پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صنعت خودرو

خواسته های مردم از صنعت خودرو چیست؟

1024 نفر از مردم و مشتریان صنعت خودرو کشور، خواسته های خود از این صنعت را اعلام کردند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مطابق روند هر ساله خود به منظور شناخت دیدگاه بالقوه جامعه از صنعت خودرو اقدام به انجام این نظرسنجی از بازدید کنندگان سومین نمایشگاه خودرو تهران، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو […]

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۱ بهمن ۱۳۹۷

1024 نفر از مردم و مشتریان صنعت خودرو کشور، خواسته های خود از این صنعت را اعلام کردند. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مطابق روند هر ساله خود به منظور شناخت دیدگاه بالقوه جامعه از صنعت خودرو اقدام به انجام این نظرسنجی از بازدید کنندگان سومین نمایشگاه خودرو تهران، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کرده است.

در یک پژوهش از ۱۰۲۴ نفر از بازدیدکنندگان سومین نمایشگاه خودرو تهران در خصوص بهترین راهکار برای حل معضلات فعلی صنعت خودروسازی، مهمترین معیار در خرید قطعه یدکی، میزان تمایل به انجام سرویس‌های دوره ای در شبکه نمایندگی‌های مجاز خدمات پس از فروش در دوره وارانتی و نهایتا راه حل مدیریت قیمت خودرو سوال شده است.

براساس این گزارش، شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران مطابق روند هر ساله خود به منظور شناخت دیدگاه بالقوه جامعه از صنعت خودرو اقدام به انجام این نظرسنجی از بازدید کنندگان نمایشگاه، کارشناسان و فعالان صنعت خودرو کرده است.

در این تحقیق ۹۰.۳ درصد از پاسخ دهندگان آن را آقایان تشکیل می دهند، همچنین بیش از ۶۷ درصد پاسخ دهندگان تحصیلات لیسانس و بالاتر از آن داشته و میانگین سنی افراد حدود ۳۴ سال است.

بهترین راهکار برای خروج از چالش های فعلی صنعت خودروسازی

در این پژوهش از بازدیدکنندگان سوال شده است که بهترین راهکار پیشنهادی آنها به منظور حل معضلات فعلی صنعت خودرو چیست؟ ۴۷.۴ درصد از ایشان ایجاد رقابت آزاد مابین خودروسازان با آزاد سازی قیمت‌ها و حذف تعرفه های گمرکی را راهکاری مناسب برای برون رفت از وضع کنونی صنعت خودرو پیشنهاد داده اند.

۲۶.۹ درصد از پاسخ دهندگان نیز ورود بخش خصوصی به صنعت خودروسازی، ۱۵.۲ درصد حمایت دولت از صنعت خودروسازی و حدود ۱۰ درصد نیز ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت خودرو را راهکار موثری برای حل معضلات فعلی صنعت خودرو برشمرده اند.

مهمترین معیار مشتریان در خرید قطعه یدکی از دیدگاه شما چیست؟

این گزارش می افزاید که سومین نمایشگاه خودرو تهران با هدف معرفی توانمندی‌های این صنعت در حوزه داخلی سازی خودرو، قطعات و صنایع وابسته برگزار شد. از این رو دریافت نظر بازدیدکنندگان نسبت معیارهای خرید قطعات یدکی می تواند برای برنامه ریزان صنعت حائز اهمیت باشد.

با توجه به اهمیت حوزه تامین قطعات یدکی خودرو در دیدگاه مشتریان، اصلی ترین معیار ایشان در خرید قطعه یدکی مورد سوال قرار گرفت که ۵۲.۵ درصد از افراد به کیفیت قطعات به عنوان اصلی ترین معیار در خرید قطعات یدکی اشاره کرده اند.

پس از آن ضمانت شرکت خودروسازی با ۱۶.۳درصد، برند قطعات با ۱۰،۶ درصد، داشتن تجربه استفاده قبلی با ۸.۱ درصد، و 5.9 درصد افراد نیز تبلیغات موثر را معیار اصلی خرید قطعات یدکی برشمردند. در نهایت نیز سفارش مکانیک با ۴.۷ درصد و قیمت قطعه یدکی با ۱.۹ درصد به ترتیب در انتهای لیست اصلی ترین معیار خرید قطعه یدکی از نظر بازدیدکنندگان نمایشگاه خودرو تهران جای گرفته اند.

میزان تمایل به مراجعه به نمایندگی های خدمات پس از فروش در دوره وارانتی

از شاخص های حائز اهمیت در بررسی وضع شبکه مجاز خدمات پس از فروش خودرو، میزان تمایل مشتریان به بازگشت به نمایندگی برای انجام سرویس های دوره ای و تعمیرات خودرو پس از اتمام گارانتی است.

با توجه به این موضوع، از بازدیدکنندگان پرسیده شده است که تا چه میزان تمایل دارند سرویس های دوره ای خودرو را پس از اتمام گارانتی در داخل نمایندگی های مجاز خدمات پس از فروش انجام دهند.

همانگونه که مشاهده می شود حدود ۳۱.۱ درصد بازدیدکنندگان تمایل زیاد و خیلی زیادی به بازگشت به نمایندگی مجاز خدمات پس از فروش خودرو پس از اتمام دوره گارانتی دارند.

به نظر شما راه حل مناسب برای مدیریت قیمت خودرو در شرایط کنونی چیست؟

قیمت خودروها یکی از معیارهای حائز اهمیت برای مشتریان هنگام خرید است.

اهمیت این امر وقتی بیشتر می شود که گزینه های خرید خودرو متناسب با بودجه ایشان محدودتر شود. از طرفی دیدگاه جامعه نبست به دلایل گرانی خودروها و راهکارهای ذهنی ایشان برای مدیریت قیمت ها می تواند برای تصمیم گیرندگان صنعت خودرو حائز اهمیت باشد.

از این رو از علاقه مندان و بازدیدکنندگان نمایشگاه خودروی تهران در خصوص راه حل های مدیریت قیمت خودرو پرسیده شده است.

نتایج حاکی از آن است که ۴۵.۳ درصد از پاسخ دهندگان آزادسازی واردات خودرو در کنار تقویت توان تولید خودرو را راه حل اصلی کاهش قیمت ها دانسته و پس از آن بازگرداندن خودروسازان بین المللی و مونتاژ خودرو با ۲۵.۷ درصد، اتکای کامل به طراحی و تولید داخلی خودرو با ۱۸.۱ درصد و ۱۰.۹ درصد نیز عدم تولید خودرو و واردات صرف خودرو به کشور را راهکار مناسبی برای کاهش قیمت ها تلقی می کنند.

مشتریان از کدام عیوب خودرو بیشترین نارضایتی را دارند؟

رتبه دوم کارمانیا در ارزیابی رضایتمندی مشتریان از فروش (3ماهه دوم 97)

کسب بالاترین نمره رضایتمندی مشتریان توسط مدیران خودرو

رتبه یک رضایتمندی مشتریان در چنگ ولوو / نتیجه جدید ترین تحقیقات انجام گرفته

رضایتمندی مشتریان در اولویت جهان نوین آریا / نیسان های پیش فروش شده سر موعد تحویل می شوند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی