موتورسیکلت سه چرخ اسلینگشات (Slingshot)، مانند کن- ام دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب دارد اما با یک کابین ساخته شده به سبک اتومبیل های چهار چرخ می باشد که در قالب یک برند جدید از سوی پولاریس (Polaris) آمریکا که یکی از چندین شرکت سازنده وسایل نقلیه در جهان می باشد، […]
موتورسیکلت سه چرخ اسلینگشات (Slingshot)، مانند کن- ام دو چرخ در جلو و یک چرخ در عقب دارد اما با یک کابین ساخته شده به سبک اتومبیل های چهار چرخ می باشد که در قالب یک برند جدید از سوی پولاریس (Polaris) آمریکا که یکی از چندین شرکت سازنده وسایل نقلیه در جهان می باشد، معرفی شده است.این شرکت حدود 60 سال پیش یعنی در سال 1954 میلادی تاسیس شد و سال گذشته تا امسال برای شصتمین سالگرد خود، موتورسیکلت رودستر اسلینگشات را معرفی کرده است.
این شرکت سازنده که دفتر مرکزی و کارخانه تولیدی آن در ایالت مینه سوتا آمریکا واقع شده است و محصولاتی در گروه موتورسیکلتهای چهار چرخ خارج از جادهای (آفرودی)، اتومبیلهای چهار چرخ کوچک نظامی، اتومبیلهای چهار چرخ کوچک باری، اتومبیلهای کوچک الکتریکی شهری، جت اسکی برفی و جدیدا موتورسیکلتهای اسلینگشات را تولید میکند.این شرکت شرکتهای مطرحی همچون شرکتهای آمریکایی موتورسیکلتسازی ویکتوری و ایندین را هم در زیر مجموعه خود دارد.
شرکت سازنده برای طراحی این موتورسیکلت سه چرخ چهار چوبی را در نظر گرفته است ، که شامل طول کلی 3800 میلیمتری، عرض 1960 میلیمتری و ارتفاع 1318 میلی متری با فاصله بین دو محور 2667 میلی متری میشود. این طراحی در عین ظرافت ، ظاهری خشن و جنگنده و کاملا آیرودینامیکی را به همرا دارد .اگر اتومبیلهای چهار چرخ تقریبا هم اندازه این محصول از جمله KTM X-BOW، آریل اتم و… را جزو رقیبان این محصول فرض کنیم، قطعا در بحث طراحی ظاهری در مقابل اسلینگشات حرفی برای گفتن نخواهد گذاشت.هر سه مدل اسلینگشات استاندارد، SL و SL LE شبیه به هم و با طراحی تقریبا یکسانی توسعه پیدا کردهاند.
از سپر این موتورسیکلت سه چرخ ، بیشتر به عنوان قطعهای آیرودینامیکی از آن استفاده شده که سطح بالایی آن زاویهدار طراحی شده است.گلگیر چرخ ها که به صورت زاویه دار طراحی شده است ، جریان هوای موجود در جلو و ابتدای کاپوت را جمع کرده و به اطراف شاسی هدایت می کند.بخش عقبی این محصول برخلاف قسمت جلو به سبک و سیاق موتورسیکلتهای دو چرخ، ولی در اندازهای بزرگتر طراحی شده است. چراغهای عقب هم به صورت LEDدر دو طرف بدنه به صورت کشیده تا اطراف بدنه طراحی شده است، ولی اطراف رینگ 18 اینچی چرخ عقب، خیلی خلوت و مثل قطعهای بیرون از بدنه طراحی شده که چندان نمای دلچسبی ندارد.
اولین چیزی که بسیار جلب توجه می کند ، بدنه برآمده در مرکز شاسی است که همچون تیغهای عمودی ساخته شده و با کاربردی مشابه با باله نصب شده بر روی دم هواپیماها، به تعادل و پایداری موتورسیکلت کمک میکند که برای زیباتر شدن آن، بر روی آن چراغ کاری شده است.
اتاق این موتورسیکلت سه چرخ مطابق با اتومبیلهای چهار چرخ طراحی شده است ، به طوریکه صندلی ها در کنار یکدیگر گذاشته شده است و یک داشبورد مجهز به نمایشگری 4.3 اینچی با دوربین دید عقب و سیستم صوتی با شش بلندگوی مختلف و همچنین کنسول ابزار به همراه اهرم تعویض دنده در مقابل و میان سرنشینان پیاده شده است.
جلوبندی خودرو از اجزایی همچون سیستم فرمان، سیستم ترمز و سیستم تعلیق تشکیل شده است. اولین و مهمترین عضو این مجموعه یعنی سیستم ترمز آن، در جلو از سیستم ترمز دیسکی در ابعاد 298 میلی متری ساخته شده که در پشت رینگهای 17 اینچی هشت پرهای مدل استاندارد با سایز لاستیک 50/205 و در پشت رینگهای 18 اینچی 10 پرهای دو مدل بالاتر با گستره لاستیک 45/225 نصب شده است که به سیستمهای ایمنی نظیر سیستم ترمز ضد قفل ABS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی ESC که در این موتورسیکلت بسیار کاربردی و مفید بوده و در آخر هم به سیستم کنترل کشش که البته تنها مختص سیستم ترمز نیست، مجهز شده است.
پشت جلوبندی اسلینگشات قلب تپنده چهار سیلندر 2.4 لیتری DOHC دوستدار محیط زیست آن قرار گرفته که با هدایت بنزین از مخزن سوخت 45 لیتری آن و مخلوط کردن آن با هوا در محفظه 2384 سیسی اتاق احتراق، در دور موتور 6200 دور بر دقیقه حداکثر 173 اسب بخار قدرت و در دور موتور 4700 دور بر دقیقه نیز نهایتا 225 نیوتنمتر گشتاور تولید میکند که توسط سیستم کلاچ هیدرولیکی یا خشک به جعبه دنده 5 سرعته دستی با معکوس کننده (دنده عقب) و پس از آن توسط میل گاردان به دیفرانسیل عقب شاسی و در نهایت توسط چرخ و تسمه به چرخ عقب منتقل میشود.
در آخرین نقطه این موتورسیکلت هم رینگهای 18 اینچی هشت پرهای با ابعاد لاستیک 35/265 در مدل استاندارد و رینگهای 20 اینچی ده پرهای 35/255 قرار گرفته که بر روی محور چرخ آن یک سیستم ترمز دیسکی با دیسک 298 میلیمتری و سیستم تعلیق مستقل با کمک فنر هیدروپنوماتیکی نصب شده است.پولاریس برای محافظت از چرخ و تسمه انتقال قدرت و همچنین هدایت تسمه بر روی چرخ تسمه، از محافظ و راهنمای فیبرکربنی استفاده کرده است.
دیدگاه خود را بنویسید