پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مکمل_سوخت

مکمل های سوخت بی اثر و زیان بار هستند.

اگرچه فرصت‌طلبان مردم را تشویق به استفاده از مکملهای سوخت می‌کند اما به گفته مسولان پالایش و پخش، مکمل های سوخت بی اثر و زیان بار هستند و آسیب جدی بر موتور خودرو وارد می‌کند. به نقل از باشگاه خبرنگاران، تازگیها مکملهای بنزین برای خودروها طرفدارن زیادی  پیدا کرده  شاید عامل اصلی آن نبود دانش […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۲۱ شهریور ۱۳۹۴

اگرچه فرصت‌طلبان مردم را تشویق به استفاده از مکملهای سوخت می‌کند اما به گفته مسولان پالایش و پخش، مکمل های سوخت بی اثر و زیان بار هستند و آسیب جدی بر موتور خودرو وارد می‌کند.

به نقل از باشگاه خبرنگاران، تازگیها مکملهای بنزین برای خودروها طرفدارن زیادی  پیدا کرده  شاید عامل اصلی آن نبود دانش و تبلیغات نادرست در خصوص استفاده از این مکملها برای خودروها باشد غافل از اینکه این مکمل ها به گفته کارشناسان علاوه بر ضرر مادی آسیبهای زیادی را به موتور خودرو وارد می‌کند.

می‌توان گفت الکل درون موتورهای آلومینیومی خوردگی بوجود می آورد و چناچه به بالا رفتن عدد اکتان کمک نماید موتور خودرو را نیز به خوبی منهدم می نماید.

در قدیم به دلیل نبود کیفیت مناسب سوخت تولید معمولا استفاده از این مکملها پیشنهاد می‌شد اما در حال حاضربا توجه به بنزین تولیدی در داخل دیگر مسولان ذیربط استفاده از این مکملها را صلاح نمی‌دانند.

کارشناسان معتقدند مکمل های بنزینی که به مردم معرفی و عرضه می شود هیچ گونه ماده افزودنی برای فرآورده های نفتی همچون مکمل های بنزین، مورد تایید شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و وزارت نفت نیست.

مکمل های سوختی بی اثر و زیان آورند

سیدعلی سیدمومنی رئیس مهندسی فرآورده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ، در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص مکملهای استفاده شده در جایگاههای سوخت گفت: از آنجا که سوختهای تولیدی و عرضه شده پالایشگاهها در جایگاهها همه نیازهای خودرو را برطرف می‌کند و سوختی کامل است و همه موارد از جمله بالا بودن اکتان، فشار بخار مطلوب و جلوگیری از ایجاد صمغ در خودرو در آن پیش بینی شده است.

سیدمومنی تاکید کرد: مکملهای بنزین نه تنها کمکی به افزایش بهسوزی یا اکتان افزایی نمی کنند، بلکه به موتور خودرو خسارت می زنند؛ بنابراین استفاده از آنها مردود است و توصیه نمی شود.

وی تصریح کرد: عدم استفاده از این مکملها قبلا در سال 92 توسط سازمان ملی استاندارد رسانه‌ای شد و همه جایگاهها ملکف شدند این مکملها را در جایگاهها توزیع نکنند.

رئیس مهندسی فرآورده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که به تازگی نیز نمونه هایی از معروفترین و پرفروش ترین مکملهای بنزین (سه برند) به منظور آزمایش به پژوهشگاه صنعت نفت ارسال شده است، اظهار کرد: نتایج حاصل از این آزمایشها نشان داد این مکملها فاقد هرگونه خاصیت اکتان افزایی بوده و آسیب رسان به موتور خودرو هستند.

مومنی همچنین گفت: سازمان ملی استاندارد نیز استفاده از مکملهای اکتان افزای بنزین را تایید نکرده است.

فروش مکمل در جایگاه سوخت غیرقانونی است

رئیس مهندسی فرآورده شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران ضمن تاکید دوباره بر استفاده نکردن از اینگونه مواد به عنوان اکتان افزای، تصریح کرد: مراجعان به پمپ بنزینها در صورت مشاهده فروش این مواد در جایگاههای سوخت می توانند مراتب را با شماره تماس ٠٩٦٢٧ اطلاع دهند.

به گفته وی، تماسهای مردمی در خصوص تخلف فروش مکمل اکتان افزا در مجاری عرضه سوخت ثبت و ظرف مدت ٧٢ ساعت به آنها رسیدگی خواهد شد.

مومنی گفت: اثبات فروش اینگونه مواد در جایگاه سوخت در رتبه بندی آنها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

همچنین بیژن حاج‌محمدرضا رئیس اتحایه جایگاه‌دارن سوخت کشور در این زمینه گفت: با توجه به اینکه شرکت ملی پخش‌فرآورده نفتی معتقد است که بنزین تولید دارای اکتان 95 تا 96 درصد است بنابراین نیازی به استفاده از این مکمل ها نیست.

وی تصریح کرد: طی 7 سال گذشته مجموعه ای از شرکتهای متعهد به وزارت نفت با برخی از شرکتهای زیرمجموعه وزارت صنایع اقدام به اخذ قرارداد ساخت مکمل های بنزین نموده بودند که متاسفانه برخی از آنها مکملهای بدون کیفیت را تنها با ظاهری زیبا تولید می‌کردند که این تولیدات مورد تایید سازمان ملی استاندارد نبود و شرکت ملی پالایش و پخش چند سال پیش با اغلام ابلاغیه استفاده از این مکملها را ممنوع کرد.

حاج‌محمدرضا تاکید کرد: متاسفانه طی روزهای اخیر به دلیل افزایش تبلیغات و فروش تلفنی و حضوری انواع مکمل و افزودنی برای کاهش مصرف بنزین در خودروها، وزارت نفت به عرضه این محصولات نفتی واکنش نشان داد و اعلام کرد که  بنزین عرضه شده در جایگاه ها نیاز به هیچگونه مکمل یا افزودنی ندارد.

مکمل ها به موتور خودرو آسیب می رسانند

وی خاطرنشان کرد: این مکملها اکثر از کشورها ترکیه و پاکستان وارد کشور می‌شود و در این راستا افراد سودجو از این فرصت استفاده کرده و این مکملها را با قیمت گزاف در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهد غافل از اینکه مصرف کنندگان علاوه بر ضرر مادی آسیهای زیادی را خودرو خود وارد می کنند.

رئیس اتحایه جایگاه‌دارن سوخت کشور تاکید کرد: در صورت مشاهده این مکملها در جایگاهها سوخت برخورد خواهد شد چرا که در این زمینه بازرسی های مطلق از سوی کمیته شرکت ملی پالایش و پخش، سازمان تعزیرات صورت می‌گیرد.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی