پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شعار ایرانسل-فعلا خودرو نخرید، سیمکارت بخرید

شعارهای دوپهلو تیشه به ریشه صنعت خودروسازی می زند

چهار سال پیش کمپینی با نام ((نخریدن خودرو صفر)) باعث شد برای مدتی به صنعت خودروسازی کشورمان و سایر صنایع وابسته به آن لطمه وارد شود و خودروسازان خارجی بتوانند روی این موج سوار شده و از این فرصت منتفع شوند. سرانجام این کمپین با برنامه ریزی اصولی خودروسازان داخلی به شکست انجامید. حالا در […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۳۱ تیر ۱۳۹۷

چهار سال پیش کمپینی با نام ((نخریدن خودرو صفر)) باعث شد برای مدتی به صنعت خودروسازی کشورمان و سایر صنایع وابسته به آن لطمه وارد شود و خودروسازان خارجی بتوانند روی این موج سوار شده و از این فرصت منتفع شوند. سرانجام این کمپین با برنامه ریزی اصولی خودروسازان داخلی به شکست انجامید. حالا در سال 97 و در شرایطی که صنعت خودروسازی و قطعه سازی با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می کند، زمزمه های تصمیمات احساسی مشابه 4 سال پیش به گوش می رسد و استفاده ابزاری از این موارد در تبلیغات شرکت ها، می تواند در شرایط حساس کنونی تیشه به ریشه دومین صنعت بزرگ کشور بزند. شرکت ایرانسل به عنوان یکی از اپراتورهای تلفن همراه از شعار ((فعلا ماشین نخرید، سیم کارت بخرید)) در تبلیغات خود استفاده کرده. شعاری که می تواند شائبه هایی در چنین شرایطی ایحاد کند. در همین راستا، مجتبی نظری معاون ارتباطات گروه خودروسازی سایپا به معاون بازاریابی شرکت ایرانسل نامه ای ارسال کرده تا در اسرع وقت از ترویج چنین شعارهایی در سطح کشور جلوگیری شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

خودروسازان داخلی این روزها روزگار سختی را سپری می کند. از کمبود قطعات خودروهایی که به صورت CKD در خطوط خودروسازان تولید می شوند گرفته تا نوسانات غیر قابل پیش بینی قیمت ارز در بازار، همه دست به دست هم داده اند تا قیمت گذاری خودرو از مسیر طبیعی خود خارج شده و مصرف کننده نهایی دچار سردرگمی شود. از این رو اتخاذ تصمیمات خلق الساعه هرچه بیشتر به این آشفتگی در بازار دامن می زند و در نهایت دود آن به چشم خریدار می رود.

حال با این اوضاع نه چندان جالب، چند روز قبل تیتر تبلیغاتی عجیبی نظر همه را به خود جلب کرد: “فعلا خودرو نخرید !” این شعاری است که ایرانسل برای جشنواره فروش اخیر خود انتخاب کرده، هرچند منظورش این است که مثلا فعلا خودرو نخرید، ما به شما خودرو جایزه می دهیم، اما این تیتر غیر حرفه ای و شبهه برانگیز در چنین شرایط حساسی به مصداق راه رفتن روی لبه تیغ است.

بازی با حساسیت های امروز مردمی که حال خوشی از گرانی ها ندارند و زدن این تیتر نابخردانه، نوعی آتش زدن به دل همین مردم است. به چه قیمت برای فروش بیشتر به هر طنابی چنگ می زنند؟ عواقب آن کمپین سالهای قبل (که خود جای بحث ریشه ای دارد) ، کم آسیب به خودروساز و مصرف کننده زد که امروز باید با تیتری اینچنینی یادی از آن را از خاک بیرون آورد؟

بازار تبلیغات اپراتورهای تلفن همراه در ایران داغ است. پیشرفت سریع تکنولوژی این اپراتورها در ایران باعث شده تا رقابت میان فعالان این عرصه بالا بگیرد. البته در این میان نباید فراموش کرد که در چنین شرایط خاصی، حفظ همبستگی یکی از مهمترین ارکان است. ما منکر تبلیغات و طراحی شعارهای رقابتی نیستیم. اما شرکت های اینچنینی مثل اپراتورهای تلفن همراه که بیشترین مخاطب را در جامعه دارند، باید در این همبستگی پیشگام باشند. در این رابطه اگر بخواهیم مثالی عینی بیان کنیم، باید فلش بکی داشته باشیم به حضور تیم ملی فوتبال کشورمان در رقابت های جام جهانی 2018. همراه اول به عنوان اولین اپراتور تلفن همراه در ایران، با حمایت از تیم ملی فوتبال کشورمان در این تورنومنت مهم، علاوه بر قدم گذاشتن در مسیر تبلیغات اصولی، به حفظ همبستگی اعضای جامعه نیز کمک شایانی کرد.

حالا با بدعهدی کشورهای خارجی در توافق با ایران، ما بار دیگر در یک تورنومنت حساس جهانی مثل جام جهانی فوتبال قرار گرفته ایم. این بار هم باید با حفظ همبستگی بر مشکلات داخلی و خارجی غلبه کنیم. در سالی که ((حمایت از کالای ایرانی)) نام گذاری شده، نباید با دامن زدن به تصمیمات غیر کارشناسی و احساسی، تیشه به ریشه خودروسازانمان بزنیم.

در انتها امید است مفاهیم اجتماعی، آسیب شناسی و آینده نگری را چاشنی کارشناسی تبلیغات خود کنیم.  فاصله مصلحت جامعه و رفتن به ره ترکستان، بسیار ناچیز است وافتادن از چشم جامعه خریداران از رگ گردن هم به برندها نزدیک تر است.

چرخ تولید خودرو پنچر شد!/ واردات مواد اولیه مشکل جدید صنعت قطعه سازی

اندر احوالات تولید خودروهای تجاری/ غول تحریم مانع رشد تولید خودرو در نیمه دوم سال خواهد شد؟

ماشین تولید خودرو مسیرش را به سمت سرازیری کج کرد/ کاهش 19.6 درصدی تولید خودرو در خرداد 97

12 درصد بازار خودرو در چنگ چینی ها / رشد 17 درصدی تولید خودرو در سال گذشته

پیام مدیرعامل سایپا به مناسب روز ملی صنعت و معدن/ لزوم همکاری و همدلی تمام بخش ها برای مقابله با تحریم ها

پیام مدیرعامل ایران خودرو به مناسبت روز صنعت و معدن/ هم نظری صنعتگران، دولت و ملت، کلید توسعه صنعت کشور

همه‌چیز درباره سامانه سپهتن / پایش هوشمند ناوگان حمل و نقل جاده ای با سپهتن

همراه اول ارتباط خودروها با هم را ممکن می سازد

راهبردی برای تقویت اقتصاد ملی

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی