پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

25 خودرو محبوب ده 70 (3)

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش چهارم

دهه 70 میلادی را بعد از دهه 60، می توان طلایی ترین دوران خودروسازی نامید. طراحی های جذاب بدنه ، موتور های قدرتمند و کابین های جادار و زیبا از مهم ترین ویژگی های خودرو های دهه 70 بودند. در بخش چهارم معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 ،به بررسی 5 خودرو دیگر می پردازیم. […]

ارشیا
سه شنبه - ۲۷ شهریور ۱۳۹۷

دهه 70 میلادی را بعد از دهه 60، می توان طلایی ترین دوران خودروسازی نامید. طراحی های جذاب بدنه ، موتور های قدرتمند و کابین های جادار و زیبا از مهم ترین ویژگی های خودرو های دهه 70 بودند. در بخش چهارم معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 ،به بررسی 5 خودرو دیگر می پردازیم.

پورشه 911 RS 2.7

خودرویی که به عقیده بسیاری بهترین پورشه 911 کلاسیک تولید شده در دهه 70 است. نام کامل این خودرو کررا RS 2.7 بود که پس از موفقیت های پورشه در مسابقات Carrera panamericana در مکزیک، نام گذاری شد. هم چنین کلمه RS در نام این خودرو مخفف Rennesport به معنی اسپرت مسابقه ای بود. این خودرو در نمایشگاه پاریس سال 1973 رونمایی شد و تمام 500 نمونه آن در هفته اول فروخته شد. این خودرو نمونه شهری خودروهای مسابقه ای پورشه بود که برای پاس کردن قوانین مسابقه، تعدادی از آن به صورت شهری فروخته شد. موتور 2.7 لیتری این خودرو 207 اسب بخار قدرت و 255 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. این خودرو نزدیک به 1000 کیلوگرم وزن داشت و در زمان خود یکی از سریع ترین خودروهای اسپرت بود.

فورد ماستنگ Mach1

گرچه مدل 69 از فورد ماستنگ را می توان جذاب ترین مدل Mach1 نامید، اما این خودرو در دهه 70 میلادی هم دورانی طلایی داشته است. نسل اول این خودرو در سال های 1969 و 1970 تولید شد. پس از آن نسل دوم در سال 1971 تا سال 1973 تولید شد. یکی از جذاب ترین نکات نسل دوم، انتخاب های مختلف برای رنگ بدنه بود. مک وان به عنوان یک پکیج بصورت آپشنال در سال 1969 برای فورد ماستنگ معرفی شد. نسل دوم این خودرو از موتور های 351C و 429 کبرا جت بهره می برد. موتور 351C با حجم 5.8 لیتر 285 اسب بخار و موتور قدرتمند 429 کبرا جت با حجم 7 لیتر 370 اسب بخار قدرت تولید می کرد. مدل کبرا جت امروزه بسیار کمیاب و گران قیمت است.

مازراتی Bora

مازراتی بورا یک خودر اسپرت موتور عقب ساخته شده بین سال های 1971 تا 1978 است. این خودرو در دهه 70 به عنوان یک سوپر اسپرت تمام عیار شناخته می شد. موتور 8 سیلندر 4.9 لیتری این خودرو 316 اسب بخار قدرت و 481 نیوتن متر گشتاور تولید می کرد. انتقال قدرت به وسیله ترنس اکسل 5 سرعته ZF انجام می شد. این خودرو از بدنه مونوکوک استیل بهره می برد و در زمان خود یکی از پیشرفته ترین خودروها بود.

دتوماسو پنترا

Detomaso پنترا خودروی اسپرت ایتالیایی است که از سال 1971 تا 1993 تولید شد. در این مدت 22 ساله، بیش از 7000 نمونه از این خودرو فروخته شد. این خودرو از موتور 8 سیلندر فورد 351 با حجم 5.8 لیتر بهره می برد که بیش از 330 اسب بخار قدرت تولید می کرد. ترنس اکسل 5 سرعته استفاده شده در مازراتی بورا در این خودرو هم استفاده شده بود.

داج چارجر دیتونا / پلیموث سوپربرد

داج چارجر دیتونا و پلیموث سوپربرد را می توان به عنوان دو خودرو معروف کرایسلر در دهه 70 میلادی معرفی کرد. چارجر دیتونا بر پایه نمونه چارجر 500 که نتوانست موفقیت مناسبی را بدست آورد ساخته شد. در این خودرو از یک دماغه کشیده و بال عقب بزرگ استفاده شده بود تا بتواند در مسابقات نسکار حاضر شود. این خودرو برای رقابت با فورد تورینو تالادگا معرفی شد و توانست در آن سال قهرمان مسابقات نسکار شود. این خودرو از موتور 426 همی افسانه ای با 425 اسب بخار قدرت بهره می برد. چارجر دیتونا اولین خودرو مسابقه ای 4 دنده است که توانست به سرعت 200 مایل بر ساعت (320 کیلومتر بر ساعت) برسد. پلیموث سوپربرد هم در سال 1970 پس از موفقیت چارجر دیتونا معرفی شد و تقریبا مشخصات یکسانی با دیتونا داشت.

نویسنده: ارشیا شیخ الاسلامی

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش سوم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش دوم

معرفی 25 خودرو جذاب دهه 70 میلادی – بخش اول

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی