پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مهدی دادفر-دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

چشم امید واردکنندگان خودرو به گره گشایی وزیر جدید/ ترخیص خودروهای در گمرک مانده، الویت اول انجمن واردکنندگان خودرو

واردکنندگان خودرو در ماه های اخیر روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند. ممنوعیت واردات خودرو علاوه بر ایجاد مشکلاتی مثل بیکاری فعالان این صنف، تعطیل شدن بسیاری از شرکت ها و زیان‌های سنگین مالی، نابسامانی در بازار خودرو را به همراه داشته. در این میان مصرف کننده نیز ضررهای فراوانی دیده و بسیاری از […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۲ آبان ۱۳۹۷

واردکنندگان خودرو در ماه های اخیر روزهای سختی را پشت سر گذاشته اند. ممنوعیت واردات خودرو علاوه بر ایجاد مشکلاتی مثل بیکاری فعالان این صنف، تعطیل شدن بسیاری از شرکت ها و زیان‌های سنگین مالی، نابسامانی در بازار خودرو را به همراه داشته. در این میان مصرف کننده نیز ضررهای فراوانی دیده و بسیاری از خریداران پس از ماه ها هنوز به خودرو خود نرسیده اند. با تغییر وزیر صنعت، واردکنندگان خودرو امیدوار به باز شدن گره هایی هستند که پیش‌تر بدون هیچ منطقی ایجاد شده بودند. در همین خصوص مهدی دادفر، دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در گفت و گو با جوان خودرو به دلایل این نگاه مثبت اشاره کرده و مطالبات اصلی واردکنندگان خودرو را تشریح می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

مهدی دادفر دغدغه اصلی واردکنندگان خودرو را ترخیص خودروهای در گمرک مانده می‌داند. به عقیده دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، برای حل کردن یک مساله بزرگ، باید آن را ریز کرد و با بررسی مشکلات کوچکی که قابلیت حل دارند، به اصل مساله رسید. در خصوص واردات خودرو، یک نارضایتی بزرگ برای خریداران و واردکنندگان ایجاد شده است. دادفر در پاسخ به این سوال که آیا مطالبه اصلی انجمن واردکنندگان خودرو، لغو ممنوعیت است؟ گفت: انجمن از مشکلات ملی مثل کسری بودجه، کمبود ارز و جنگ اقتصادی که دشمننان کشور به راه انداخته‌اند آگاه است و در این چنین شرایطی هیچگونه پافشاری بر آزادشدن واردات خودرو ندارد و به دولت فشاری وارد نمی‌کند.

در حال حاضر موضوع اصلی، ترخیص خودروهایی است که در گمرک زمین‌گیر شده اند. این که بگوییم ترخیص این خودروها به دلیل مشکل ارز به فراموشی سپرده شده، یک حرف کاملا غیر کارشناسی است. چرا که ارز مورد نیاز برای وارد کردن این خودروها قبلا تامین شده و حتی تعداد بسیاری از آن‌ها فروخته شده اند. دادفر تعداد خودروهای وارداتی در گمرک مانده را ۱۵ هزار دستگاه عنوان کرد. به گفته وی، به ۳۸۰۰ دستگاه از این خودروها ارز تخصیص داده شده و جتی مابه التفاوت ارزی ۲۰۰۰ دستگاه از این خودروها نیز پرداخت شده و مراحل ترخیص آن‌ها تا درب گمرک انجام شده است. اما یک نامه دست خطی باعث شده یکباره همه این فرایندهای قانونی نادیده گرفته شود.

حتما با مطرح شدن موضوع خودروهای مانده در گمرک، ذهن‌تان به سمت خودروهای واردشده به صورت غیرقانونی می‌رود. چرا که مدتی قبل فسادی گسترده در واردات خودرو رخ داد و شاید به همین دلیل مردم تصور کنند، خودروهای مانده در گمرک با ثبت سفارش غیرقانونی واردکشور شده اند. اما به گفته دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، تمامی خودروهای بلاتکلیف مانده در گمرک، مجوز ثبت سفارش و پیش فروش داشته اند و فرایند واردات آن‌ها کاملا قانونی بوده و حتی به تعدادی از آن‌ها ارز نیز تخصیص داده شده است. جالب ایجاست که فروش تعدادی از این‌ خودروهای وارداتی نیز انجام شده و نتیجه خاک خوردن آن‌ها در گمرک، نارضایتی خریداران و لطمه به اعتبار شرکت‌های واردکننده است.

مهدی دادفر نگاه مثبتی به تغییر وزیر صنعت دارد و در حرف‌هایش امید به تغییر رویه و انجام برخی گره گشایی‌ها به چشم می‌خورد. به عقیده دادفر، رضا رحمانی (وزیر جدید صنعت، معدن و تجارت)، کوته بین نیست و این مطالب را به خوبی درک می‌کند و برای آن راه حلی گره گشایانه دارد. به عقیده دبیر انجمن واردکنندگان خودرو، با رفتن شریعتمداری و آمدن رحمانی، برخی سیاست‌های اشتباه در وزارت صنعت تغییر خواهد کرد. رحمانی در بدترین زمان ممکن با شجاعت تمام سکان وزارت صنعت را به دست گرفته و در صورت حل مشکلات موجود، وزیر جدید می‌تواند نام خود را در تاریخ ثبت کند.

در صحبت‌هایمان به این نکته که رضا رحمانی در دوره وزارت شریعتمداری، قائم مقام وی بوده اشاره کردیم و احتمال نزدیک بودن سیاست‌های وزیر جدید به سیاست های شریعتمداری در مساله واردات خودرو را مطرح کردیم. دادفر اما نظری کاملا متفاوت با نظر ما را عنوان کرد. به گفته وی، رحمانی در حالی در زمان قائم مقامی وزیر صنعت و علی‌رغم اینکه معاون تولید وزارت صنعت، معدن و تجارت بوده، با انجمن واردکنندگان خودرو جلسه گذاشته، که واردکنندگان خودرو بارها نامه‌هایی برای ملاقاتی هرچند کوتاه با محمد شریعتمداری ارسال کرده بودند و هیچ یک از آن‌ها پاسخی نداشته است. این مساله نشان از رویکرد کمک واردات به رشد صنعت و ایجاد بازار رقابتی دارد و با این نگاه، اتفاقات خوبی در تنظیم بازار و فرایندهای تولید شاهد خواهیم بود.

دادفر ضمن اشاره به اینکه بیشتر خودروهای در گمرک مانده مالک دارند و ترخیص آن‌ها تاثیر خاصی بر بازار خودروهای وارداتی خواهد گذاشت، گفت: در حال حاضر الویت واردکنندگان خودرو، ترخیص خودروهای بلاتکلیف گمرک و گره گشایی از پرونده‌های سنگین قضایی از شکایت‌های مردم است. با رسیدن این کشتی به یک ساحل امن، باید تکلیف تجار و واردکنندگان خودرو با وزارت صنعت و دولت روشن شود. اما دبیر انجمن واردکنندگان خودرو در صحبت‌های‌اش به احتمال ۸۰ درصدی رفع ممنوعیت واردات خودرو در سال ۹۸ اشاره کرد.

گزارش: سید میلاد میرعابدینی

ممنوعیت خرید خودرو خارجی برای دستگاه های دولتی+سند

مجوز مشروط واردات کامیون صادر شد + جزییات

از چه تاریخی ترخیص خودروهای وارداتی از گمرک ممنوع شده است؟

اعلام ساز و کار جدید واردات خودرو از سوی وزارت صنعت

واردات خودرو تنها تا پایان سال ممنوع است/ سهم ۷ درصدی خودروهای وارداتی از بازار

احتمال لغو ممنوعیت واردات خودرو در آینده ای نزدیک

خودروهای وارداتی قانونی هرچه سریع تر ترخیص شوند

بلاتکلیفی خودروهای واردشده با ارز دولتی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی