پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بنزین-نازل بنزین

مسیر گران شدن بنزین با افزایش مصرف سوخت هموار می شود

در روزهای اخیر یکی از موضوعات مورد بحث افزایش یا سهمیه بندی قیمت بنزین است. در پی افزایش مصرف بنزین که در تابستان امسال رکورد آن شکسته شد زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین،دو نرخی شدن و یا سهمیه بندی و بازگشت استفاده از کارت سوخت شنیده شد. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان […]

هادی سیانکی
یکشنبه - ۷ مرداد ۱۳۹۷

در روزهای اخیر یکی از موضوعات مورد بحث افزایش یا سهمیه بندی قیمت بنزین است. در پی افزایش مصرف بنزین که در تابستان امسال رکورد آن شکسته شد زمزمه هایی مبنی بر افزایش قیمت بنزین،دو نرخی شدن و یا سهمیه بندی و بازگشت استفاده از کارت سوخت شنیده شد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

افزایش مصرف به اضافه سوء استفاده از کارت های سوخت بی استفاده که از آن برای قاچاق سوخت بهره برده شد و همچنین بازگشت مجدد تحریم ها و احتمال کاهش تولید بنزین باعث شد که دونرخی شدن نرخ بنزین بر میز اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی قرار گیرد.

در حالیکه تولید بنزین یورو 4 با مشکلی روبرو نیست اما افزایش مصرف موجب شده تا پالایشگاه های تولید بنزین تمرکز خود را بر تولید این نوع بنزین انجام دهند لذا تولید بنزین سوپر در اولویت بعدی قرار گرفت به همین جهت در هفته گذشته اخباری مبنی بر کمبود بنزین سوپر در جایگاه های سوخت کشور به گوش رسید.

 

اسدالله قره خانی سخنگو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در خصوص کمبود بنزین سوپر در جایگاه های سوخت کشور اظهار داشت: پیش بینی می شد در فصل تابستان در کلان شهر ها شاهد کمبود باشیم چون در شرایط فعلی پالایشگاه های کشور بنزین یورو 4 را برای کلانشهرها با اکتان 91 و 92 تولید می کنند.

 

وی افزود: زمانی که میزان  مصرف در کشور افزایش می یابد بنزین یورو 4 تولید می شود و با کاهش مصرف بنزین یورو 4 تولید ،تولید بنزین  سوپر بیشتر در دستور کار قرار می گیرد و با توجه به رکورد مصرف بنزین در ماه های اخیر طبیعی است که تولید به سمت بنزین یورو 4 میل کند

 

قره خانی با اشاره به اینکه مصرف بنزین سوپر بالا نبوده و شاید روزانه حدود 3 میلیون بشکه در روز بنزین سوپر تولید شود، ادامه داد: وزارت نفت برای اینکه به عامه متقاضیان در جایگاه های سوخت پاسخگو باشد به صورت موقت جابجایی را در تولید بنزین انجام می دهد.

وی با اشاره به اینکه مصرف بنزین در کشور شناور است، افزود: مصرف بنزین از حدود 80 تا 90 میلیون لیتر کمتر نیست و گاهی بیش از این می شود، لذا مردم باید در مصرف سرمایه ملی صرفه جویی کنند.

سخنگو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر 5 تا 10 میلیون لیتر مصرف بنزین کاهش یابد و 10 درصد صرفه جویی انجام شود مشکلات رفع می شود و در آینده شاهد سهمیه بندی و دو نرخی کردن نخواهیم بود و این موضوع همت مردم را می طلبد.

 

حالا باید منتظر ماند و دید آیا در این برهه حساس آیا با روبه پایان رفتن تابستان و پیش بینی ها برای کاهش مصرف بنزین محقق می شود و یا تولید بنزین به بحران مبدل خواهد شد و افزایش قیمت،سهمیه بندی و یا دو نرخی شدن در دستور کار قرار می گیرد هر چند تجربه نشان داده افزایش قیمت بنزین لزوما منجر به کاهش مصرف در دراز مدت نشده و صرفا یک درمان کوتاه مدت است و باید برای رفع این مشکل الگوی مصرف تغییر یابد.

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی