مجوز مشروط واردات کامیون صادر شد + جزییات

مجوز مشروط واردات کامیون از سوی هیئت وزیران صادر شد. این مصوبه از سوی معاون اول رئیس‌جمهوری برای اجرا به وزرای راه و اقتصاد ابلاغ شده است. مجوز واردات کامیون در حالی صادر شده که پیش از این کامیون های برندهای معتبر اروپایی مثل اسکانیا، ولوو و … توسط خودروسازان داخلی در کشور تولید می شدند. اما بازگشت تحریم ها باعث شده این برندها بازار ایران را ترک کنند و حالا با این قانون جدید، جای خالی آن ها با انواع وارداتی پر خواهد شد.

هیئت وزیران در جلسه 1397/7/1 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های راه و شهرسازی و امور اقتصادی و ادارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ت ماده (30)) قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور-مصوب سال 1395- آیین نامه اجرایی بند مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:

«ماده1- در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوطه به کار می‌روند:

الف: سازمان: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای.

ب-کامیون: وسیله حمل‌ونقل بار با ظرفیت بیش از 10 تن.

پ-ظرفیت: حداکثر وزن مجاز ناخالص حمل (وزن کامیون+وزن محموله) یا وزن مجاز ناخالص ترکیبی (وزن کامیون کشنده+وزن تریلر+وزن محوله) وسیله نقلیه که در کارت مشخصات وسیله نقلیه درج شده است.

ماده 2- کامیون‌های وارداتی باید دارای شرایط زیر باشند:

الف- بیش از سه سال از زمان ساخت آنها نگذشته باشد.

ب- از خدمات پس از فروش موضوع قانون حمایت از حقوق مصرف‌کننده خودرو مصوب 1386 و آیین‌نامه اجرایی آن موضوع تصویب‌نامه شماره … موخ 1395/1/28 و اصلاحات بعدی آن برخوردار باشند.

گزارش خودرو

پ- از نظر ایمنی، کیفیت و آلایندگی‌های محیط‌زیست با استانداردهای روز و اجباری مورد تایید مراجع ذی‌ربط انطباق داشته باشد.

تبصره- سازمان موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه سایر مشخصات کامیون‌های وارداتی، ترکیب و تعداد ناوگان مورد نیاز و ضوابط آنها را با تایید وزیر راه و شهرسازی اعلام عمومی نماید.

ماده 3-سازمان موظف است ظرف یک ماه از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه، با هماهنگی دستگاه‌های مربوط نسبت به ایجاد سامانه یکپارچه ثبت تقاضا و اعلام نتیجه نهایی آن به متقاضیان اقدام نماید. فرآیند اقدام باید به نحوی برنامه‌ریزی شود که از زمان ثبت تقاضا تا اعلام نتیجه نهایی با رعایت قوانین و مقررات مربوط حداکثر یک ماه به طول بیانجامد.

ماده 4- واردات هر یک دستگاه کامیون منوط به اسقاط حداقل یک دستگاه کامیون که از زمان ساخت آن بیش از بیست و پنج سال گذشته باشد و با ظرفیت حداکثر سه تن کمتر از ظرفیت کامیون وارداتی می‌باشد.

تبصره 1- کامیون مورد اسقاط باید دارای معاینه فنی معتبر در زمان اسقاط باشد.

تبصره 2- به ازای اسقاط هر کامیون موضوع ماده سود بازرگانی کامیون وارداتی بیست و پنج درصد (25%) کاهش می‌یابد.

ماده 5- وزارت راه و شهرسازی (سازمان) موظف است هر سه ماه یکبار گزارش روند اجرای این آیین‌نامه را به سازمان برنامه و بودجه کشور ارائه نماید.»

منبع: تسنیم

اصلی ترین مطالبه رانندگان کامیون محقق شد/ تصویب کرایه بر اساس تن-کیلومتر‌

تاثیر منفی تحریم های آمریکا بر فروش اسکانیا / اسکانیا به دنبال راهی برای ادامه فروش قطعات یدکی در ایران

خداحافظی کامیون های ولوو با بازار ایران

تحویل بیش از 2 هزار خودرو سنگین در راستای نوسازی ناوگان حمل نقل جاده ای

کامیون های KX در طرح نوسازی ناوگان با محصولات ولوو جایگزین می شوند

خودرو های سنگین فرسوده برای دریافت معاینه فنی یک ماه فرصت دارند

نگاه به واقعیت یا پرستیژ استانداردهای یورو؟/ اعلام آمادگی آمیکو برای نوسازی صنعت حمل و نقل جاده ای

تعمیرگاه تخصصی بهنام آمیکو مدیران خودرو

جک کرمان موتور

نظر شما !!
  1. عیسی زراعت پیشه

    من یک کامیون فرسوده دارم که بیش از 25سال کار کرده است دولت هیچ کاری در مورد نوسازی این کامیون ها انجام نداده است
    من راننده باید کجا کارم رو پیگیری کنم که دولت یه کامیون نو به من تحویل دهد لطفا راهنمایی کنید