پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار موتور سیکلت

از حرف تا واقعیت / قیمت واقعی موتورسیکلت چقدر با صحبت های مسئولان فاصله دارد؟

شاید تا روزهای اخیر یکه تاز میدان گرانی، خودرو بود اما دیگر این چهارچرخ پر ادعا تنها نیست و حالا موتورسیکلت هم در این میدان رجز خوانی می کند. به گزارش رسمی پایگاه خبری جوان خودرو از گذشته تا کنون موتورسیکلت نقش کلیدی و حیاتی در زندگی ما ایرانی ها ایفا کرده به طوری که […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸

شاید تا روزهای اخیر یکه تاز میدان گرانی، خودرو بود اما دیگر این چهارچرخ پر ادعا تنها نیست و حالا موتورسیکلت هم در این میدان رجز خوانی می کند.

به گزارش رسمی پایگاه خبری جوان خودرو

از گذشته تا کنون موتورسیکلت نقش کلیدی و حیاتی در زندگی ما ایرانی ها ایفا کرده به طوری که کمتر کسی پیدا می شود که تا بحال سوار این مرکب جذاب نشده باشد. روزهایی را می گذرانیم که بیشتر حرف ها از قیمت خودرو، التهابات، آشفتگی و پول داری امروز بخر این بازار است، شاید 2 چرخ بیشتر داشتن خودرو سبب جذابیت آن شده یا موضوع دیگری که ما از آن بی خبریم، اما این طرف آبادی یعنی بازار موتورسیکلت هم دست کمی از خودرو ندارد، این بازار هم پر است از قیمت سرسام آور، التهاب، آشفتگی و دست آخر ((گرونه)) یکیش رو هم نمی تونی بخری.

دلال بازی بازار موتور سیکلت هم همانند بازار خودرو است. این طرف بازار هم قیمت ها یک شب که هیچی، ساعتی و لحظه ای بر مدار پر افتخار صعود حرکت می کنند. البته نکته جالب توجه بازار موتورسیکلت استقامت و قدرت فعالان بازار در به کرسی نشاندن قیمت هایشان است، به این ترتیب که اگر قصد و نیت شان بر بالا بردن قیمت موتور باشد قطعا این موضوع انجام می شود و ادامه دار خواهد بود. شاید سرعت حرکت قیمت به سمت قله نجومی شدن کم شود اما متوقف نمی شود که خوب این امر جای تحسین دارد!

اگرچه که پس از پرس و جو های متعدد متوجه شدیم که در این بازار خبر خاصی از قیمت بازار و کارخانه نبوده، به لطف نبود سایه ی همیشه سنگین نظارت البته بیشتر مواقع، این موتورسازان یا همان مونتاژسازان موتورسیکلت هستند که قیمت ها در بازار تعیین می کنند، اما قیمت این همیشه خوش رکاب ایرانی ها از هفته های آغازین فروردین ماه سال جاری روند رو به صعود به خود گرفت، طبق گفته رئیس اتحادیه فروشندگان موتورسیکلت و دوچرخه قیمت ارزان ترین موتورسیکلت در بازار، که تا قبل از عید حدود 2 تا 2.5 میلیون تومان بود در هفته های اول فروردین به عدد 7 میلیون و 200 هزار تومان رسید یا فلان موتورسیکلت هندی که 10 میلیون تومان قیمت داشته بعد از عید توانسته با قدرت ارزش خود را تا 28 میلیون تومان ناقابل افزایش دهد!

صحبت از این عدد و رقم ها شاید تمسخر آمیز باشد اما زمان زیادی از پایان فروردین ماه نگذشته، بهرحال هم اکنون در کشور ما زمان با سرعت زیادی حرکت می کند و قیمت روز گذشته کالاها آنقدر قدیمی است که می توان آن را به عنوان درس تاریخ در مدارس آموزش داد. همین لحظه که این مطلب در حال نگارش است قیمت ارزان ترین موتور موجود در بازار، هوندای کارکرده مدل 95 است که با قیمت شش میلیون تومان به فروش می رسد. اگر زمانی که شما این گزارش می خواندید قیمت این موتور تفاوت قابل توجهی داشت کوتاهی از ما صورت نگرفته است!

عضو تازه وارد این صنعت و بازار موتورسیکلت های برقی است، محصولی که با توجه به آلودگی هوا تهران و بهره بردن از برق مورد استقبال زیادی قرار گرفت، البته از آنجایی که تاثیرات همنشینی با بزرگان بازار در این عضو کم سن و سال اثر کرده هم اکنون ارزان قیمت ترین موتور از گروه برقی های دوچرخ، حدود 10 تا 11 میلیون تومان در بازار به فروش می رسد. اما نکته ی قابل توجه اظهار نظر رئیس انجمن تولیدکنندگان موتورسیکلت در خصوص قیمت این موتورها است، وی بیان کرد: قیمت موتورها نیز از 8 میلیون تومان شروع می‌شود ولی بیش از 13 میلیون تومان موتورسیکلت برقی نداریم.

ابوالفضل حجازی ادامه داد: در حال حاضر اکثر کارخانه‌های موتورسازی موتورهای برقی نیز دارند ولی خریدار کمی دارد و باطری‌های آنها نیز در حال خراب شدن است.

البته لازم به ذکر است که آنقدر سرعت حرکت قیمت ها بالا است که احتمالا زمانی که ایشون مصاحبه کرده اند خیلی گذشته به طور مثال برای 2 ساعت پیش بوده است!

متاسفانه مسئولان ذیربط در این صنعت برنامه و اقدام مشخصی برای کنترل قیمت ها و کاهش آن ندارند یا شاید هم برنامه دارند ولی مسیر آن مخالف جیب مردم است، طی مصاحبه های انجام شده با بخش قابل توجهی از فعالان و مسئولان این بازار دریافتیم که بیشتر مواقع درخواست تسهیلات مالی، بازکردن مسیر واردات یا گرفتن سوبسیت برای برخی محصولات را دارند، فکر می کنیم که اگر دلالان همیشه در صحنه در بازار موتور سیکلت هم اندکی فعالیت شان را بیشتر کنند شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی