پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کامیون آمیکو

جان سخت آمیکو در راه است/ از کمپرسی 2631 آمیکو بیشتر بدانید

به گفته مدیران شرکت آمیکو 10 سال از حضور اولین نمونه های این موتور در محصولات آمیکو گذشته است و پیوسته در طول این سالها موتور به روز رسانی شده تا بتواند عملکردی بهتری ارائه کند. در فرآیند به روز رسانی، بومی سازی موتور با شرایط ایران نیز اتفاق افتاده و برای ثبت استانداردها 9 […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۳ بهمن ۱۳۹۷

به گفته مدیران شرکت آمیکو 10 سال از حضور اولین نمونه های این موتور در محصولات آمیکو گذشته است و پیوسته در طول این سالها موتور به روز رسانی شده تا بتواند عملکردی بهتری ارائه کند. در فرآیند به روز رسانی، بومی سازی موتور با شرایط ایران نیز اتفاق افتاده و برای ثبت استانداردها 9 ماه زمان صرف شده است. به همین دلیل می توان گفت موتور جدید آمیکو 2631 بیشترین هماهنگی را با شرایط آب و هوایی، سوخت و دما در بین کمپرسی های بازار با شرایط ایران دارد. از این رو آمیکو ضمن تست موتور و مشورت با شرکت سازنده، در نهایت توانسته ضمن رعایت استانداردی بالاتر از قوانین فعلی، با تغییر در برنامه ECU خودرو و حساسیت های موتور نسبت به کیفیت سوخت ایران را کاهش بدهد.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

شرکت ارس خودرو دیزل یا همان آمیکو در حالی کمپرسی 2631 خود را آماده ورود به بازار می کند که غول های سازنده خودروها سنگین تجاری در تامین خودروهای فروخته شده و قطعات جهت پشتیبانی فنی ناکام ماندند. آمیکو که سال هاست به عنوان یک برند داخلی با استفاده از دانش فنی خود اقدام به مونتاژ و ساخت خودروهای تجاری سنگین و نیمه سنگین در منطقه ارس می کند، این روزها در شرایطی که قیمت برندهای اروپایی در بازار سر به فلک گذاشته است، می رود تا ورژن جدید کمپرسی 2631 خود را روانه بازار کند. کمپرسی که بین رانندگان به نشکن معروف است.

فلاحتی مدیر روابط عمومی این شرکت در این خصوص می گوید: خوشبختانه توانستیم با تلاش بسیار ورژن جدید این خودرو را در خط تولید لانچ کنیم. وی می افزاید، بسته به نیاز بازار می توانیم تا 60 دستگاه از این خودرو را در 3 شیفت کاری به تولید برسانیم و در یک شیفت کاری توان مونتاژ 20 دستگاه را داریم. این خودرو تنها خودروی تجاری سنگین یورو 5+EEV است که در ایران به تولید می رسد و باید گفت استانداردهای محیط زیستی آن فراتر از قوانین فعلی است. ضمن این که نزدیک ترین خودروی تجاری با برند ایرانی به کسب استاندارد یورو 6 است.

کامیون آمیکو

البته آنچه از سوی مدیر روابط عمومی آمیکو گفته می شود همه ماجرای این خودرو نیست. زیرا آمیکو 2631 کمپرسی از یک موتور ارتقا یافته 12 لیتری بهره می برد که توانی برابر با 400 اسب بخار دارد. این موتور 6 سیلندر که قبلا در محصولات دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفته است با دانش فنی AVL اتریش طراحی شده است. این شرکت دانش طراحی موتور بسیاری از خودروهای اروپایی مثل MAN را تامین می کند. هر چند کمپرسی 2631 قبلی می توانست 336 اسب بخار و 1350 نیوتن متر گشتاور تولید کند که به عقیده کارشناسان موفق ترین کمپرسی در ایران بوده است اما، آمیکو این بار از موتوری استفاده کرده که هم قدرت آن به 400 اسب بخار رسیده و هم گشتاوری برابر با 1950 نیوتن متر آن هم در دور 1500 RPM تولید می کند. به معنایی دیگر تولید حداکثر گشتاور در دور پایین خود سبب کاهش مصرف سوخت در این خودرو نسبت به رقیبان می شود.

به گفته مدیران شرکت آمیکو برای انتخاب و بومی سازی این خودرو با شرایط ایران حدود 10سال و برای ثبت استانداردها 9 ماه زمان صرف شده است و به همین دلیل می توان گفت موتور جدید آمیکو 2631 بیشترین هماهنگی را با شرایط آب و هوایی، سوخت و دما در بین کمپرسی های بازار با شرایط ایران دارد. از این رو آمیکو ضمن تست موتور و مشورت با شرکت سازنده، در نهایت توانسته ضمن رعایت استانداردی بالاتر از قوانین فعلی، با تغییر در برنامه ECU خودرو و حساسیت های موتور نسبت به کیفیت سوخت ایران را کاهش بدهد. از این رو راننده این خودرو در مقایسه با رقیبان اروپایی و چینی کمتر با چالش هشدارهای مختلف فنی و آلارم ها رو به رو می شود.
از آنجایی که کمپرسی آمیکو به گفته فعالان در حوزه حمل و نقل معدن بهترین انتخاب بین کمپرسی های بازار است، این شرکت به سراغ ارتقاع اکسل های ورژن جدید رفته است. در مدل قبلی اکسل جلو می توانست تا 6.5 تن بار را تاب بیاورد و اکسل های عقب نیز هر یک تا 11 تن تحمل داشتند. اما در مدل جدید این ظرفیت تا 8 تن در جلو و 16 تن برای هر اکسل در عقب افزایش یافته است که در کل 32GVW تن برای خودرو قابل حمل است . این در حالی است که حتی مدل قبلی 2631 نیز در عمیق ترین معادن کشور سخت ترین بارها را بدون خم آوردن به ابرو جابجا می کند. جالب آنکه به گفته مهندسین فنی این شرکت موتور جدید می تواند تا 500 اسب بخار قدرت بگیرد اما از آنجای که حتی مدل 336 اسب بخاری هم هنوز خودروی پرطرفداری است، این شرکت به 400 اسب بخار و 1950 نیوتن متر اکتفا کرده است اما آمیکو در آینده آماده است تا در صورت نیاز خودروهایی با 560 اسب بخار برای نقش آفرینی در عمران کشور تولید کند.

کامیون آمیکو

یکی از نقاط قوت آمیکو کمپرسی و علت پرطرفدار بودن این خودرو در معادن و کارهای سخت، تبدیل گشتاوری است که در دیفرانسیل های عقب آن اتفاق می فتد. به شکلی که در مدل جدید هم از این تکنولوژی استفاده شده است. در واقع آمیکو 2631 در مدل قدیمی و جدید دور پولوس ها را در سر چرخ با استفاده از یک دیفرانسیل به اصطلاح کله گاوی دیگر تبدیل می کند. از این رو گشتاور سر چرخ افزایش می یابد و به همین دلیل می تواند بارهای سنگین را حمل کند. جالب است بدانید مرسدس بنز در مدل های مختلف بوژی کش ( خصوص کشیدن بارهای فوق سنگین) مثل تیتان از چنین روشی برای افزایش گشتاور استفاده می کند.

از جمله اقدامتی که توسط تیم مهندسی آمیکو در راستای بومی سازی موتور انجام شده است، باید به استفاده از سیستم خنک کاری BEHR آلمان در موتور اشاره کرد. زیرا سیستم خنک کاری با توجه به شرایط کارکرد موتور در آب و هوای ایران کاملا متناسب با آن انتخاب شده است. به همین دلیل یکی از نکات مثبت خودروهای سنگین آمیکو در ایران عدم بالا رفتن حرارت موتور حتی در شرایط سخت کاری فصول گرم در استان های جنوبی کشور است. موتور جدید با استفاده از کیت پدال گاز جدید ساخت ویلیامز کانادا دوران می کند و نکته این که این شرکت معتبر ترین سازنده مجموعه کیت پدال ها در جهان است. همچنین موتور به تکنولوژی In retarder نیز مجهز شده است. این تکنولوزی جالب توجه که در خودروهای سنگین روز جهان نیز وجود دارد، با استفاده از سنسورهای پدال ترمز و اعمال فشار روغن به پیستون های اسبک موتور، در زمان ترمزهای شدید، میزان سوخت و هوای ورودی به موتور را کاهش می دهد تا قدرت کمتری در موتور تولید شود. هر چند در مدل قبلی 2631 نیز از این تکنولوژی استفاده شده بود اما مکانیسم عملکرد آن این بار از طریق دستور ECU اتفاق می افتد.

کامیون آمیکو

البته ترمزها نیز ساخت یکی از معتبرترین برندهای سازنده این سیستم در جهان یعنی Wabco آلمان است. همچنین همه کوپلینگ های ادوات این خودرو ساخت Voss آلمان هستند. جالب آنکه از میان 20 هزار خودروی تجاری سنگین آمیکو که در کشور تردد می کنند به گواه پلیس راهور حتی یک مورد به دلیل نقص فنی در سیستم ترمز دچار حادثه نشده است.

در آمیکو جان سخت جدید، از گیرباکس 14 دنده ساخت) Eaton fast(استفاده شده است. اما ورژن قبلی این کمپرسی مجهز به گیرباکس 9 سرعته بود. البته تعداد دنده ها تنها تفاوت این دو گیرباکس نیست. زیرا نمونه 9 دنده نیمه سینکرونایز است اما در مدل 14 دنده جدید گیرباکس تمام سینکرونیزه مورد استفاده قرار گرفته است. این بار سیستم کلاچ هم به جای Valeo از همان برند Eaton انتخاب شده تا هماهنگی بیشتری با گیرباکس داشته باشد. آمیکو برای راحتی هرچه بیشتر سرنشینان خودرو کابین خودرو را سوار بر سیستم فنر و کمک فنر کرده است. همچنین سیستم تعلیق نیمه پارابولیک در 2631قبلی جایش را به فنرها پارابویک جدید داده است.
یکی دیگر از مشخصه های ورژن جدید این کامیون سیستم سیم کشی جدید CAN است. این سیستم می تواند با استفاده از سنسورهایی که دارد اطلاعات مختلفی را در ECU خود ذخیره کند که از جمله این اطلاعات تعویض روغن و فیلترآب…از این رو می توان صحت عملکرد اوپراتور کامیون را نیز بررسی کرد. همچنین از دیگر مشخصات این کامیون که توانسته آن را بدل به یک جان سخت واقعی کند شاسی دوبلی است که با اقتباس از مان ساخته می شود. این شاسی علاوه بر یک U به عنوان شاسی اصلی، یک u کوچک تر نیز در دورن بخش اول دارد که باعث دوبل دشن آن می شود. از این رو کاربران این خودرو در پروژه های عمرانی در مورداش می گویند: (( آمیکو کمرش خم نمی شود)).

 

کامیون آمیکو

بدون شک یکی از مهمترین مسائل با توجه به مشکلات ارزی و بحث واردات قطعات، خدمات پس از فروش است. ممکن است یک کامیون یا کشنده اروپایی در بعضی از آیتم ها به خصوص امکانات رفاهی یک پله بالاتر از آمیکو قرار بگیرد. اما سوال اینجاست که در صورت خرابی و آسیب به خودرو، آیا شرکت های فروشنده می توانند خدمات پس از فروش را هم تامین کنند؟ مدیران بخش مهندسی آمیکو در خصوص خدمات پس از فروش با توجه به نکات بالا می گویند: از آنجایی که بیش از 80 درصد قطعات فنی مورد استفاده در کمپرسی ورژن جدید با محصول قبلی مشترک است و حدود 40 درصد با دیگر محصولات تجاری سنگین همسانی دارد. از این رو تامین خدمات پس از فروش چنین محصولی انقدرها کار سختی نیست. جالب است بدانید در کارنامه خدمات پس از فروش این شرکت، آمیکو حتی به یکی از کشنده های خود در نزدیکی اتریش نیز از طریق نمایندگی ماکو خدمات رسانده است. مدل 2019 این کشنده با قیمتی بین 700 تا 800 میلون تومان در آینده نزدیک روانه بازار خوهد شد. این در حالی است که رقیبان اروپایی و حتی چینی این خودرو قیمتی حدود 2 برابر دارند.

آمیکو تنها کامیونت صفرکیلومتر بازار/ نگاهی به شرایط حاکم بر بازار کامیونت‌های سبک کشور

سومین گردهمایی باشگاه مشتریان آمیکو در کرمانشاه برگزار شد

حضور آمیکو با سبد کاملی از محصولاتش در نمایشگاه حمل و نقل

تست آسنا در آمل/ دومین گردهمایی باشگاه مشتریان شرکت آمیکو

چالش های پیش روی صنعت خودرو از دیدگاه مدیرعامل گروه صنعتی آمیکو

آسنا مهمان شهر باران/ برگزاری گردهمایی باشگاه مشتریان شرکت آمیکو در استان گیلان

یک تیر و 2 نشان با آسنا / تست و بررسی پیکاپ آمیکو در پارک ملی خجیر

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • رضا نادری | 07/02/1399 در 20:48

    با سلام من یه کمپرسی جفت امیکو دارم که موتور تازه تعمیر شده ولی وقتی بهش بار میزنم از شیلنگ بخار روغن میپاشه بیرون ،چند تا مکانیک هم بردم نتونستن ایرادشو برطرف کنن!!اگه کسی میدونه ایرادش چیه کمک کنه ممنون مدلش ۹۱

  • محمد | 03/03/1401 در 22:38

    فک کنم پیستون گرفته

کیوسک مطبوعاتی