پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو در کارخانه

بالا بردن عرضه خودرو تاثیر مستقیم بر بازار دارد

به گفته ی رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ورود خودروهای ناقص موجود در کارخانه ها موجب شکسته شدن قیمت خودرو در بازار خواهد شد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اظهار کرد: واقعیت این است که مشکلات از جایی شروع شد که در سال‌های اخیر و تا قبل […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۸ خرداد ۱۳۹۸

به گفته ی رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی ورود خودروهای ناقص موجود در کارخانه ها موجب شکسته شدن قیمت خودرو در بازار خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمدرضا نجفی‌منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اظهار کرد: واقعیت این است که مشکلات از جایی شروع شد که در سال‌های اخیر و تا قبل از سال گذشته، شورای رقابت در قیمت‌گذاری خودروها ورود کرده و قیمت‌های غیرواقعی برای خودروها تعیین کرد که به دنبال آن ضرر و زیان نزدیک به 20 هزار میلیارد تومانی به صنعت خودرو وارد شد و توان شرکت‌های خودروساز را در پرداخت بدهی‌ها به قطعه‌سازان از بین برد بنابراین آن‌ها نیز نتوانستند به موقع مواد اولیه مورد نیاز خود را تأمین کنند.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی با بیان اینکه برای تصمیم‌گیری جهت حل این معضل نیز دیر اقدام شد، گفت: اما به هر حال قیمت‌ها را به سمت قیمت‌های اعلامی از سوی خودروسازان و در حاشیه بازار بردند که البته آن هم عملی نشد و تنها قیمت حاشیه بازار برای بهمن‌ماه مشخص شد. این باعث شد که در بازار با توجه به حجم عظیمی از نقدینگی که وجود داشت و تبلیغاتی که در این زمینه صورت گرفت، بسیاری از مردم و بیشتر دلالان به این بازار هجوم بیاورند و این زمینه ایجاد شد که دلالان و واسطه‌ها بتوانند قیمت خودروها را غیرواقعی بالا ببرند.

وی افزود: بنابراین با توجه به اینکه بیش از 150 هزار دستگاه خودروی ناقص در کارخانه‌ها منتظر قطعه هستند و قطعه‌ها نیز در انتظار نقدینگی؛ در این زمینه اقداماتی در حال انجام است و به زودی این خودروها وارد بازار شده و قیمت‌های غیرواقعی را در بازار خواهد شکست و به قیمت‌های واقعی نزدیک خواهد کرد.

این کارشناس صنعت خودرو در ادامه اظهار کرد: لذا به مردم توصیه می‌کنیم در این شرایط حفظ ارزش دارایی‌های خود را در بازار خودرو جست‌وجو نکنند.

نجفی‌منش اشاره کرد: در حال حاضر دو اتفاق با هم اما در جهت خلاف یکدیگر در حوزه خودرو افتاده است. از یک طرف این موضوع که به حجم بالای نقدینگی، روزانه بیش از هزار میلیارد تومان توسط بانک مرکزی اضافه می‌شود و همچنین سود به سپرده‌گذاران پرداخت می‌شود، باعث شده که سرمایه در دست مردم افزایش یافته و به سمت سوداگری و حفظ ارزش دارایی‌ها برود که مولد نیز نبوده و تنها موجب افزایش قیمت‌های خودرو می‌شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی اتفاق دوم را اینگونه بیان می‌کند که از سوی دیگر چون خودروسازان متحمل زیان‌های بسیار شده‌اند، نتوانسته‌اند پول قطعه‌سازان را پرداخت کنند و قطعه‌سازان سرمایه لازم برای تأمین قطعات مورد نیاز خود را ندارند. این دو عامل در کنار یکدیگر باعث شده است که به جای آنکه پول‌ها به سمت تولید هدایت شوند، به سمت بازار مصرف رفته و باعث افزایش قیمت‌ها در بازار خودرو شده است.

وی در رابطه با پرداخت بدهی خودروسازان به قطعه‌سازان گفت: سال گذشته قرار بر این شد که 11 هزار میلیارد تومان به قطعه‌سازان پرداخت شود که جز 4,000 میلیارد تومان اولیه که به صورت ریالی پرداخت شد، قرار شد 7,000 میلیارد تومان الباقی به صورت 844 میلیون یورو به صورت ارزی پرداخت شود که تأمین مایحتاج قطعه‌سازان صورت گیرد اما تاکنون یک یورو از بخش دوم پرداخت و عملیاتی نشده است. اگر این بخش دوم نیز پرداخت شود، کمک‌کننده خواهد بود.

نجفی‌منش افزود: علاوه بر این طبق ماده 101 برنامه پنجم توسعه که می‌گوید “هر گاه دولت در امری قیمت‌گذاری کرده و موجبات ضرر و زیان تولیدکننده را فراهم آورد، باید آن ضرر وارده را جبران کند”؛ باید ضرر وارد شده به خودروسازان که به سبب قیمت‌گذاری‌های اشتباه ایجاد شده را جبران کند که این اتفاق نیافتاده است.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

آغاز طرح فروش فوری اقساطی محصولات شرکت مدیران خودرو

بيش از 50 درصد سهم بازار خودرو به سايپا رسيد

کاهش عرضه خودرو متاثر از کمبود قطعه آن است

نبود تعادل میان عرضه و تقاضا بزرگترین دلیل آشفتگی بازار خودرو

پدیده گرانی هیچ ارتباطی با سازمان بازرسی ندارد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی