پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چالش‌‌های خودروسازی در دوران پسا تحریم

تحریم های خودرویی ظرف 6 ماه آینده دور زده می شود!

با آغاز تحریم های خودرویی علیه ایران، باید منتظر ماند و دید که آیا این بار هم توان دور زدن تحریم ها وجود دارد. موضوعی که برخی از مسئولان اذعان کرده اند طرف شش ماه آینده انجام خواهد شد و با بالابردن ظرفیت تولید خودروسازان داخلی کشور و استفاده از بازارهایی که شناسایی شده تحریم‌ها جبران […]

هادی سیانکی
شنبه - ۲۰ مرداد ۱۳۹۷

با آغاز تحریم های خودرویی علیه ایران، باید منتظر ماند و دید که آیا این بار هم توان دور زدن تحریم ها وجود دارد. موضوعی که برخی از مسئولان اذعان کرده اند طرف شش ماه آینده انجام خواهد شد و با بالابردن ظرفیت تولید خودروسازان داخلی کشور و استفاده از بازارهایی که شناسایی شده تحریم‌ها جبران خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

اقتصاد ایران یکی از بزگرتین اقتصادهای دنیاست و پیش بینی می شود تا 5 سال دیگر به رتبه 15 بزرگترین اقتصادهای جهان دست یابد اما این اقتصاد بزرگ و قدرتمند که بازاری ایده آل برای تمام کشورهای صنعتی جهان به حساب می آید به شدت تحت تاثیر تکانه های خارجی است.

شاید چیزی که الان بیش از هر زمان دیگر مهم است توجه به داخلی سازی و توانمندی های صنعتی کشور است تا با هر تحریم یا فشار خارجی اینگونه شرایط اقتصادی مختل نشود.صنعت خودرو ایران دومین صنعت بزرگ کشور به شمار می رود.صنعتی پرسود و جذاب که تا کنون پای بسیاری از برندهای معتبر دنیا را به خود باز کرده و در سالهای گذشته شاهد عقد قراردادهای مناسب با خارجی ها بودیم که نویدبخش روزهای طلایی را برای این صنعت بود. اما با شروع مجدد تحریم باز هم شرکت های خارجی حاضر به ریسک نشدند و از ایران خارج شدند.

نکته اساسی اینجا است با قبول این موضوع که صنعت خودرو به لحاظ تکنولوژی و تجهیزات از اروپا و آمریکا و کشورهایی چون ژاپن،کره و چین عقب افتاده اما ادامه روند مونتاژ کاری و وابستگی به خارج هیچ کمکی به این صنعت نخواهد کرد.

اینکه پتانسیل و توانمندی در داخلی سازی و تولید یک پلتفرم در ایران وجود دارد یا خیر یک موضوع اساسی است و برخی کارشناسان معتقدند این مهم چندان دور از دسترس نیست برخی نیز بر این باورند که در حال حاضر اقدامات مناسبی صورت گرفته و در سالهای آتی شاهد تولید خودروهای تمام داخلی خواهیم بود.

با این همه آنچه مسلم است لزوم توجه به توانمندی های داخلی علی رغم تمام کاستی هاست.

در همین راستا  عزیز اکبریان رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی  اظهار داشت: تحریم‌ها یک‌جانبه و خلاف مقررات بین‌المللی آمریکا فشارهایی را که بر جامعه ایجاد می‌کند شروع شده است و عملا خودروسازان و برخی از شرکاء را تحریم کرده است.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید تحریم‌ها را فرصتی برای رسیدن به خودکفایی، توجه به تولید داخل و برند‌های داخلی ببینیم و پلتفرم داخلی داشته باشیم، گفت: باید به آنها ثابت کنیم که شاید از برخی امکانات کشورهای دیگر برخوردار نباشیم؛ اما به شرکت‌هایی نیز که در روزهای خوب و خوش در کنار ما بودند و با یک تهدی ما را تنها گذاشتند نشان می‌دهیم که همانند دوران دفاع مقدس روی پای خود ایستادگی می‌کنیم، تولید داخلی را گسترش می‌دهیم و هرسال پلتفرم‌های جدیدی ارائه می‌کنیم.

باید با استفاده از پلتفرم‌های داخلی تولید خود را ارتقاء دهیم

این نماینده مجلس ادامه داد: تحریم‌ها را فرصتی می‌دانیم که تولید خودرو کشور را با استفاده از پلتفرم‌های داخلی تولید خود را ارتقاء دهیم و درآینده رقیب جدی برای آنها باشیم.

اکبریان در خصوص اینکه آیا خودروسازان راه‌کارهایی برای دور زدن تحریم‌ها و ادامه فعالیت خود دارند، اظهار داشت: مسیرهایی را داریم تا بتوانیم با استفاده از آنها تحریم‌های اعمالی را دور بزنیم هرچند که امکان دارد در روزهای ابتدایی صنایع خودروسازی شرایط سختی را داشته باشند.

 

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: ظرف ششم ماه آینده با بالابردن ظرفیت تولید خودروسازان داخلی کشور و استفاده از بازارهایی که شناسایی کرده‌ایم تحریم‌ها را جبران و آن را به پاسخ خوبی تبدیل می‌کنیم.

نویسنده: هادی سیانکی

تحریم خودروسازی ایران از فردا آغاز می شود

تاثیر منفی تحریم های آمریکا بر فروش اسکانیا / اسکانیا به دنبال راهی برای ادامه فروش قطعات یدکی در ایران

رنو هم رفتنی شد! / رنو فرانسه در راستای تبعیت از تحریم های آمریکا از ایران می رود

راهکار ایران خودرو ؛ توسعه برند ملی و صادرات، مسیر عبور از تحریم ها

اندر احوالات تولید خودروهای تجاری/ غول تحریم مانع رشد تولید خودرو در نیمه دوم سال خواهد شد؟

برای مقابله با تحریم سنگین، باید خلاقیت و تجربه به کار ببریم

پیام مدیرعامل سایپا به مناسب روز ملی صنعت و معدن/ لزوم همکاری و همدلی تمام بخش ها برای مقابله با تحریم ها

آمادگی سایپا برای مقابله با تحریم های احتمالی

با تحریم های داخلی، پیش از خارجی ها صنعت خودرو را ضربه فنی نکنیم

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی