پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

طراحی خودروهای بدون راننده

تحولی در طراحی خودروهای بدون راننده توسط ایرانی ها

دانشمندان ایرانی حاضر در دانشگاه سیمون فریزر کانادا ، طرحی برای خودروهای بدون راننده در آینده ارائه داده اند. پروفسور احمد راد استاد دانشکده مکاترونیک و مهندسی سیستم‌ها در دانشگاه سیمون فریزر کانادا در پی تغییر روند خودروهای مدرن ،در  پروژه‌ای بزرگ ، به همراه همکاران خود به دنبال ارائه خودروهای بدون راننده و سیستم‌های […]

javankhodro
پنجشنبه - ۲۶ شهریور ۱۳۹۴

دانشمندان ایرانی حاضر در دانشگاه سیمون فریزر کانادا ، طرحی برای خودروهای بدون راننده در آینده ارائه داده اند. پروفسور احمد راد استاد دانشکده مکاترونیک و مهندسی سیستم‌ها در دانشگاه سیمون فریزر کانادا در پی تغییر روند خودروهای مدرن ،در  پروژه‌ای بزرگ ، به همراه همکاران خود به دنبال ارائه خودروهای بدون راننده و سیستم‌های دستیار راننده است.

راد در مصابحه ای اعلام کرد:

خودروهایی که ما می‌شناسیم به تدریج در حال تبدیل‌شدن به ربات‌های خودکاری هستند که در آن‌ها وظیفه راننده از رانندگی‌کردن به نظارت بر خودرو تغییر می‌کند.

پروفسور راد به همراه مهران شیرازی( دانشجوی دکترا در دانشگاه سیمون فریزر) سیستم شبیه‌ساز خودکاری را در آزمایشگاه خود ارائه داده‌اند که شامل یک صندلی خودرو با یک فرمان، یک داشبورد و سه صفحه مسطح به جای شیشه جلوی اتومبیل است که خیابان شهر را نشان می‌دهد. دو دوربین مادون‌قرمز نیز بر روی داشبورد و رو به راننده قرار دارند.

 طراحی خودروهای بدون راننده

به گفته راد و شیرازی، خودروهای بدون راننده ردیاب چشم را به دوربین رو به جلو جفت خواهند کرد و این دوربین برای شناسایی پیاده‌هایی که از منطقه ممنوعه عبور می‌کنند و همچنین علائم جاده به کار خواهد رفت.

راد توضیح داد :

که دوربین‌ها دارای یک ردیاب چشم هستند و جایی که راننده به آن نگاه می‌کند، را شناسایی می‌کنند. این سیستم قادر به شناسایی این موضوع است که آیا راننده در حال ارسال پیغام است، مسموم شده یا خوابش برده است.

در ادامه راد پیش بینی کرد خودروهای بدون راننده به طور موقت جای راننده حواس‌پرت را گرفته و خودرو را پارک می‌کنند یا به منزل می‌برند. اتومبیل حتی ممکن است برای تبعیت از علائم توقف یا ماندن در زیر محدودیت سرعت راننده را نادیده بگیرد.

این تیم تحقیقاتی از عینک‌های Fatal Vision برای شبیه‌سازی‌کردن نارسایی مرتبط با تراکمات خاص الکل در خون استفاده می‌کند.

وی در ادامه ، خاطرنشان کرد: سیستم‌های ردیاب چشم را می‌توان ظرف پنج تا 10 سال آینده در خودروهای لوکس کار گذاشت و در صورت قابل‌ اعتمادبودن این سیستم نرم‌افزاری، این فناوری باید برای هر خودرویی اجباری شود زیرا تعداد تصادفات را کاهش می‌دهد.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی