پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شیطان بازار_بازار خودرو

دومینو مشکلات بازار ملتهب خودرو / ارز،قطعه،خودرو،دلال!!!!

بازار خودرو از ابتدای سال همواره شاهد قیمت های عجیب و غریب بوده و در حالیکه فروشندگان خودرو علت بالا رفتن قیمت ها را عدم عرضه می دانند از طرفی هم خودروسازان معتقدند شرایط اقتصادی فعلی امکان تولید با تیراژ بالا را از آنها گرفته و به نظر می رسد دلیل حال ناخوش بازار خودرو […]

هادی سیانکی
شنبه - ۱۳ مرداد ۱۳۹۷

بازار خودرو از ابتدای سال همواره شاهد قیمت های عجیب و غریب بوده و در حالیکه فروشندگان خودرو علت بالا رفتن قیمت ها را عدم عرضه می دانند از طرفی هم خودروسازان معتقدند شرایط اقتصادی فعلی امکان تولید با تیراژ بالا را از آنها گرفته و به نظر می رسد دلیل حال ناخوش بازار خودرو همین زنجیره به هم پیوسته از مشکلات است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

از 17 فروردین سال جاری به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان خودرو بازار خودرو با رشد 75 درصدی قیمت ها برخی خودروها روبرو شد و این افزایش قیمت خیلی عجیب به نظر می رسید.

از طرفی خروج آمریکا از برجام و تکانه های خارجی به صنعت خودرو کشور موجب شد تا یه سردرگمی ای در میان تصمیم سازان و فعالان این صنعت ایجاد شود و در واقع کسی نمی دانست سرنوشت قراردادهای خودرویی چه خواهد شد؟ آیا فرانسوی ها می مانند یا می روند؟ در هر حال با گذشت زمان تکلیف مشخص شد و خودروسازان متوجه شدند باید چرخ صنعت خودرو را به تنهایی به جلو پیش ببرند اما این تمام ماجرا نبود در هفته های اخیر التهاب بازار ارز مشکلات این صنعت را دو چندان کرد.

سیاست گذاری های نامناسب نیز مشکلات را بیشتر کرد و در حالیکه ارز دولتی 4 هزار و 200 تومان اعلام شد و قرار شد در اختیار قطعه سازان قرار گیرد به طور مناسب انجام نپذیرفت و بنا بر این چرخه تولید با مشکل روبرو شد و الان نیز با این مشکل مواجه است به طوریکه گمانه زنی ها از کاهش تولید خودرو در ماه های آتی حکایت دارد.

به گفته سخنگو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی عدم تامین قطعه خودروسازان را با عدم و یا کاهش تولید محصولات روبه‌رو کرده و اختلاف قیمت کارخانه تا بازار ناشی از عرضه کم خودرو و افزایش تقاضا به دلیل گرایش سیل نقدینگی به سمت بازارهای طلا، سکه، ارز و خودرو است.

حال شما در نظر بگیرید افزایش نرخ ارز، قرار نگرفتن مناسب ارز دولتی در اختیار قطعه سازان، کمبود قطعه و در نهایت کاهش تولید توسط خودروسازان موجب می شود کفه عرضه بازار خودرو بلنگد و در نتیجه با توجه به حجم عظیم نقدینیگ موجود در جامعه هجوم تقاضا که هر روز هم بیشتر می شود قیمت ها را صعودی خواهد کرد.

در این شرایط یا باید تقاضا کم شود و یا مشکلات عرضه رفع گردد اما آن چه مشخص است این بازار تنها به سود یک عده است و آن هم دلالان خودرو است که خودروهایی که ارزشی بیش از 60 میلیون را ندارند الان با قیمت بیش از 100 میلیون در بازار به فروش می رسانند.

البته این امید همچنان وجود دارد با رفع مشکلات ارزی و تامین قطعه روند تولید خودرو با سرعت افزایش یابد تا این خلا رفع و بازار به ثبات برسد.

 

اخلالگران بازار خودرو به دستگاه قضایی معرفی می شوند

نقدینگی سرگردان دلیل بر هم خوردن بازار خودرو

ایجاد بازار رانتی دلیل اصلی اختلاف قیمت در بازار خودرو است

معاون وزیر صنعت: تا پایان سال بازار خودرو از منظر تولید تامین خواهد شد

راهکارهای کنترل بازار خودرو / از اختصاص “IP” برای خریدار تا ممانعت از فروش کارتکسی

12 درصد بازار خودرو در چنگ چینی ها / رشد 17 درصدی تولید خودرو در سال گذشته

بیکاری 15 هزار نفر در پی آشفتگی بازار خودرو

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی