پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

صنعت خودرو-قطعه سازی

کمبود قطعات بزرگترین مشکل صنعت خودرو کشور

 عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان به رسوب بیش از 170 هزار دستگاه خودرو در کف دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور اشاره کرد که دلیل آن نبود قطعات «های‌تک» است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو رضا رضایی عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار کرد: امروز تولید، اولویت نخست کشور است […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۴ خرداد ۱۳۹۸

 عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان به رسوب بیش از 170 هزار دستگاه خودرو در کف دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور اشاره کرد که دلیل آن نبود قطعات «های‌تک» است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

رضا رضایی عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اظهار کرد: امروز تولید، اولویت نخست کشور است و در شرایطی که آمریکا جنگ تمام عیار اقتصادی علیه کشورمان به راه انداخته فعالان اقتصادی وظیفه دارند همه تلاش خود را برای بهره‌برداری بهینه از امکانات داخلی به کار گیرند.

وی افزود: از طرفی بنگاه‌ها برای نیل به این هدف مشکلاتی دارند که عمده آنها داخلی است و انتظار می‌رود رئیس‌جمهوری و مسوولان امکانات داخل کشور را در اختیار بخش تولید قرار دهند.این مقام صنفی به مشکلات بانکی، مالیات‌ها، بیمه و گمرک اشاره کرد که رفع هر یک از آنها می‌تواند نقش مستقیمی در بهبود شرایط کار بنگاه‌ها داشته باشد.

رضایی به‌طور نمونه از پتروشیمی‌ها و فولاد یاد کرد که همه داخلی هستند و تاکید کرد: باید با بهره‌گیری از امکانات داخلی، نسبت به گذشته تسهیلات بهتری برای فعالان اقتصادی فراهم شود تا دسترسی‌ها به ماده اولیه و در نتیجه ارتقای تولید راحت‌تر شود.

وی گفت: فعالان اقتصادی انتظار دارند در این شرایط سخت، اولویت به معنای واقعی کلمه با تولیدکنندگان باشد و مسوولان به سیستم بانکی بابت بهره‌ها و معوقه‌های واحدها دستوراتی بدهند.

عضو انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان اشاره کرد: بنگاه‌های اقتصادی اعتباری در بانک‌ها دارند که شاید مربوط به هفت تا هشت سال گذشته و زمانی که دلار 2500 تومان قیمت داشت، باشد، اما امروز که دلار به مرز 14 هزار تومان رسیده باید اعتبار بنگاه‌ها در بانک‌ها به همان نسبت افزایش یابد تا نقدینگی مورد نیازشان تامین شده و بتوانند مواد اولیه تهیه کرده‌‌، هزینه‌هایشان را پوشش داده و قطعات کیفی تحویل خودروسازان بدهند.

رضایی درخصوص موضوع مالیات نیز گفت: توقع نداریم مالیات‌های فعالان اقتصادی بخشیده شود اما انتظار می‌رود مالیات و بیمه آنان تقسیط شود و گمرک بتواند تسهیلاتی برای آنها فراهم کند، در این صورت است که می‌توان در مقابل این جنگ اقتصادی پیروز شد.

عضو انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازان به رسوب بیش از 170 هزار دستگاه خودرو در کف دو کارخانه بزرگ خودروسازی کشور اشاره کرد که دلیل آن نبود قطعات «های‌تک» است.

به گفته رضایی داخلی‌سازی این قطعات باید از چند سال قبل شروع می‌شد، اما اقدامی عملی در این زمینه مشاهده نشد و امروز وزارت صنعت، خودروسازان و قطعه‌سازان متوجه شدند که چقدر می‌توانستیم در این زمینه کار کنیم، اما انجام نشد.

وی اظهار کرد: هرچند شرایط نقدینگی به گونه‌ای نیست که امسال بتوان رشد در زمینه تامین و داخلی‌سازی قطعات‌ های‌تک داشت، اما باید شرایطی فراهم شود تا این قطعات با سهولت بیشتری وارد شده و خودروهای موجود تجاری شوند.

رضایی تاکید کرد: امروز وقت تعیین هدف، استراتژی و برنامه برای قطعه‌سازی و خودروسازی و نظارت بر آن است تا در سال‌های آینده چنین مشکلاتی بروز نکند.

رضایی با اشاره به مصوبه مجلس درباره شورای رقابت گفت: این تصمیم به موقع و بجا نبود، زیرا آزموده را آزمودن خطاست.

این مدیر قطعه‌ساز افزود: در حالی که حضور شورای رقابت به‌عنوان مرجع قیمت‌گذاری در گذشته نیز جواب نداده، مشخص نیست در این شرایط سخت چرا مجلس چنین تصمیمی اتخاذ کرده است؟

وی تاکید کرد: ‌ای کاش به جای چنین تصمیمی، قیمت تمام شده خودروها یکبار برای همیشه استخراج می‌شد که با وجود نرم‌افزارهای موجود کاری ساده است.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

تزریق تسهیلات، قیمت قطعات خودرو را کاهش می دهد

جولان قطعات چینی و هندی با نام ایرانی در کشور /نقدینگی قطعه سازان برای واردات مواد اولیه کم است

می توان هر قطعه ای را در ایران تولید کرد/ نگاهی به شرایط کیفیت تولید قطعه و خودرو در گفت و گو با قائم مقام کیفیت رنو در ایران

قطعه سازی، صنعتی با ظرفیت بالا / کاهش نقدینگی، آفت جان قطعه سازان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی