تنها یک چهارم ارز مورد نیاز قطعه سازان تامین شده / قطعه سازان همچنان منتظر تصمیم بانک مرکزی

دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان گفت: فعالان این صنعت به ۲ میلیارد دلار ارز برای وارد کردن قطعات، مواد اولیه، لوازم یدکی و ماشین آلات نیاز دارند اما تاکنون نزدیک به یک چهارم این مبلغ تامین شده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

این روزها بازار خودرو اوضاع جالبی ندارد و در ماه های گذشته شاهد التهاب و تلاطم در این بازار بودیم و پس از برجام و افزایش نرخ ارز طبیعتا تامین مواد اولیه و قطعات خودرو با مشکل مواجه شد و در چنین شرایطی انتظار این بود که بلافاصله ارز دولتی که مقرر شده بود اختصاص یابد به واردکنندگان و قطعه سازان تعلق گیرد .

 

اما شنیده ها حاکی از آن است که بانک مرکزی که قطعه سازان را به سه گروه تقسیم کرده بود که به انها ارز دولتی بدهد الان همه آن ها را در یک ردیف قرار داده و با وجود اینکه برخی قطعه سازان ارز دریافت کرده اند اما بسیاری در انتظار زمان دریافت ارز هستند.

آخرین اخبار حاکی ازآن است کع بخش کوچکی ازارز مورد نیازتامین شده ادامه این روند مشکلات قطعه سازان و به تبع آن خودروسازان را بیشتر خواهد کرد . هر روز اخباری از به تعطیلی کشیده شده واحدهای قطعه سازی به گوش می رسد و اگر روند همین گونه پیش بروند بر بیکاران اینبخش افزوده خواهد شد.

«آرش محبی نژاد» افزود: تامین ارز 4200 تومانی برای قطعه سازان هنوز در وضعیت سردرگمی است.

به گفته وی، بخشی از ارز مورد نیاز قطعه سازان باید صرف خرید مواد اولیه و همچنین قطعات یدکی و ماشین آلات شود اما تاکنون ارز وعده داده شده گروه یک به آنها تخصیص نیافته و همین مساله قطعه سازان را با مشکل مواجه کرده است.
این مقام صنفی ادامه داد: همچنین آنچه از ارز گروه 2 با معرفی به سامانه نیما باید دریافت شود و قطعه سازان زیادی در نوبت و صف طولانی بوده و هنوز نتوانسته اند آن را دریافت کنند زیرا اکنون صادرکنندگانی نداریم که ارز به اندازه کافی به سامانه نیما عرضه کنند.
محبی نژاد ادامه داد: وعده وزیر صنعت، معدن و تجارت درخصوص پرداخت یارانه سود تسهیلات 320 هزار میلیارد ریالی بازسازی و نوسازی صنایع از دیگر امیدهای فعالان این صنعت هنوز ترتیب اثر داده نشده است.
«این میزان اعتبار از سوی بانک ها با سود 18 درصد اعطا می شود، اما مقرر شده سود آنها بین 6 تا 12 درصد باشد و باقیمانده آن تا 18 درصد را دولت پرداخت کند».
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه سازان با یادآوری تهدید تحریم های جدید و آینده صنعت قطعه سازی کشور، افزود: این موضوع در 2 بخش پیگیری می شود؛ نخست آنکه 2 میلیارد دلار صرف خرید و ذخیره سازی مواد اولیه حیاتی یا قطعات نیم ساخته ای شود که امکان ساخت آنها در داخل وجود ندارد؛ همچنین بخشی از آن صرف واردات ماشین آلات و ابزار خاص می شود.
«مهلت انجام این مهم تا 15 مردادماه امسال است و امید می رود این ارز خارج از نوبت به قطعه سازان تخصیص داده شود».
به گزارش ایرنا، «دونالد ترامپ» رییس جمهوری آمریکا شامگاه هجدهم اردیبهشت ماه خروج از توافق هسته ای برجام را اعلام و دستور بازگشت تحریم ها را در دوره 90 و 180 روزه صادر کرد.
پایان مهلت 90 روزه 15 مردادماه امسال خواهد بود.
محبی نژاد ادامه داد: بخش دوم، از زمان اجرایی شدن تحریم ها آغاز می شود که دیگر امکان تامین مواد اولیه و سایر ملزومات وجود ندارد.
وی گفت: در آن زمان باید برای درون زایی این صنعت و افزایش عمق داخلی سازی قطعات در کنار یافتن مواد اولیه جایگزین، فرصت کافی پیدا کرده باشیم.
این مسئول تاکید کرد: پس از آغاز تحریم ها، باید تمرکز خود بر برنامه ریزی و مدیریت را افزایش دهیم.
به گفته وی، شیوه کنونی در پیش گرفته شده از سوی دولت، مجلس شورای اسلامی و وزارت صنعت، معدن و تجارت، جوابگوی نیازهای صنعت قطعه سازی نیست. «مساله ای که نگرانی ها را در این حوزه افزایش داده است».

7 راهبرد قطعه سازان برای خروج از بحران

تامین مالی 100 میلیاردی قطعه سازان خودرو

قیمت قطعات خودرو افزایش می یابد

چالش های تجمیع و ادغام قطعه سازان خودرو / ((تی یرینگ)) اجرایی می شود؟

رایزنی قطعه سازان خودرو با دولت برای افزایش قیمت

طلب 4 هزار میلیارد تومانی قطعه سازان خودرو از خودروسازان

خودروسازان باید از قطعه سازی خروج کنند

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!