پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جایگاه سوخت-بنزین

سرنوشت نامعلوم بنزین در بودجه 98

در حالیکه مجلس در حال بررسی بودجه 98 است اما همچنان قیمت حامل های انرژی و در صدر آن قیمت بنزین در هاله ای از ابهام قرار دارد و هر روز طرح و سناریوی جدید در این خصوص شنیده می شود اما هیچ یک از این طرح ها هنوز قطعی نیست. به گزارش پایگاه خبری […]

هادی سیانکی
دوشنبه - ۱۵ بهمن ۱۳۹۷

در حالیکه مجلس در حال بررسی بودجه 98 است اما همچنان قیمت حامل های انرژی و در صدر آن قیمت بنزین در هاله ای از ابهام قرار دارد و هر روز طرح و سناریوی جدید در این خصوص شنیده می شود اما هیچ یک از این طرح ها هنوز قطعی نیست.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو؛

هز ساله و در اواخر سال پس از ارسال لایحه بودجه سال آتی توسط دولت به مجلس،بهارستانی ها به بررسی بودجه سال بعد می پردازند و در آن برخی از بخش ها مانند قیمت حامل های انرژی به دلیل تاثیر بر بخش های دیگر اقتصاد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردارند به همین سبب همواره ایده ها و طرح های گوناگونی پیرامون این مسئله صورت می گیرد و گمانه زنی های زیادی این زمینه وجود دارد.

امسال نیز همانند سال های گذشته همین اتفاق اقتاد و از مدت ها قبل زمزمه های افزایش قیمت بنزین و یا سهمیه بندی آغاز شد  با احیای کارت سوخت این گمانه زنی ها شدت یافت. در روزهای گذشته وزیر نفت در جمع خبرنگاران تاکید کرد: “دو راه بیشتر وجود ندارد یا افزایش قیمت و یا سهمیه بندی!” که از این سخن وزیر می توان چنین استنباط کرد که یکی از این دو یعنی افزایش و یا سهمیه بندی بنزین اتفاق خواهد افتاد و در واقع در سال 98 به احتمال فراوان قیمت بنزین 1000 تومان نخواهد بود.

از طرفی اخباری از مجلس به گوش می رسد در خصوص یارانه انرژی و طرح هایی از این دست که در برخی از جلسات کمیسیون انرژی نیز مطرح شده اما تصمیم قطعی گرفته نشده است.

در همین خصوص جلال میرزایی عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سال جاری دولت درباره فرآورده های نفتی و گازوئیل پیشنهادی مطرح نکرد و آن را مسکوت گذاشت، افزود: دولت در کمیسیون تلفیق بودجه سال 98 به دنبال این بود که مجلس و یا کمیسیون تلفیق مصوبه ای داشته باشد مبنی بر اینکه اختیار سهمیه بندی و افزایش قیمت بنزین را به دولت واگذار کند، اما مجلس با این تلاش دولت مخالفت کرد.

وی ادامه داد: پیشنهادات مختلفی در کمیسیون تلفیق بودجه 98 درباره فرآورده های نفتی اعم از بنزین و گازوییل مطرح شده بود که رای نیاورد و نمایندگان عضو کمیسیون تلفیق بودجه 98 با پیشنهادات طرح شده از سوی نمایندگان و پیشنهاد مورد حمایت دولت برای تفویض اختیار به قوه مجریهموافقت نکردند.

میرزایی ، با بیان اینکه تصمیم گیری در خصوص بنزین، گازوئیل و فرآورده‌های نفتی نیاز به یک عزم ملی دارد، اظهار داشت: مجلس و دولت باید تصمیم فراجناحی اتخاذ کنند، چراکه مجلس و دولت هیچکدام به تنهایی نمی توانند هزینه افزایش و سهمیه بندی را پرداخت کنند و مجلس نیز هزینه آن را متقبل نمی شود.

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد مقوله قیمت بنزین همچنان نامشخص است و هر چه به پایان سال نزدیک تر می شویم تصمیم گیری در این خصوص برای مسئولان هم سخت تر می شود  اما آنچه روشن است چاره اندیشی برای تبعات بعدی هر تصمیم در خصوص حامل های انرژی است چرا که تاثیر آن بر حمل و نقل و به تبع آن اقتصاد کشور غبرقابل انکار است و امیدواریم تصمیم قاطع و البته هوشمندانه و کارشناسی شده ای اتخاد شود.

مخالفت مجلس با افزایش قیمت بنزین و سهمیه بندی آن

جزییات طرح جدید سهمیه بندی بنزین / هر ایرانی هر روز صاحب یک لیتر بنزین می شود!

ایران از واردات بنزین بی نیاز شد/ با افزایش تولید، زمینه صادرات بنزین فراهم می شود

تصمیمی برای افزایش قیمت بنزین وجود ندارد

بنزین 5 هزار تومانی کذب محض است

احتمال تخصیص بنزین به همه خانوارها

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی