پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کوئیک سایپا

پيشتازي سايپا در استفاده از فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد

گروه خودروسازي سايپا در راستاي ادامه اجراي طرح پويش ملي بومي‌سازي قطعات محصولات خود، در نخستين نمايشگاه فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد كه با هدف نمايش توانمندي‌ها در بومي‌سازي محصولات و قطعات و همچنين اعلام نيازمندي‌هاي صنعتي برگزار مي‌شود، حضور يافته است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو گروه سايپا متشكل از شركت اصلي […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲۶ تیر ۱۳۹۸

گروه خودروسازي سايپا در راستاي ادامه اجراي طرح پويش ملي بومي‌سازي قطعات محصولات خود، در نخستين نمايشگاه فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد كه با هدف نمايش توانمندي‌ها در بومي‌سازي محصولات و قطعات و همچنين اعلام نيازمندي‌هاي صنعتي برگزار مي‌شود، حضور يافته است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

گروه سايپا متشكل از شركت اصلي و 11 شركت زيرمجموعه خود، در اين نمايشگاه تلاش كرده آخرين دستاوردها و نوآوري‌ها در زمينه طراحي و ساخت قطعات در كنار مجموعه‌اي از نيازمندي‌هاي خود در عرصه ساخت قطعات پيشرفته را در معرض ديد بازديدكنندگان، صنعت‌گران، توليدكنندگان، شركت‌هاي دانش‌بنيان و استارتاپ‌هاي داخلي قرار دهد.

همان‌گونه كه گروه خودروسازي سايپا پيشتر نيز از آمادگي خود براي جذب مشاركت شركت‌ها و توليدكنندگان داخلي در زمينه ساخت قطعات و رفع نيازهاي اين گروه، خبر داده بود، در اين نمايشگاه نيز، با شناسايي توليدكنندگان جديد و آشنايي با ظرفيت‌ها و استعدادهاي آن‌ها، فضا و فرصت حمايت از توليد داخلي و توسعه كسب‌وكار شركت‌هاي داراي اين ويژگي‌ را دنبال كرده است .

چهارگانه سايپا در پويش ملي بومي‌سازي

گروه خودروسازي سايپا در چند ماه اخير پويش ملي بومي‌سازي قطعات محصولات خود را با هدف كاهش وابستگي به بازارهاي خارجي، توسعه ساخت داخل، رفع نيازهاي ارزي، رونق فعاليت توليدكنندگان ايراني و مشاركت آن‌ها در صنعت خودرو كشور آغاز كرد و در بستر عملياتي‌ساختن اين پويش، چند گام مهم و اساسي برداشت.

گام نخست ؛ نمايشگاه دائمي قطعات 

نخستين حركتي كه توسط گروه خودروسازي سايپا در اين حوزه انجام شد، راه‌اندازي يك نمايشگاه دائمي از قطعات داخلي‌سازي شده و قطعات پيشرفته و مورد نياز توليد محصولات اين گروه بود؛ با برپايي اين نمايشگاه فضا و فرصتي فراهم شد تا توليدكنندگان داخلي ضمن بازديد از دستاوردها و محصولات داخلي‌سازي شده سايپا، با نيازهاي اين گروه در عرصه قطعات خودرو آشنا شوند.

با توجه به اين‌كه تحريم‌ها و محدوديت‌هاي ايجاد شده در مسير صنعت خودرو كشور، زمينه بروز مشكلاتي را در تأمين برخي قطعات محصولات ايجاد كرد، اين نمايشگاه كه به‌صورت دائمي در سايپا برپا شده، مي‌تواند به‌عنوان يك راهكار مهم جهت معرفي نيازها و محدوديت‌هاي موجود در عرصه توليد، تلقي شود.

گام دوم ؛ نشست مشترك با دانش بنيان ها 

دومين اقدامي كه گروه خودروسازي سايپا در مسير پويش ملي بومي‌سازي قطعات محصولات به اجرا درآورد، برگزاري نشست با قطعه‌سازان و شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي بود. در اين نشست دو روزه كه به صورت كاملاً تخصصي و كارشناسي برگزار شد، جمع كثيري از صنعت‌گران و توليدكنندگان داخلي ديدگاه‌ها و نظرات خود را در زمينه رويكرد سايپا درخصوص داخلي‌سازي قطعات ابراز كرده و از وجود ظرفيت‌ها و قابليت‌هاي توليد قطعات مدنظر خبر دادند. مهم‌ترين نكته در اين نشست، اعلام آمادگي سايپا براي هرگونه حمايت، مشاوره و سرمايه‌گذاري در زمينه طراحي و ساخت قطعات و مجموعه‌هاي پيشرفته خودرو بود.

گام سوم؛ حضور در اينوتكس 2019 

در گام سوم، گروه خودروسازي سايپا به‌همت مركز تحقيقات و نوآوري صنايع خودرو به‌عنوان دبيرخانه پويش ملي بومي‌سازي قطعات، در نمايشگاه فناوري و نوآوري اينوتكس 2019 حضور يافت. در اين نمايشگاه كه با حضور جمع زيادي از شركت‌ها و مجموعه‌هاي تخصصي و دانش محور داخلي و خارجي در زمينه اجراي نوآوري‌ها و فناوري‌هاي جديد برگزار شد، گروه خودروسازي سايپا در ابتدا كوشيد ضمن معرفي نيازمندي‌هاي خود به ساير شركت‌كنندگان، زمينه استارت همكاري‌ها در عرصه ساخت قطعات خودرو را فراهم كند. اين گروه همچنين با انجام نشست‌هاي تخصصي با بسياري از مبتكران، صنعت‌گران و توليدكنندگان، ضمن آشنايي با مهارت‌ها و توانمندي‌هاي آن‌ها، قراردادهاي مختلفي را نيز در زمينه طراحي و ساخت قطعات خودرو در داخل و قطع وابستگي به بازارهاي خارجي منعقد كرد.

سایپا

گام چهارم ؛ سمپوزيوم ساخت بدنه خودرو 

چهارمين گام سايپا در پويش ملي بومي‌سازي قطعات، برگزاري نخستين سمپوزيوم علمي ساخت بدنه خودرو بود كه به همت و ابتكار اين گروه و با مشاركت دانشگاه صنعتي شريف برگزار شد؛ مهم‌ترين وجه برگزاري اين سمپوزيوم، توسعه پيوند ميان صنعت و دانشگاه بود كه گروه سايپا همواره به‌عنوان پرچمدار و سردمدار اصلي اين رويكرد شناخته شده و تلاش كرده زمينه مشاركت دانشگاهيان و مجامع علمي و تحقيقاتي را در پروژه‌هاي مختلف صنعت خودرو فراهم كند. در اين سمپوزيوم، جمع كثيري از اساتيد دانشگاهي، اعضاي هيأت‌هاي علمي، محققان، صاحب‌نظران و دانشجويان رشته‌هاي فني و مهندسي و فعالان عرصه طراحي و ساخت مجموعه‌هاي بدنه خودرو، به بيان ديدگاه‌ها و ارائه مقالات و پژوهش‌هاي خود پرداختند. همچنين تعداد زيادي از متخصصان و كارشناسان گروه خودروسازي سايپا نيز ضمن ارائه مقالات و يافته‌هاي خود در زمينه طراحي و ساخت بدنه خودرو، همكاري ميان صنعت و دانشگاه را براي دستيابي به نتايج موفقيت‌آميز ضروري دانستند.

در آستانه گام پنجم

اجراي اين چهار گام مهم توسط سايپا، با حضور در نخستين نمايشگاه فرصت‌هاي ساخت داخل و رونق توليد با برداشتن گام پنجم  وارد فاز جديدي خواهد شد كه مي‌تواند به‌عنوان مكمل اين اقدامات، شناخته شده و زمينه دستيابي به موفقيت نهايي را فراهم كند. اگرچه اقداماتي از اين دست، نيازمند برخورداري از زمان و امكانات كافي جهت دستيابي به نتايج ماندگار و هميشگي است، اما گروه خودروسازي سايپا در همين مدت‌زمان اندك نيز توانسته رويه جديدي را در زمينه توجه و بهادادن به توليد ملي و رونق‌بخشي به كسب‌وكار شركت‌هاي دانش‌بنيان ايراني بنا نهد.

پيشتازي در ساخت داخل و رونق توليد ؛

سال گذشته كه صنعت خودرو كشور تحت شديدترين و بي‌سابقه‌ترين تحريم‌ها و محدوديت‌هاي خارجي قرار گرفت و زمينه تعليق همكاري بسياري از شركاي خارجي، دشواري‌ها در نقل و انتقالات بانكي و بسياري مشكلات داخلي و خارجي ديگر نيز فراهم شد، شايد كمتر كسي فكر مي‌كرد اين صنعت بتواند در كوران اين مشكلات بي‌سابقه، به فعاليت خود ادامه دهد؛ اما اجراي موفقيت‌آميز راهبرد رونق توليد در سايپا در كنار تلاش جهت حمايت از قطعه‌سازان، موجب شد اين گروه نه‌تنها آثار تحريم‌ها را به حداقل برساند، بلكه با موفقيت به فعاليت توليدي خود ادامه داده و بتواند ركوردهاي مختلف توليد را در يك بازه زماني شش‌ماهه از آن خود كند.

ركورد شكني هاي سايپائي در شرايط تحريمي 

برنامه افزايش توليد خودرو در زماني وارد فاز اجرايي شد كه توليد روزانه محصولات سايپا به كمتر از 700 دستگاه رسيده بود و برخي سوء مديريت‌ها و تصميمات نادرست گذشته آثار بسيار زيانباري بر پيكر توليد اين مجموعه بر جاي گذاشته بود.

همزمان با آغاز برنامه رشد توليد، سايپا توانست ميزان توليد روزانه خود را به حدود 2 هزار دستگاه رسانده و از اين طريق عرضه محصولات به بازار را نيز با سرعت بيشتري دنبال كند؛ اين موفقيت در رونق‌بخشي به توليد در هفته‌ها و ماه‌هاي بعد نيز ادامه يافت و در خردادماه 98، ركورد توليد بيش از 2300 دستگاه در روز نيز به نام گروه خودروسازي سايپا رقم خورد؛ در كنار آن، افزايش سهم بازار، توسعه طرح‌هاي فروش، جلب رضايت مشتريان از طريق عمل به تعهدات برجاي مانده از گذشته، رونق‌بخشي به كسب وكار شبكه قطعه‌سازان و بازگشت به كار بسياري از نيروهاي تعديل شده در اين صنعت، از جمله آثار و نتايج         برنامه رونق توليد در سايپا محسوب مي‌شد. همه اين دستاوردها و موفقيت‌ها نشان داد گروه خودروسازي سايپا توانسته در عرصه توليد خودرو در كشور پيشتازي خود را حفظ كرده و تحريم‌هاي ظالمانه برعليه اين صنعت را نيز بي‌اثر كند.

بدون ترديد همه اين موفقيت‌ها با تكيه بر امكانات و توانمندي‌هاي داخلي و استفاده از تجربيات انباشته از سال‌ها فعاليت مستمر در عبور از فراز و نشيب‌هاي بسيار رقم خورده و توانسته سايپا در عبور از هر نوع مانعي سربلند سازد. استفاده از ظرفيت‌ها و نوآوري‌هاي موجود در كشور به جاي تكيه بر منابع خارجي، موجب شد سايپا بتواند بسياري از محدوديت‌هاي خود در زمينه ساخت قطعات را برطرف كرده و از خروج ارز از كشور نيز جلوگيري كند.

بي‌ترديد حركتي كه امروز در گروه خودروسازي سايپا آغاز شده و ثمره آن، كارنامه‌اي موفق و درخشان از مديريت در صنعت خودرو و رونق‌بخشي به جريان توليد محسوب مي‌شود، در آينده رتبه‌ها و نمرات درخشان‌تري را در خود خواهد ديد و زمينه گام نهادن اين گروه در عرصه خودروسازان بلندمرتبه جهاني را فراهم خواهد كرد

انتهای پیام/

حضور پررنگ گروه سايپا در نمايشگاه فرصت‌های ساخت داخل و رونق توليد

‏‎پایان تولید خودروهای دارای کسری قطعات در سایپا / محصولات سایپا مستقیم از خطوط تولید به شبکه فروش می‌رود

مشتریان در کدام یک از طرح های جایگزینی خودرو سود بیشتری می برند؟

انتصابات جديد در سايپا / تغییرات مدیریتی در زامیاد، رایان سایپا و مگا موتور

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی