پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه زوتی کوپا توربو و چری تیگو7

مقایسه چری تیگو7 و زوتی کوپا توربو / پرچمداران چینی در بازار ایران

با تثبیت شدن جایگاه شاسی‌بلندهای گران‌قیمت چینی در بازار ایران، دیگر شرکت‌ها نیز فرصت را مغتنم شمرده و به دنبال سهم‌گیری از این مارکت جنجالی هستند. زوتی کوپا یکی دیگر از این شاسی‌بلندهاست که بعد از تیگو7 و بی‌وای‌دی S7، با چند شاسی‌بلند گران قیمت دیگر چینی سر از بازار ایران در آورده است. حالا […]

میلاد میرعابدینی
چهارشنبه - ۳۱ مرداد ۱۳۹۷

با تثبیت شدن جایگاه شاسی‌بلندهای گران‌قیمت چینی در بازار ایران، دیگر شرکت‌ها نیز فرصت را مغتنم شمرده و به دنبال سهم‌گیری از این مارکت جنجالی هستند. زوتی کوپا یکی دیگر از این شاسی‌بلندهاست که بعد از تیگو7 و بی‌وای‌دی S7، با چند شاسی‌بلند گران قیمت دیگر چینی سر از بازار ایران در آورده است. حالا که قیمت وارداتی‌ها پرواز کرده و بسیاری از خریداران از انتخاب آنها جا مانده‌اند، انتخاب شاسی‌بلندی هم‌چون تیگو7 و زوتی کوپا، به مراتب منطقی‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

از سگمنت خودروهای شاسی‌بلند، می‌توان به‌عنوان یکی از محبوب‌ترین کلاس‌های خودرویی حال حاضر بازار نام برد. البته با ممنوعیت واردات خودرو، قیمت شاسی‌بلندهای وارداتی هم به‌طور چشم‌گیری افزایش یافته و بسیاری از خریداران و علاقه‌مندان این خودروها، قدرت خرید خود را از دست داده‌اند. حتی اگر خریداری قدرت خرید یک شاسی‌بلند وارداتی را داشته باشد، این کار با این قیمت‌ها چندان منطقی به نظر نمی‌رسد. در چنین شرایطی نقش خودروهای چینی، مخصوصل شاسی‌بلندهای چینی در بازار ایران پررنگ شده است. گزینه‌هایی با قیمت منطقی که در چند سال آخری کاملا به بلوغ رسیده و پیشرفت کرده‌اند.

چری تیگو 7

در چنین شرایطی، چینی‌های ساختارشکن که ریسک رقابت با خودروهای وارداتی را به جان خریدند و با قیمتی بالاتر از دیگر هم‌وطنان به بازار آمدند، یک قدم جلوتر از دیگر خودروهای چینی بازار هستند. چری تیگو 7 یکی از این خودروهاست. شاسی‌بلند چینی که با تکیه بر طراحی به‌روز و جذاب، امکانات متنوع، کیفیت ساخت قابل‌قبول و پیشرانه پرقدرت، شاسی‌بلندهای وارداتی با قیمت بالاتر را به چالش کشید. در ابتدای ورود چری تیگو7 به بازار، عده‌ای تصور می‌کردند پرداخت مبلغی بالاتر از 100 میلیون تومان برای یک خودرو چینی منطقی به نظر نمی‌رسد. اما چری تیگو7 به زمان اندکی نیاز داد تا ثابت کند چیزی از رقبای وارداتی کم ندارد. حالا با تثبیت شدن جایگاه شاسی‌بلندهای گران‌قیمت چینی در بازار ایران، دیگر شرکت‌ها نیز فرصت را مغتنم شمرده و به دنبال سهم‌گیری از این مارکت جنجالی هستند. زوتی کوپا یکی دیگر از این شاسی‌بلندهاست که بعد از تیگو7 و بی‌وای‌دی S7، با چند شاسی‌بلند گران قیمت دیگر چینی سر از بازار ایران در آورده است. حالا که قیمت وارداتی‌ها پرواز کرده و بسیاری از خریداران از انتخاب آنها جا مانده‌اند، انتخاب شاسی‌بلندی هم‌چون تیگو7 و زوتی کوپا، به مراتب منطقی‌تر از قبل به‌نظر می‌رسد. به‌طور مثال، شاسی‌بلندهایی مثل کیا اسپورتیج و هیوندای توسان که از رقبای چینی‌های مذکور در بازار ایران به‌شمار می‌روند، در حال حاضر حدود 500 میلیون تومان قیمت دارند. حتی اگر 500 میلیون تومان هم پول داشته باشید، بازهم دلیل منطقی برای خرید این خودروها با این قیمت وجود ندارد. اما خودروهای موردنظر ما می‌توانند با ویژگی‌هایی نزدیک به این خودروها، با قیمتی به مراتب پایین‌تر، تقاضای خریدار را تامین کند.

چری تیگو7

چری تیگو7 چراغ راه چینی های گران قیمت

محصول جدید چری، تیگو ۷ نام دارد که ابتدا با قیمت 130 میلیونی در بازار عرضه شد، بعد قیمت‌اش به 141 میلیون و 480 هزار تومان رسید و باتوجه به افزایش قیمت ارز، فعلا روی 172 میلیون و 600 هزار تومان آرام گرفته است. اما هنوز هم در شرایط فروش‌ها روی هوا می‌رود و فروش‌اش به سرعت پر می‌شود. تیگو7 هم‌چون زوتی کوپا در کلاس کراس‌اوورها یا همان شاسی‌بلندهای جمع‌وجور جای می‌گیرد و مهم‌ترین تفاوت‌اش با سایر رقبای هم‌وطن در ایران، ظاهر جذاب و متفاوت آن است که نظر خیلی از خریداران را به خود جلب می‌کند. چری مدت‌هاست که از مرحله کپی‌برداری طراحی خودروهایش از خودروهای روز دنیا گذر کرده و به لطف همکاری با استودیوهای بزرگ، طراحی متفاوت و جذابی به محصولات‌اش تزریق شده‌اند و اگر بخواهیم طراحی تیگو۷ را توصیف کنیم، باید بگوییم نسبت به هم‌قطاران خود یک‌سروگردن بالاتر است.

چری تیگو7

مشخصات فنی چری تیگو7

پیشرانه 4 سیلندر 1498 سی‌سی مجهز به سیستم توربوشارژر در دل این خودرو جای گرفته که ساخته شرکت AVL اتریش است. این پیشرانه توان تولیدی 147 اسب‌بخار و گشتاور 210 نیوتن‌متر را به شما هدیه می‌کند. این نیرو توسط گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک دوبل‌کلاچ ساخت شرکت گتراگ آلمان به چرخ‌های جلو منتقل می‌شود. از نظر توان پیشرانه چری در مقابل رقیب هم‌وطن‌اش سر خم می‌کند، اما عملکردش کاملا راضی‌کننده است و به خوبی گلیم‌اش را از آب بیرون می‌کشد.

چری تیگو7

فضای جادار و راحت کابین در نگاه اول جلب‌توجه می‌کند. هم‌چنین علی‌رغم جمع‌وجور بودن بدنه و فرم طراحی خاص در قسمت عقب، چری تیگو7 صندلی‌های جادار و راحتی در این قسمت دارد. با تخت کردن پدال گاز، گیرباکس بعد از کمی مکث دنده را معکوس کرده و با رد شدن عقربه دور موتور از 2500 RPM شتاب قابل‌توجه تیگو ۷ نظر سرنشنیان را به خود جلب می‌کند. دنده‌ها و ضریب دیفرانسیل این خودرو بلند در نظر گرفته شده و بعد از تعویض هر دنده شاهد افت دور موتور تا 2000 RPM هستیم. اما جالب این‌جاست که این خودرو چینی در حالت «اسپرت مود» به شما اجازه می‌دهد تا دور پیشرانه را تا ۶۰۰۰ بالا برده و بعد دنده را تعویض می‌کند.

چری تیگو7 نسبت به سایر شاسی‌بلندهای چینی این رده عملکردی پایدارتر و هندلینگی‌ مطلوب‌تر را به نمایش می‌گذارد. عملکرد تیگو7 در مسیرهای ناهموار اما به خوبی مسیرهای صاف و هموار نیست. به‌طوری‌که قسمت عقب خودرو به یک محل پرتکان و ضربه‌پذیر تبدیل می‌شود. تعلیق تیگو ۷ هنگام عبور از مسیرهای پوشیده شده از سنگ‌ریزه، در حد مناسبی نوسانات را فیلتر می‌کند. دید به اطراف کاملا مناسب است و آینه‌های جانبی بزرگ دید خوبی از قسمت کنار و پشت خودرو می‌دهند. سیستم ترمزگیری با توجه به وزن 1440 کیلوگرمی کاملا قابل‌قبول و قدرتمند نشان می‌دهد و خیال راننده را از هر نظر راحت می‌کند. یک نمایش‌گر ۹ اینچی در کنسول جلو جای گرفته که فضای اطراف خودرو توسط دوربین ۳۶۰ درجه داخل آن نمایش داده می‌شود.

چری تیگو7

سقف پانورامیک، سیستم فرمان برقی که در سرعت‌های پایین یا ایست کامل بسیار نرم و در سرعت‌های بالا برای کنترل بهتر سفت‌تر می‌شود، سیستم صوتی تصویری که با 6 عدد بلندگو کیفیت صدای مناسبی را برای سرنشینان به ارمغان می‌آورد، سیستم TPMS یا کنترل فشار باد و دمای تایرها، آینه‌های تاشو برقی، گرمکن صندلی‌های جلو، سیستم استارت بدون کلید و چندین مورد دیگر از جمله آپشن‌های تیگو ۷ به‌شمار می‌رود.

 

زوتی کوپا

زوتی کوپا توربو تازه وارد بی سر و صدا

دور، دور شاسی‌بلندهای چینی است و با افزایش قیمت وارداتی‌ها، اقبال این خودروها از هر زمان دیگر در بازار ایران بیش از قبل شده است. در سگمنت شاسی‌بلندهای مترقی چینی در بازار ایران، زوتی کوپای توربو به‌عنوان عضوی تازه‌وارد، یکی از نزدیک‌ترین رقبای چری تیگو7 پرفروش به‌شمار می‌رود. کراس‌اووری که توسط کمپانی جیانگ نان چین (زیرمجموعه زوتی) ساخته می‌شود و ریگان خودرو از زیرمجموعه‌های کرمان‌موتور، این کراس‌اوور چینی را به بازار ایران آورده.

زوتی کوپا

زوتی کوپا در چین با نام ZOTYE T600 COUPE شناخته می‌شود. باید انصاف داد طراحی زیبا و هماهنگی دارد و ظاهرش بی‌شباهت به محصولات فولکس‌واگن نیست. برخلاف اکثر خودروهای چینی که ناهماهنگی‌هایی در ظاهر از جمله عدم تناسب ابعاد رینگ و تایر با ابعاد بدنه دارند، زوتی کوپا در این موارد با وسواس مناسبی طراحی شده و رینگ‌های 18 اینچی و گرافیک چراغ‌هایش دلچسب هستند.

زوتی کوپا

زوتی کوپا روی پلت‌فرم شبیه‌سازی شده از پلت‌فرم آئودی Q5 ساخته شده و از این نظر شباهت‌های فراوانی به خودروهای خانواده فولکس‌واگن دارد. این شباهت داخل کابین نیز خودش را نشان می‌دهد. فرمان دی‌کات با فرمی اسپرت و دوست‌داشتنی، صفحه نمایش 9 اینچی لمسی کنسول جلو و صفحه آمپر دیجیتالی از نکات جذاب کابین زوتی کوپا به‌شمار می‌روند. البته در بعضی قسمت‌های کابین ارگونومی رعایت نشده و اگر عینک سخت‌گیری به چشم بزنید، قطعا ایرادهایی در زمینه مونتاژ و کیفیت متریال کابین برایتان عیان می‌شود.

زوتی کوپا

تیپ های مختلف کوپا توربو

زوتی کوپا در 3 تیپ رویال، اکسکلوسیو و فلگ‌شیپ عرضه می‌شود. این تیپ‌ها از نظر سطح تجهیزات با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند و برای همین قیمت‌شان نیز متفاوت است. از این نظر می‌توان یک برتری برای کوپا در نظر گرفت. چراکه خریداران با بودجه‌های مختلف می‌توانند سراغ این خودرو بروند و تیپ‌های مختلف را انتخاب کنند.
کامل‌ترین نسخه، مدل فلگ‌شیپ است که امکانات متنوعی از جمله صندلی‌های برقی جلو مجهز به گرمکن 3 حالته، پوشش چرمی صندلی‌ها، تهویه مطبوع اتوماتیک 2 نقطه‌ای، صندوق عقب برقی مجهز به سنسور تشخیص پا، سقف پانوراما، ورود و استارت بدون کلید، ترمز پارک برقی و دوربین 360 درجه بهره می‌برد و از این نظر با خودروهای گران‌قیمت‌تر چینی قابل مقایسه است.

مشخصات فنی زوتی کوپا توربو

زوتا کوپا یک پیشرانه 4 سیلندر 1.5 لیتری را در دل خود جای داده که به لطف بهره‌گیری از توربوشارژر، 156 اسب‌بخار قدرت در 5100 دور و 210 نیوتن‌متر گشتاور در 2100 تا 3600 دور تولید می‌کند. گیرباکس 6 سرعته کوپا اما عملکرد چندان سریعی ندارد و این اتفاق با تاخیر اولیه توربوشارژ پیشرانه دست به دست هم می‌دهند تا این کراس‌اوور چینی آن‌قدرها که باید چابک نباشد. در پیچ‌های تند شاهد کم‌فرمانی نسبی کوپا هستیم و حرکات گهواره‌ای بدنه نیز قابل لمس است. اما این کراس‌اوور چینی به لطف انواع سیستم‌های کمک حرکتی الکترونیکی ایمنی مناسبی دارد و تا حد زیادی خطاهای راننده و کم‌وکاستی‌های فنی را جبران می‌کند.

زوتی کوپا

نوشته: میلاد میرعابدینی

 

فودی لندفورت به خانه کدام خودروساز می رود؟/ نگاهی به مشخصات فنی شاسی بلند استتار شده خیابان های پایتخت

فرزند مترقی جک در یک قدمی بازار/ بررسی فنی جک S7 در آستانه ورود به ایران

رنج روور به زبان چینی!/ بررسی فنی دامای X7

400 کیلومتر تست و بررسی میدانی بی وای دی S6 در شهر و جاده/ از کویر کرمان تا کوهستان دیزین

تعریف جناب S7 از واژه لوکس/ مروری بر ویژگی های شاسی بلند جدید بی وای دی

آفرود به سبک آمیکو! / ساخت پیکاپ های آمیکو با اقتباس از فورد سری F

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی