پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انبار تایر

آمار ضد و نقیض بازار تایر از تولید تا وزارت راه / نیاز بازار لاستیک چقدر است؟

آشفتگی بازار تایر متاثر چالش ها و ابهامات بسیاری است که یکی از این ابهامات میزان لاستیک مورد نیاز در بازار است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو حدود 2 هفته از گفته های رضا علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار تایر می گذرد. وی با […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۹ مرداد ۱۳۹۸

آشفتگی بازار تایر متاثر چالش ها و ابهامات بسیاری است که یکی از این ابهامات میزان لاستیک مورد نیاز در بازار است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

حدود 2 هفته از گفته های رضا علیزاده رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در خصوص وضعیت بازار تایر می گذرد. وی با اشاره به افزایش قیمت و ایجاد بستر سوداگری در این بازار به جوان خودروگفته بود: اگرچه باید از تولید داخل حمایت حداکثری صورت گیرد اما توجه به دو نکته حائز اهمیت است؛ نخست آنکه تولیدکنندگان داخلی توان تولید تایر خودروهای سنگین و فوق سنگین را ندارند بنابراین باید زمینه واردات لاستیک این خودروها تسهیل شود تا نیاز بخش صنعت و معدن مانند دامپ تراک تامین و فعالیت این بخش مختل نشود.

این سخنان عضو کمیسیون صنعت مجلس موجب شد تا به سراغ تولیدکنندگان برویم تا نظرات انها را نیز جویا شویم. از این رو انجمن صنفی تایر ایران طی نامه ای رسمی به پایگاه خبری جوان خودرو اعلام کرد: ظرفیت لازم برای تولید لاستیک خودروهای سنگین در کشور وجود دارد و تولید کنندگان داخلی توان تامین 70 درصد نیاز بازار را دارند.

یکی از موارد تاثیرگذار در نوسانات بازار تایر شاید آمارهای کاملا متفاوتی است که در این حوزه وجود دارد. نبود یک آمار واحد از میزان نیاز بازار و مصرف آن در کشور یعنی عدم وجود بانک اطلاعاتی دقیق که اولین گام تدوین یک استراتژی است. کافی است نگاهی به آمارهای زیر بندازید تا متوجه شوید چرا یک استراتژی دقیق در این حوزه وجود ندارد.!

به گفته ی انجمن تولیدکنندگان تایر، با توجه به بررسی های انجام شده طی سنوات گذشته تا به امروز میزان تایر مورد نیاز بازار بین یک میلیون 900 هزار تا 2 میلیون و 200 هزار حلقه است و تا به حال بیش از این مقدار نبوده است. البته تایر خودروهای سنگین به 2 گروه بایاس (نخی ) و سیمی تقسیم می شود و میزان مصرف آن به ترتیب یک میلیون و یک میلیون و 200 هزار حلقه است. در خصوص مقدار تولید لاستیک های نخی، انجمن صنفی تولید کنندگان تایر ایران مدعی است میزان تولید مورد نیاز، بیش از یک میلیون عدد است و نیازی به واردات نیست. اما در گروه سیمی، 600 هزار حلقه توسط 2 کارخانه داخلی تولید می شود و 600 هزار حلقه باقی مانده باید واردات شود. در طرف مقابل انجمن واردکنندگان لاستیک میزان تایر مورد نیاز خودروهای سنگین را بیش از عدد 3 میلیون اعلام کرده است.

برای پاسخ این سوال که واقعا نیاز بازار تایر خودروهای سنگین چه مقدار است به سراغ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور رفتیم. عبدالهاشم حسن نیا معاون وزیر راه و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو در این خصوص گفت: با توجه به وجود 340 هزار خودروی سنگین و 15 هزار اتوبوس در کشور نیاز بازار تایر در این گروه حدودا 5 میلیون حلقه تایر است.

وی همچنین ادامه داد: بخش قابل توجهی از این تایرها وارداتی است که علاوه بر تامین نیاز بازار تایر خودروهای سنگین باعث بهبود وضعیت بازار و تعدیل قیمت ها به دلیل تنظیم عرضه و تقاضا در بازار می شود.

نکته جالب توجه در این خصوص، اختلاف زیاد آمار نیاز بازار تایر در آمارهای اعلامی از سوی انجمن صنفی تایرسازان، انجمن واردکنندگان تایر و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای است. میزان نیاز بازار از نظر واردکنندگان تایر در بخش خودروهای سنگین عدد 5 میلیون اعلام شده که این عدد با حدود 2 میلیون حلقه با آمار انجمن صنفی تولید کنندگان تفاوت دارد! از سویی سازمان راهداری نیز تقریبا آماری شبیه به آمار واردکنندگان تایر دارد.

اختلاف قابل توجه موجود میان عدد اعلامی توسط انجمن واردکنندگان با انجمن تولیدکنندگان، سازمان راهداری موجب شد قدرت برنامه ریزی و سیاست گذاری در این حوزه کاهش یابد. از طرفی در چنین بازاری نظارت نیز روندی نزولی دارد و به این ترتیب دود این آشفته بازار تنها به چشم مشتریان می رود. حالا بازار تایر در ایران بدل به بهشتی برای دلالان، محتکران و متخلفان شده است تا سود بیشتری از جیب مردم به جیب خود سرازیر کنند.

انتهای پیام/

جهش قیمت لاستیک از نمایندگی تا بازار چقدر است؟ ( گزارش اختصاصی )

میزان تولید تایر در کشور کاهش نمی یابد

حال و روز بازار لاستیک: تجار دنبال کسب سود، تولیدکننده در مسیر زیان

بازار لاستیک در دست دلالان! / چه کسی ناظر بازار لاستیک است؟

تولیدکنندگان لاستیک توان تامین نیاز بازار تایر خودروهای سنگین را ندارند

ارز دولتی برای خودکفایی در تولید لاستیک استفاده شود

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی