پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

درگ ام وی ام 315 و برلیانس H320

رقابت ام وی ام 315 اسپرت و برلیانس H320 در تست شتاب + فیلم

از حضور ام وی ام 315 در بازار ایران چند سالی می گذرد. یک هاچ بک اقتصادی که در این سال ها همواره در مسیر پیشرفت حرکت کرده و کامل تر شده است. مهمترین تغییر این خودرو به سال 2013 و فیس لیفت ماژورش باز می گردد. نسخه فیس لیفت 315 از سال 1394 وارد […]

سهیل زنگنه
دوشنبه - ۱۲ آذر ۱۳۹۷

از حضور ام وی ام 315 در بازار ایران چند سالی می گذرد. یک هاچ بک اقتصادی که در این سال ها همواره در مسیر پیشرفت حرکت کرده و کامل تر شده است. مهمترین تغییر این خودرو به سال 2013 و فیس لیفت ماژورش باز می گردد. نسخه فیس لیفت 315 از سال 1394 وارد بازار ایران شده و اخیر با تغییراتی جزیی، به روزتر و کامل تر از قبل نیز شده است. در این سال ها رقبای مختلفی برای 315 به بازار آمده است. از جمله مهمترین رقبای ام وی ام 315 در بازار ایران، می توان به برلیانس سری 300 هاچ بک که با نام H320 شناخته می شود اشاره کرد. در اینجا بر روی مقایسه ام وی ام 315 و برلیانس H320 در بحث قابلیت های فنی و شتاب گیری متمرکز شدیم.

پایگاه خبری رسمی جوان خودرو بررسی می کند

مدیران خودرو در حال حاضر نسخه اسپرت اکسلنت ام وی ام 315 را به فروش می رساند. این مدل در ظاهر با جزییاتی مثل فلاپ های مشکی رنگ سپرهای جلو و عقب و روف رک متمایز می شود. مواردی که نمونه آن را در ظاهر برلیانس H320 نمی بینیم. داخل کابین نیز صندلی ها با چرم مشکی روکش شده اند و دوخت متفاوت آن ها در کنار پوشش تیره رنگ کابین، فضایی اسپرت و جوان پسند را رقم زده اتد. در حالی که صندلی های برلیانس پوشش پارچه ای داشته و فضای کابین آن بیش از اینکه جوان پسند باشد، رنگبندی سنگینی دارد.

ام وی ام 315

جوان پسندتر و پر آپشن تر از گذشته

فرمان 315 بر خلاف برلیانس به دکمه های تنظیم سیستم صوتی مجهز شده و یک صفحه نمایش 7 اینچی لمسی نیز روی کنسول جلو قرار گرفته است. در حالی که برلیانس H320 از مانیوتر و دوربین عقب بی بهره است و سیستم صوتی صاده تری دارد. یکی از جزییات جالب ام وی ام 315 اسپرت اکسلنت، چراغ خوش آمد گویی زیر درهاست که با باز شدن در، نشان ام وی ام را روی زمین نمایش می دهد. از دیگر آپشن ها کاربردی 315 می توان به سیستم ناوبری، سنسور فاصله سنج و دوربین دید عقب اشاره کرد. 315 در مقام یک هاچ بک جمع و جور، به لطف فاصله 2527 میلی متری میان 2 محور، کابین قابل قبول از نظر فضای سرنشینان و راحتی دارد. این ویژگی در قسمت عقب، 315 را یک پله از برلیانس جلوتر می اندازد. صندوق بار نیز عمق مناسبی دارد و نسبت به دیگر خودروهای این سگمنت حجم قابل قبولی در اختیار قرار می دهد.

مشخصات فنی ام وی ام 315 در مقایسه با برلیانس H320

ام وی ام 315 به عنوان یک هاچ بک اقتصادی و شهری، پیشرانه ای نسبتا پرقدرت دارد که باعث می شود جوان های دنبال هیجان نیز به آن علاقه مند شوند. زیر کاپوت 315 یک پیشرانه 4 سیلندر 16 سوپاپ با حجم 1497 سی سی قرار گرفته که در دور 6000، 107 اسب بخار قدرت تولید می کند. ماکزیمم گشتاور 140 نیوتن متری نیز در 3000 تا 4500 دور به چرخ های جلو منتقل شده، که باعث می شود 315 در دورهای اولیه کشش و شتاب چشمگیری داشته باشد. توازن نیروی محرکه پیشرانه با وزن 1210 کیلوگرمی بدنه، از 315 یک هاچ بک تند و تیز و پرشتاب ساخته است. این در حالی است که مصرف سوختش نیز پایین بوده و در رقت و آمدهای روزمره شهری کاملا اقتصادی و مقرون به صرفه است.  در نقطه مقابل برلیانس با موتور 1.5 لیتری 4 سیلندر قرار دارد. پیشرانه برلیانس 103 اسب بخار قدرت و 138 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که روی کاغذ نسبت 315 ضعیف تر است. شاید این اختلاف در نگاه اول چشمگیر نباشد، اما گشتاور برلیانس در یک دور مشخص به حداکثر می رسد و از آن دور به بعد شروع به افت می کند. این در حالی است که، ماکزیمم گشتاور 315 در یک بازه 1500دوری در اختیار راننده است. در همین راستا، راننده ام وی ام 315، در دورهای بیشتری ماکزیمم گشتاور را در اختیار دارد.

ام وی ام 315

فیلم تست شتاب ام وی ام 315S و برلیانس H320

برای اینکه بیشتر به قابلیت های فنی ام وی ام 315 پی ببریم، تصمیم گرفتیم آن را در مقابل رقیب هم کلاسش در بازار ایران، یعنی برلیانس H320 قرار دهیم تا ببینیم در میدان عمل چه در چنته دارد. تصمیم گرفتیم شرایطی استاندارد برای این آزمون شتاب گیری (درگ) فراهم کنیم. مسیری صاف و بدون شیب با طول زیاد، که علاوه بر شتاب اولیه، شتاب ثانویه در دنده های بالاتر نیز مورد آزمون قرار گیرد. چندین بار این درگ میان 315 و برلیانس H320 انجام شد و در نهایت هر بار 315 با اختلافی قابل توجه از پس رقیب هم وطنش برآمد. همچنین فرآیند دنده دادن به 315 کاملا مطابق اصول درگ صورت گرفت. دنده های در دوری تعویض می شدند که با افت دور موتور در تعویض دنده، دنده بعدی روی دور ماکزیمم گشتاور قرار گیرد. با این کار، کم ترین هدررفت کشش خودرو را در شتاب گیری شاهد بودیم

درگ ام وی ام 315 و برلیانس H320

توازن وزن و توان 315 جایی خودش را نشان داد که حتی روی دنده 2 نیز تیک آف می کرد. این در حالی است که برلیانس، علاوه بر قدرت کمتر نسبت به 315، چند کیلویی اضافه وزن نسبت به رقیب چابکش دارد. نکته مثبت دیگر در خصوص 315 این بود که علی رغم حجم کم پیشرانه؛ در دنده های 4 و 5 نیز همچنان سر و حال نشان می داد و بی حال نمی شد. برلیانسی که در روز ازمون شتاب در مقابل 315 قرار گرفت، از گیرباکس اتوماتیک بهره می برد. در نقطه مقابل، پیشرانه ام وی ام 315 با گیرباکس 5 سرعته دستی جفت می شود که مجموعه کلاچ آن نسبت به قبل تغییر کرده و مشکلات گذشته را ندارد. قطعا خوانندگان اهل فن به مقایسه شتاب یک خودرو دنده ای و یک خودرو اتوماتیک نقد وارد می کنند. اما فاصله 2 خودرو در شتاب اولیه گواه این بود که مدل دنده ای برلیانس H320 نیز در شتاب اولیه از پس ام وی ام 315 بر نمی آید. البته برای اثبات این ادعا، در آینده ام وی ام 315 در مقابل برلیانس H320 مجهز به گیرباکس دستی نیز قرار خواهد گرفت.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • بهنام | 28/03/1398 در 11:46

    عالی بود . mvm 315 داشبوردش به کل برلیانس میرزه…

  • علی | 21/09/1398 در 18:48

    برلیانس 330 h. هم موتور ضعیف تری داره هم طراحي تنها برتری تو فرمان برقی و داشتن کروزکنترل و سانروف هست

  • محسن | 01/04/1399 در 15:49

    MVM هم فرمونش برقیه، تفاوت توی کروز و سانروفه

کیوسک مطبوعاتی