پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ولی ملکی کمیسیون صنایع مجلس

تصمیمات طرح ساماندهی صنعت خودرو باید متناسب با شرایط اقتصادی باشد

به گفته ی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، تصمیمات باید متناسب با وضعیت اقتصاد کشور اتخاذ شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وظیفه مجلس، قانونگذاری است. مجلس باید قانون بنویسد تا وقتی شرایط و بستر […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱ خرداد ۱۳۹۸

به گفته ی عضو کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد کشور، تصمیمات باید متناسب با وضعیت اقتصاد کشور اتخاذ شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

ولی ملکی نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وظیفه مجلس، قانونگذاری است. مجلس باید قانون بنویسد تا وقتی شرایط و بستر اجرای آن به وجود آمد، اجرایی شود.

وی با اشاره به تبصره 3 ماده 6 طرح ساماندهی صنعت خودرو، گفت: شورای رقابت منحل نشده بود که حالا با تصویب تبصره 3 ماده 6 طرح ساماندهی صنعت خودرو که تاکید دارد «شرکت‌های خودروسازی موظفند هنگام فروش قیمت تمام شده خودرو، درصد سود و قیمت قطعی را محاسبه و به شورای عالی رقابت اعلام کنند» مجددا احیا شود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس ادامه داد: بلکه این شورا بنا بر صلاحدید شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا که به تدبیر مقام معظم رهبری، سکاندار کلیه تصمیم‌گیری‌های اقتصادی کشور در جنگ اقتصادی است، از گردونه قیمت‌گذاری خودرو خارج شد حالا هم با فرض تصویب نهایی طرح مذکور در شورای نگهبان، مصوبات این قانون تا اطلاع ثانوی ذیل تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا قرار خواهد داشت.

وی اظهار کرد: حذف شورای رقابت از نظام قیمت‌گذاری خودرو و سپردن اختیار به ستاد تنظیم بازار و سازمان حمایت از تولیدکننده و مصرف‌کننده نیز به تصمیم شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تا پایان جنگ اقتصادی ادامه می‌یابد.

عضو ناظر مجلس در شورای رقابت تصویب ماده 4 طرح ساماندهی صنعت خودرو  درخصوص واردات خودروهای سواری تمام برقی و تمام هیبریدی تا زمان تولید آنها در داخل و معافیت‌ها از پرداخت حقوق ورودی را نیز مشروط به تامین ارز واردات دانست و افزود: تصویب این ماده و کلیه مواد طرح ساماندهی صنعت خودرو که به شکلی از اشکال به ارز فراوان و تمایل کشورها برای تبادلات اقتصادی با ایران مربوط می‌شود، تا عادی شدن شرایط اقتصادی به تاخیر می‌افتد. نباید فراموش کنیم که کشور از لحظه خروج آمریکا از برجام در جنگ تمام عیار اقتصادی قرار دارد بنابراین به صرف تصویب یک قانون در مجلس نمی‌توان وضعیت جنگ اقتصادی کشور را نادیده گرفت و بی‌گُدار به آب زد.

ملکی در عین حال اشاره کرد: البته نباید فراموش کرد که وضعیت اقتصادی کشور همیشه این طور نمی‌ماند چه بسا دولت سه ماه بعد تصمیم به واردات خودروهای هیبریدی یا برقی بگیرد، در این صورت قانونی وجود خواهد داشت که در چارچوب آن عمل شود.

نماینده مردم مشکین‌شهر در مجلس در عین حال از حمایت مجلس از واردات خودرو در صورت تامین ارز واردات سخن گفت.

وی در واکنش به تصمیم رییس کل گمرک ایران برای ترخیص 3300 خودرو از 13 هزار خودروی ترخیص نشده از گمرک، گفت: درست است که ایشان به تازگی اعلام کرده 3300 دستگاه خودرو از 13 هزار خودروی ترخیص نشده از گمرک که در مناطق ویژه اقتصادی و سایر اماکن غیر گمرکی کشور دپو شده، در صورتی که از سیستم بانکی تأمین ارز شده باشند از گمرک ترخیص  و مابقی خودروها که ارز تأمینی آن‌ها خارج از سیستم بانکی باشد، یا باید در مهلت مقرر قانونی به خارج از کشور مرجوع شوند یا متروکه و ضبط خواهند شد، اما این را هم بدانید در صورت مصادره این خودروها توسط دولت، این خودروها خورده که نمی‌شود بلکه توسط دولت به بازار تزریق و قیمت خودروهای وارداتی شکسته می‌شود.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

اجرای طرح ساماندهی صنعت خودرو در هاله ای از ابهام

لزوم واگذاری صنعت خودروسازی به بخش خصوصی

قیمت تمام شده خودرو باید به دست شورای رقابت برسد

شماره گذاری خودروها منوط به تایید سازمان استاندارد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی