پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

پلیس راهنمایی و رانندگی-پلیس راهور

چگونه خلافی خودرو را استعلام کنیم؟

با توجه به منحصر به فرد بودن کد VIN در هر خودرو، مالک خودرو می تواند با استفاده از این کد که روی کارت ماشین درج شده است، خلافی خودرو را استعلام کند. سرهنگ رضایی رئیس پلیس راهور استان اصفهان  با اشاره به منحصر به فرد بودن این کد در مورد هر اتومبیل افزود: VIN یک کد […]

میلاد میرعابدینی
یکشنبه - ۲۵ آذر ۱۳۹۷

با توجه به منحصر به فرد بودن کد VIN در هر خودرو، مالک خودرو می تواند با استفاده از این کد که روی کارت ماشین درج شده است، خلافی خودرو را استعلام کند.

سرهنگ رضایی رئیس پلیس راهور استان اصفهان  با اشاره به منحصر به فرد بودن این کد در مورد هر اتومبیل افزود: VIN یک کد ۱۷ رقمی منحصر بفرد است و شامل اعداد از ۱ تا ۹ و حروف الفبای انگلیسی به جز حروف O و Q که برای جلوگیری از تشابه حذف شده‌اند ، می باشد .

وی اظهار داشت:کد VIN توسط سازمان بین‌المللی استانداردسازی تعریف می‌شود، جهت شناسایی موتور وسایل نقلیه سبک و سنگین، موتورسیکلت‌ها و موتورهای گازی، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی با بیان این نکته که می توان این کد را معمولاً زیر لبه شیشه جلو سمت راننده، یا بر روی پلاک پیشرانه خودرو مشاهده کرد، افزود: یکی از دغدغه های رانندگان مخصوصا افرادی که قصد خرید یا فروش خودرو دارند دریافت برگه خلافی یا همان میزان تخلفات رانندگی است.

سرهنگ رضایی با اشاره به راههای متفاوت حضوری و غیر حضوری  دریافت خلافی خودرو که راهنمایی و رانندگی برای شهروندان قرار داده است ، افزود: ابتدا لازم است که شهروندان نسبت به استعلام تخلفات خود از طریق سایت پلیس راهور 120 ( www.rahvar12.ir ) اقدام نمایند .

وی در ادامه گفت:  البته این روش به دلیل اینکه تاریخ استعلام معمولا 4 یا 5 روز قبل از استعلام است که می توان علت آن را  در  دو عامل جستجو کرد . اولا از هنگام صدور تا ورود قبض های جریمه ساعاتی یا روزهایی فاصله است و دومین دلیل برای عدم برقراری ارتباط با سامانه اصلی است تا امنیت پایگاه داده راهنمایی و رانندگی تامین شود.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان یکی از راه های به روز استعلام خلافی خودرو را از طریق ارسال کد VIN خودرو اعلام کرد و افزود: ابتدا باید این کد را در کنار مشخصات اصلی خودرو در کارت مالکیت اتومبیل است و با IR ابتدای آن مشخص گردیده را پیدا کنید.

روش های استعلام خلافی خودرو از طریق کد VIN

سرهنگ رضایی در ادامه گفت: برای استعلام خلافی خودرو از طریق کد VIN  می توان از چند روش که توسط راهنمایی و رانندگی قرار داده شده استفاده کرد.

کارت ماشین-استعلام خلافی

 

وی یکی از روش ها را استفاده از کدهای دستوری برشمرد و افزود: #۱۱۰* را از گوشی خود شماره گیری نمایید و کد هفده رقمی VIN موجود بر سند یا کارت ماشین را وارد کنید. همچنین پس از رویت جریمه میتوانید از طریق همین سامانه نسبت به پرداخت آن اقدام نمایید.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان یکی دیگر از راه های استعلام خلافی خودرو را استفاده از پیامک عنوان کرد و گفت: شماره پیامک خلافی ماشین از یک شماره به سه شماره ارتقا پیدا کرده است و شما می توانید  برای دریافت میزان جریمه کد هفده رقمی VIN موجود بر سند یا کارت ماشین را به یکی از سه شماره پیامک خلافی ماشین به شرح ذیل ارسال نمایید.

۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰
۳۰۰۰۵۱۵۱
۱۱۰۰۰۵۱۵۱

سرهنگ رضایی گفت: پس از این عمل پیامک خلافی ماشین شامل شناسه قبض و شناسه پرداخت برای شما ارسال خواهد شد. و شما می توانید  از اطلاعات موجود در پیامک  خلافی ماشین برای پرداخت جریمه  توسط یکی از بسترهای الکترونیکی (درگاه پرداخت اینترنتی ، دستگاه کارت‌ خوان و کدهای USSD) اقدام نمایید.

رئیس پلیس راهور استان اصفهان در پایان از رسانه ها درخواست کرد که در اطلاع رسانی به شهروندان بیش از پیش کوشا باشند و راهکارهای ارائه شده توسط پلیس راهور را به آنها آموزش دهند.

پرکاربردترین روشهای استعلام خلافی خودرو و موتورسیکلت

مراحل استعلام خلافی خودرو به صورت اینترنتی

آیا نرخ جرائم رانندگی افزایش می یابد؟

طرح کاهش آلودگی هوا (LEZ) چگونه اجرا می شود؟

توقیف یک ماهه خودرو جزای متلک پران ها!

آغاز دوباره فعالیت گشت های نامحسوس پلیس

با انجام این تخلفات رانندگی خودروتان توقیف و به پارکینگ منتقل می‌شود

تجاوز وسایل نقلیه به حریم گذرگاه عابر پیاده کنترل می شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی