پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ظرفیت قطعه سازان

قطعه سازی، صنعتی با ظرفیت بالا / کاهش نقدینگی، آفت جان قطعه سازان

صنعت قطعه سازی کشور توانایی داخلی سازی 90 درصدی دارد اگر به این صنعت بها داده شود و مشکلاتشان مرتفع گردد این صنعت سودده خواهد بود. به گزارش رسمی پایگاه خبری جوان خودرو قطعا ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود به گوشتان خورده است، اما مقصود ما از گفتن این جمله دقیقا […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸

صنعت قطعه سازی کشور توانایی داخلی سازی 90 درصدی دارد اگر به این صنعت بها داده شود و مشکلاتشان مرتفع گردد این صنعت سودده خواهد بود.

به گزارش رسمی پایگاه خبری جوان خودرو

قطعا ضرب المثل قطره قطره جمع گردد وانگهی دریا شود به گوشتان خورده است، اما مقصود ما از گفتن این جمله دقیقا منظور اصلی که عمدتا برای گفتن این عبارت بهر می گیریم نبوده بلکه هدف جایگاه و اهمیت قطره است، با توجه به این ضرب المثل به سراغ یک صنعت خاص و پر اهمیت در کشور به نام صنعت قطعه سازی می رویم این صنعت یکی از بزرگترین صنایع کشور به شمار می رود که بخش قابل توجهی از اشتغال را در خود جای داده است احتمال قریب به یقین این سوال در ذهن تان نقش بسته که علت گفتن ضرب المثل در ابتدای این گزارش چه بود؟ همانطور که مشهوده است خودرو نتیجه ی کنارهم قرار گرفتن قطعات بوده لذا یکی از بزرگترین عوامل تاثیرگذار در کیفیت، کارایی و قیمت یک خودرو همین قطعات و صنعت قطعه سازی است.

بیش از یکسال است که صنعت قطعه سازی کشور در شرایط نامطلوبی به سر می برد به طوریکه به گفته فعالان این صنعت تعدادی از واحدها تعطیل شده و مابقی با حداقل ظرفیت خود فعالیت می کنند. همچنین در این میان وجود قطعات بی کیفیت و بنجل وارداتی در لباس تولیدات داخلی بازار را برای کالای ایرانی برهم زده است به گفته علیرضا نیک آئین رئیس اتحادیه تعمیرکاران در گفت و گو با پایگاه خبری جوان خودرو برخی از سودجویان این بازار دست به واردات بی رویه این قطعات می زنند و مردم را دچار دردسر می کنند این اقدام موجب مراجعه چند باره افراد به تعمیرگاه شده و در برخی موارد سبب شده تا دیگر قسمت خودرو به تاثیر بهره گیری از قطعه بی کیفیت دچار آسیب شود و این موضوع مردم را متحمل هزینه ای دوچندان می کند.

این عضو اتاق اصناف بیان کرد: کیفیت برخی از تولیدات داخلی با نمونه های با کیفیت خارجی برابری می کند اما به علت وجود نمونه های وارداتی که از قضا قیمت کمتری دارد توازن بازار را بهم ریخته است.

البته نباید این نکته را فراموش کرد که طی هفته های اخیر قیمت قطعات خودرو و لوازم یدکی روند صعودی به خود گرفته که این امر تاثیر مستقیم بر قیمت تمام شده ی خودرو دارد. تامین نشدن ارز مورد نیاز قطعه سازان برای واردات مواد اولیه یکی از عوامل مهم در افزایش قیمت قطعه بوده، هم اکنون تولیدکنندگان این صنعت در اکثر موارد برای تامین ارز به سراغ بازار آزاد می روند که همین موضوع موجب افزایش قیمت قطعات شده است.

دیگر عاملی که قطعه سازان را دچار مشکل کرده کاهش حجم قابل توجهی از نقدینگی شان بوده اگرچه قبل از عید بخشی از تسهیلاتی که وعده داده شد به آنها پرداخت شد اما به گفته ی تولیدکنندگان بخش قابل توجهی از این مبلغ، صرف پرداخت حقوق کارگران و هزینه های سربار واحد های تولیدی شد لازم به ذکر است که چندی پیش یکی از اعضای انجمن قطعه سازان اعلام کرد که اگر دولت حمایت و تسهیلات مالی قطعه سازان را پرداخت نکند این صنعت با تعطیلی بیش از 50 درصدی همراه می شود.

با توجه به شرایط حاکم بر صنعت خودرو، فرصت مناسبی مهیا شده تا خودروسازان از توان و ظرفیت صنعت قطعه سازی بهره بگیرد، در همین راستا نجفی منش بیان کرد: در حال حاضر ۱۸۰۰ شرکت دانش بنیان مشغول فعالیت هستند که در صورت بها دادن به آن ها و توجه به صنعت قطعه می توان این دستور وزیر قابلیت اجرایی شدن را خواهد داشت.

نجفی منش با تاکید بر این که با توجه به توان داخلی تا ۹۰ درصد امکان ساخت داخل در صنعت قطعه وجود دارد، تصریح می کند: رای تحقق این امر باید چند اقدام را انجام داد که نخست پذیرفتن این موضوع است که این اقدام امکانپذیر است، زیرا هنوز با وجود ساخت داخلی برخی قطعات شاهد واردات آن ها هستیم به طوری که در حال حاضر ۵۰ تولیدکننده لنت در کشور فعال هستند اما با وجود تامین نیاز کشور، باز هم شاهد واردات لنت به صورت رسمی و غیررسمی هستیم.

به گفته ی این فعال قطعه سازی باید اعتقاد خود را بالا برده و به قطعه سازی یها بدهیم که یکی از این راهکارها پرداخت به موقع مطالبات و تسویه آن حداکثر ظرف مدت یک ماه و تعدیل به موقع قیمت ها است در این شرایط صنعت قطعه صنعتی سودآور و نه زیان ده خواهد بود.

انتهای پیام/

لزوم حمایت همه جانبه از قطعه سازان توانمند

لزوم پرداخت تسهیلات مالی مصوب قطعه سازان

قطعه سازان در گیر و دار تامین ارز / کاهش 40 درصدی تولیدات نسبت به سال گذشته

تزریق 3400 میلیارد تومان نقدینگی به قطعه سازان/ تولید روزانه خودرو به 4 هزار دستگاه رسید

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی