاست و از این رو خرید هوایپیما و نوسازی ناوگان در اولویت دولت یازدهم بوده و هست. قبل از برجام شرکت های هواپیمایی با بهترین و معروف ترین شرکت ها هواپیمایی مثل میتشوبیشی ژاپن و امبرائر برزیل وارد مذاکره شدند اما دو غول بزرگ هواپیماسازی یعنی بوئینگ و ایرباس در کانون […]

هادی سیانکی
سه شنبه - ۱۲ تیر ۱۳۹۷

سن ناوگان هوایی کشور بالاست و از این رو خرید هوایپیما و نوسازی ناوگان در اولویت دولت یازدهم بوده و هست. قبل از برجام شرکت های هواپیمایی با بهترین و معروف ترین شرکت ها هواپیمایی مثل میتشوبیشی ژاپن و امبرائر برزیل وارد مذاکره شدند اما دو غول بزرگ هواپیماسازی یعنی بوئینگ و ایرباس در کانون توجهات قرار داشتند و با رفع مشکل برجام مذاکرات به نتیجه رسید و قراردادها با این دو شرکت منعقد شد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

تا قبل از برجام شرکت هایی مانند میتسوبیشی ژاپن،امبرائر برزیل،بمباردیه کانادا،ای تی آر ایتالیا در کنار بوئییگ و ایرباس کاندیداهای ایرالاین ها برای خرید هواپیما بودند و حتی گفته می شد ایرلاین ها به برخی از آن ها سفارش هم داده اند اما آن چه محقق شد یک قرارداد 17 میلیارد دلاری با بوئینگ و یک قرارداد 40 میلیارد دلاری با ایرباس بود.

پس از روی کار آمدن ترامپ و زمزمه های مخالفت رئیس جمهور جدید آمریکا با برجام این سوال پیش آمد که سرانجام این قرارداد ها چه خواهد شد و طبیعی بود که ادامه روند اجرایی قرارداد عملا امکان پذیر نخواهد بود چرا که شرکت ایرباس فرانسه پیش از عقد قرارداد همه تعهدات را منوط به پذیرش و رضایت و اخذ مجوز از سازمان خزانه داری آمریکا(اوفک) کرده بود و با مخالفت رئیس جمهور آمریکا قرارداد هم معلق می شد.

به هر صورت خواسته مقامات ایرانی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل هوایی کشور محقق نشده است و طبیعی است که  در شرایط فعلی به دنبال جایگزین برای این دو شرکت بزرگ هواپیمایی باشند و همانطور که گفته شد شرکت های برزیلی،ژاپنی و کانادایی در اولویت قرار دارند چرا که پیش از این نیز با آنها مذاکراتی صورت گرفته بود.

از آنجایی که با از سرگیری تحریم ها شرکت های خارجی برای عقد قرارداد با ایران با شکل مواجه خواهند شد لذا برای همه آنها این امکان وجود ندارد تا بتوانند به راحتی با طرف ایرانی وارد مذاکره شوند و از طرفی نیز شرکت های ایرانی نیازمند خرید هواپیما هستند و این شاید انگیزه را برای شرکت های خارجی افزایش دهد که از کنار بازار ایران به راحتی عبور نکنند.

شرکت امبرائر برزیل در ساخت هواپیماهای که هزینه تعمیر و نگهداری کمتری نیازمند است موفق عمل کرده و همین امر موجب شد تا ایرلاین های ایرانی این شرکت را در اولویت قرار دهند.

دو سال قبل نیز تیمی از شرکت امبرائر به ایران آمد و با تمامی ایرلاین ها داخلی مذاکراتی را انجام داد در آن زمان پیشنهاد طرف برزیلی این بود که تا برای رفع موانع بانکی، راه‌های جایگزینی نظیر استفاده از بانک‌های کوچکتر اروپایی که فعالیتی در آمریکا ندارند را بیابد.

این اقدام اگر محقق شود بعید نیست که شاهد پرواز هواپیماهای برزیلی بر فرار آسمان ایران باشیم.

نویسنده هادی سیانکی

 

تحویل 3 فروند هواپیما ایرباس جدید تا پایان سال جاری

ایمن ترین ایرلاین های جهان را بشناسید/ 2017 ایمن ترین سال تاریخ هواپیمایی

برخورد خودرو با هواپیما در فرودگاه اهواز

اضافه شدن 2 فروند هواپیما جدید به ناوگان هوایی کشور

ماجرای ضد و نقیض پرواز مشهد نجف هواپیمایی زاگرس

ورود هواپیماهای ATR به ناوگان هوایی کشور

تصادف هواپیما با خودرو در روسیه+ فیلم

ورود هواپیماهای ATR به ناوگان هوایی کشور

تحویل نخستین هواپیمای بوئینگ به ایران ایر در هفته های آینده

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی