پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مهران جلیل 1

30 درصد تولید روغن موتور احتکار می شود!

یک کارشناس بازار روانکار معتقد است 30 درصد تولید روغن موتور  بدلیل فرسوده بودن شبکه توزیع احتکار می شود. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛ محمدرضا مهران جلیل در گفتگو با خبرنگار جوان خودرو در خصوص افزایش قیمت روغن موتور اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش قیمت روغن موتور احتکار شدن این محصول در […]

هادی سیانکی
یکشنبه - ۱ مهر ۱۳۹۷

یک کارشناس بازار روانکار معتقد است 30 درصد تولید روغن موتور  بدلیل فرسوده بودن شبکه توزیع احتکار می شود.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

محمدرضا مهران جلیل در گفتگو با خبرنگار جوان خودرو در خصوص افزایش قیمت روغن موتور اظهار داشت: یکی از دلایل افزایش قیمت روغن موتور احتکار شدن این محصول در انبارهای توزیع کنندگان است، و این امر هم نتیجه ناکارآمدی شبکه توزیع وعدم ارتباط صحیح تولید کنندگان با مصرف کننده است که منجر به سو استفاده شبکه توزیع از فضای موجود جامعه می شود.

وی ادامه داد: برخی آمارها نشان می دهد تولید روغن موتور در شرکتهای اصلی تولید کننده روانکار در کشور نسبت به سال قبل حدود 35 درصد افزایش داشته است و حال اینکه مصرف تغییر چندانی نکرده است و می توان نتیجه گرفت تولید کنندگان تامین نیاز بازار را بخوبی انجام داده اند، و بنظر میرسد 30 درصد از تولید روغن موتور، توسط توزیع کنندگان احتکار شده و به بازار عرضه نمی شود، فلذا کاهش عرضه، افزایش قیمت را بدنبال داشته است این در حالی است که قیمت روغن موتور پس از 4 سال در تیر ماه سال 97 تنها 9 درصد و آن هم با تائید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان افزایش داشته است .

این کارشناس بازار روانکار با انتقاد از برخی اظهار نظرهای غیرکارشناسانه عنوان کرد: برخی از نماینگان مجلس اعلام کردند که روغن موتور 2 تا 3 برابر افزایش قیمت داشته که اساسا چنین خبری کذب است و چنین صحبت هایی عملا چراغ سبز نشان دادن به دلالان بازار است تا ذهن مردم را برای افزایش قیمت آماده کند درصورتیکه قیمت روغن موتور علی رغم معضلات تامین و تولید و در نظر گرفتن تحریم های ظالمانه، تنها 9 درصد افزایش یافته است که این نشان از عظم جزم تولید کنندگان برای تامین نیاز بازار است.

وی افزود: یکی دیگر از اظهار نظرهای نسنجیده این بود که مواد اولیه روغن موتور 100 درصد داخلی است و این محصول تحت نوسانات بازار ارز نباید افزایش قیمت داشته باشد،حال آنکه اساسا تمامی ادتیوها (مواد افزودنی به روغن موتور) و بخش قابل توجهی از روغن های پایه، وارداتی است و امکان تولید آن در داخل کشور وجود ندارد.

مهران جلیل تصریح کرد: جدای از مواد اولیه، برخی ملزومات بسته بندی روغن موتور از جمله کارتن و ورق تین پلیت (قلع اندود)، وارداتی و بشدت وابسته به قیمت ارز است. وقتی قیمت ارز بیش از دو برابر افزایش داشته و مواد اولیه ی وارداتی در برخی موارد تا 100 درصد رشد قیمت داشته، چگونه می توان انتظار داشت بازار روغن موتور تحت تاثیر نوسانات ارزی قرار نگیرد.

این کارشناس بازار روانکارها در پایان تاکید کرد: شبکه توزیع ناکارآمد فعلی، موجب بوجود امدن بازار سیاه در بخش روانکارها شده که این امر قابل پیش بینی بود و تا زمانی که تولید کنندگان روش صحیحی برای شبکه توزیع خود طراحی و ارائه نکنند ، همچنان شاهد نابسامانی، احتکار و افزایش قیمت بی پایه و اساس خواهیم بود.

ضعف نظارتی، روغن موتور را 3 برابر گران کرد

کشف و ضبط روغن موتور احتکار شده به ارزش 42 میلیارد ریال در خوزستان

رونق بازار روغن های تقلبی با افزایش 40 درصدی قیمت روغن موتور

عرضه روانکارها تحت تاثیر مشکل واردات مواد اولیه/ احتمال افزایش قیمت روغن موتور در بازار سیاه!

افزایش قیمت روغن موتور و لاستیک خودرو

نحوه تشخیص روغن موتور با کیفیت چگونه است؟

مسئول نظارت بر بازار روغن موتور کیست؟

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی