پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایستگاه_مترو_قائم

طولانی ترین خط متروی خاورمیانه در تهران

ایستگاه‌های قائم، نوبنیاد و شهید زین الدین این روزها مملو از مهندسان و کارگرانی است که 3 ایستگاه از بخش شمالی متروی خط 3 را برای افتتاح آماده می‌کنند تا به‌زودی حمل‌ونقل شهری را به شمال شرق پایتخت برسانند. خط 3 طولانی ترین خط متروی خاورمیانه خواهد بود. به نقل از همشهری آنلاین، تحولات پیش […]

سهیل زنگنه
چهارشنبه - ۱۱ شهریور ۱۳۹۴

ایستگاه‌های قائم، نوبنیاد و شهید زین الدین این روزها مملو از مهندسان و کارگرانی است که 3 ایستگاه از بخش شمالی متروی خط 3 را برای افتتاح آماده می‌کنند تا به‌زودی حمل‌ونقل شهری را به شمال شرق پایتخت برسانند. خط 3 طولانی ترین خط متروی خاورمیانه خواهد بود.

    به نقل از همشهری آنلاین، تحولات پیش روی حمل‌ونقل شهری در شرایطی رخ می‌دهد که کمتر از یک ماه تا آغاز سال تحصیلی باقی مانده و مسئولان شهری در پی ظرفیت‌سازی برای مدیریت 5 میلیون سفر شهری جدید هستند که با حضور دانش‌آموزان و دانشجویان هر روز در تهران رقم خواهد خورد.

    جابه‌جایی یک میلیون نفر در هر روز

    پروژه 18کیلومتری بخش شمالی خط 3 متروی تهران از نظر حجم عملیات فنی، اجرایی و مالی بزرگ‌ترین پروژه سال مدیریت شهری است که با اتصال آن به بخش جنوبی در حال بهره‌برداری این خط، طولانی ترین خط مترو خاورمیانه به طول 37کیلومتر، ظرفیت جابه‌جایی مسافر در ناوگان متروی تهران را یک میلیون نفر افزایش خواهد داد.

    هابیل درویشی، مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در گفت‌وگو با همشهری با اشاره به ابعاد این پروژه بزرگ شهری تصریح کرد: ایستگاه قائم جز رکوردهای مترو در زمینه کار عمرانی است و ظرف 14ماه در میان تلی خاک، ایستگاهی بزرگ و با ظرفیت برای استفاده شهروندان ساخته شد و هم‌اکنون مراحل نصب 8پله برقی آن در حال اجراست. این ایستگاه که در گوشه شمال شرقی شهر قرار دارد قرار است در کمتر از یک ساعت شهروندان را تا ایستگاه آزادگان در گوشه جنوب غربی شهر جابه‌جا کند. این ایستگاه به‌علت عبور از خیابان ولیعصر می‌تواند جایگزین مناسبی برای سفرهای شهری باشد که با اتوبوس و وسایل نقلیه شخصی امکان تردد در آن نیست. به گفته دوریشی، در سایر ایستگاه‌های در حال آماده سازی نیز کارهای پایانی در حال انجام است تا با آغاز سال تحصیلی، مترو نیز به یکی از گزینه‌های مهم حمل ونقل عمومی در شمال شرق شهر تبدیل شود. در ایستگاه متروی نوبنیاد نیز مراحل نصب پله‌های برقی با سرعت دنبال می‌شود و ایستگاه شهید زین الدین در تقاطع بزرگراه‌های شهید صیاد شیرازی و شهید زین‌الدین به‌صورت کامل آماده بهره‌برداری شده است. فاصله بین ایستگاه‌ها به‌طور متوسط یک کیلومتر است اما در فاصله 2 ایستگاه محلاتی و اقدسیه که مراحل ساخت را طی می‌کند، فاصله به 2200متر می‌رسد.

    همچنین به گفته رضایی ملک مسئول ایستگاه قائم، این ایستگاه در 2 تراز و در عمق 40متری زمین و بدون هیچ‌گونه مشکلی برای تردد شهری و ساکنان شهرک قائم و ابوذر ساخته شده است. در این ایستگاه که قرار است پایانه انتهایی خط 3 باشد 42 هزار مترمکعب خاکبرداری صورت گرفته و 18هزار مترمکعب بتن ریزی صورت گرفته است.

    تحولی دیگر در حمل ونقل شهر

    متروی خط3پس از بهره‌برداری از بزرگراه امام علی و خط تندروی آن، بزرگ‌ترین تحول حمل‌ونقلی در شرق پایتخت تلقی می‌شود که می‌تواند گزینه مناسبی برای کاهش سفرهای غیرضروری از شمال شرق تا مرکز و حتی جنوب غربی تهران باشد. هم‌اکنون بیش از 2 سال از بهره‌برداری خط تندروی امام علی می‌گذرد و روزانه ده‌ها هزار نفر در این خط جابه‌جا می‌شوند. با مجهز شدن شمال تهران به مترو، می‌توان سرعت بیشتری در تردد مردم از این بخش از شهر را پیش‌بینی کرد. ظرفیت بهره‌برداری از متروی خط 3، براساس سرفاصله 2دقیقه، 45هزار نفر هر ساعت در هر جهت و 90هزار نفر در یک ساعت است. بدین‌ترتیب با اتکا به ظرفیت کامل این بخش، روزانه حدود یک میلیون نفر می‌توانند با خط 3مترو، سفرهای درون شهری خود را سامان دهند.

    تور عکاسی در 3ایستگاه در شرف افتتاح

    در آستانه تکمیل طولانی ترین خط متروی خاورمیانه ، 30عکاس خبری از روند ساخت بخش شمالی متروی خط 3بازدید و عکسبرداری کردند. دیروز عکاسان درحدفاصل ایستگاه شهید بهشتی تا ایستگاه قائم در شمال شرق تهران حاضر شدند و ابعاد فنی و اجرایی صنعت پیشرفته متروی تهران را به تصویر کشیدند. اغلب عکاسان شرکت‌کننده در این تور 3ساعته، سوژه‌های موجود در این صنعت را بی‌بدیل خواندند.

    تاخیر در خط یک مترو تهران

    مقدمات ساخت متروی دولت آباد فراهم شد

    تغییر نام ایستگاه مترو آزادی

    دیدگاه خود را بنویسید

    کیوسک مطبوعاتی