پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

دایلیم 250

دایلیم 250 پلاک مي شود

در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از 250 سی‌سی و 250 سی‌سی هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند، با اين وجود اگر اين موتورها قانوني وارد کشور شده و سند دار باشند،  شما مي توانند با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان ‌، و دریافت مجوز تردد ،پنج شنبه […]

javankhodro
چهارشنبه - ۴ شهریور ۱۳۹۴

در ایران موتورهایی با حجم بیشتر از 250 سی‌سی و 250 سی‌سی هایی که بیش از دو سیلندر دارند، اجازه پلاک شدن و تردد ندارند، با اين وجود اگر اين موتورها قانوني وارد کشور شده و سند دار باشند،  شما مي توانند با عضویت در هیئت موتورسواری استانتان ‌، و دریافت مجوز تردد ،پنج شنبه – جمعه‌ها را با خیال راحت و بدون نگراني از توقیف موتورسنگین خود، در مسیر خانه تا پیست رانندگی کنید.

در اين نوشته به بررسی کیفیت و ویژگی‌های موتورسیکلت‌هایی با حجم 250 سی سی که در بازار ایران موجود هستند و پلاک هم می‌شوند، مي پردازيم و اطلاعات مناسبی را در اختیار شما قرار دهیم.

 

دایلیم 250 سی‌سی

موتورسیکلت VJF 250 ، در سال 2011 توسط کمپانی DAELIM کشور کره جنوبی ، در طبقه‌بندی اسپرت به بازار عرضه شد .در ایران ، دایلیم توسط شرکت کویرموتور با نام DAELIM VJF 247 (دایلیم وی. جِی. اِف. 247) مونتاژ شده و به فروش می‌رسد.

 

دایلیم 250

دایلیم از یک انجین تک سیلندر چهار زمانه با حجم 247 سی‌سی بهره می‌برد که توانسته قدرت 17.3 کیلوواتی (معادل 23.5 اسب بخار) در 9000 دور در دقیقه را برای این موتورسیکلت به ارمغان بیاورد. این 23.5 اسب بخار دقیقاً یعنی 3.5 اسب بخار کمتر از قدرت انجین مگلی 250 و با توجه به وزن 162 کیلوگرمی دایلیم (32 کیلو بیش از مگلی)، این انجین  ، شتاب خیلی خوبی برای دایلیم به همراه نداشته است آن‌چنان که زمان رسیدن سرعت از صفر تا صد در حدود 9 ثانیه به طول خواهد انجامید، پس خیلی روی شتاب این موتورسیکلت حساب باز نکنید.

حداکثر سرعت اسمي دایلیم 155 کیلومتر بر ساعت بوده و در عمل نیز حداکثر به سرعت 145 کیلومتر بر ساعت در جاده کفی خواهد رسید که این سرعت محصول نیروی حاصل از قدرت حداکثر گشتاور 18.9 نیوتون متر در 7000 دور در دقیقه انجین دایلیم است که به چرخ عقب منتقل می‌شود.سیستم سوخت‌رسانی دایلیم اما کاملاً بهتر و بروزتر از مگلی است چراکه برخلاف مگلی، دایلیم از سیستم انژکتور برای تزریق بنزین به انجین استفاده می‌کند که این ویژگی لرزش کمتر، مصرف سوخت کمتر و هوای پاک‌تری را در پی خواهد داشت.

 

طراحی ظاهری:

به نظر می‌رسد که تیم طراحی دایلیم ، در ایجاد ظاهری جذاب موفق نبوده است. چرا که دایلیم نه فلاپ چندان جذابی دارد و نه شاکله چشم‌نوازی، این موارد را هم که کنار بگذاریم، چراغ‌های جلو طراحی خیلی بزرگ و ناهمگونی نسبت به بدنه دارند. شايد طراح قصد داشته تا چراغ‌ها را چیزی شبیه به چراغ‌های دربی 160سی‌سی در آورد ولی در انجام این کار کاملاً ناموفق بوده است.

 

دایلیم 250

 

نقاط قوت:

سیستم ترمز قوی: دو عدد دیسک 240 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز دو پیستونی در چرخ جلو و دیسک 130 میلی‌متری به همراه سیلندر ترمز تک پیستونی در چرخ عقب، قدرت ترمز خوبی برای این 250 سی‌سی کره‌ای به وجود آورده.

سیستم خنک‌کننده: دایلیم هم به‌مانند مگلی آب‌خنک است، پس شما می‌توانید برای پیمودن مسافت‌های طولانی روی این موتورسیکلت حساب باز کنید.

 

اما مهم‌ترین ویژگی دایلیم ارگونومی و طرز قرارگیری مناسب راکب است.  نرمی و راحتی زین و همین‌طور هندلینگ خوب این موتورسیکلت که حاصل داشتن لاستیک‌هایی با کیفیت و پهنای مناسب است ، موجب شده تا در پیچ‌ها حرکت اضافی از موتورسیکلت سر نزند.

دايليم به دليل سيستم فنر بندي بسيار خوبي که دارد ، ضربه‌های وارده از دست‌اندازها و موانع را به‌راحتی جذب می‌کند.از اين رو  می‌توانیم دایلیم را نرم‌ترین موتورسیکلت در بین رقبا بدانیم.

 

نقاط ضعف:

مهم‌ترین نقطه‌ضعفی که به آن اشاره کردیم شتاب و سرعت پایین است.

 

دایلیم 250

 

سایر مشخصات دایلیم 250:

  • نوع انجین: تک سیلندر، چهار زمانه
  • حداکثر توان: 17.3 کیلووات (23.5 اسب بخار) در 9000 دور در دقیقه
  • چیدمان سوپاپ‌ها: 4 سوپاپ، DOHC
  • جعبه‌دنده: 5 دنده
  • مصرف سوخت تقریبی: 2.99 لیتر در هر 100 کیلومتر
  • گنجایش مخزن سوخت: 15 لیتر
  • تعلیق جلو: کمک دوشاخ تلسکوپی
  • تعلیق عقب: کمک‌فنر تکی (monoshock)
  • تایر جلو: 110/70-17, SWALLOW
  • تایر عقب: 140/60-17, SWALLOW

 

قیمت:

در حال حاضر دایلیم 250 سی‌سی در تیپ یک به قیمت دوازده میلیون تومان و در تیپ 2 با قیمت دوازده و نیم میلیون تومان به فروش می‌رسد و عنوان دومین موتور اسپرت ارزان در حجم 250 سی‌سی بعد از مگلی را در اختیار دارد.

 

دایلیم 250 سی‌سی تیپ 2:

کمپانی سازنده در سال 2012 ، دايليم 250 سي سي  تيپ 2  را با چند تغییر خیلی جزئی در ظاهر، راهی بازار نمود تا شاید جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد کند.اما اگر قرار است همین مدل در ایران با نام تیپ 2 و با مبلغی بالغ بر پانصد هزار تومان اضافه‌تر از تیپ یک به فروش برسد، به نظر خیلی خوشایند نیست،چرا که اگر مگلی در تیپ 2 با همین اختلاف قیمت به بازار عرضه و با استقبال خوبی روبه‌رو شد، چند تغییر اساسی در کمک دوشاخ جلو، لاستیک‌ها، کرپی‌ها و صفحه سنجشگر داشت اما دایلیم 250 تیپ 2 همین چند تفاوت ناچیز را نسبت به تیپ یک دارد:

  • تغییر در زین ترک‌نشین
  • تغیر در استیکر فلاپ
  • رنگ‌بندی قرمز و سفید
  • تغییر لوگوی DAELIM

 

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی