همانطور که همگی می دانیم قیمت خودروهای وارداتی بیرون از ایران بسیار کمتر از داخل ایران است. با توجه به اینکه در حال حاضر تعرفه واردات بین 40 تا 55 درصد است چرا قیمت خودرو وارداتی گاهی تا سه برابر می رسد؟! قیمت خودروهای وارداتی در ایران اختلاف قابل توجهی با نرخ اولیه خودروها در […]
قیمت خودروهای وارداتی در ایران اختلاف قابل توجهی با نرخ اولیه خودروها در کشور مبداء دارد تعرفه واردات خودرو در ایران زمانی ۹۰ درصد بود اما پس از افزایش ۳ برابری نرخ ارز، تعرفه واردات خودرو کاهش یافت و به ۴۰ تا ۵۵ درصد بسته به حجم موتور خودرو رسید.
نگاهی به نرخ خودروهای وارداتی پیش از ورود به گمرک و پس از ورود به بازار نشان می دهد که نرخ خودروها پس از ورود به بازار ایران تا حدود ۳ برابر ارزش واقعی افزایش می یابد. هزینه واردات خودرو البته برای واردکنندگان فراتر از پرداخت تعرفه واردات است. مالیات ارزش افزوده، هزینه اسقاط خودرو به ازای هر خودروی وارداتی، هزینه شماره گذاری و سایر هزینه های مربوط به واردات خودرو در کنار سودی که واردکنندکان برای خود در نظر می گیرند، موجب افزایش بهای خودروهای خارجی در بازار ایران شده است.
در سال ۹۴ تعرفه واردات خودروهای بنزینی با حجم موتور تا ۲۰۰۰ سی سی و کمتر ۴۰ درصد است که ۹ درصد نیز باید برای مالیات ارزش افزوده پرداخت شود.
خوروهای بنزینی با حجم موتور ۲۰۰۱ تا ۲۵۰۰ سی سی نیز مشمول ۵۵ درصد حقوق ورودی و ۹ درصد ارزش افزوده است.
خودروهایی دیزلی با حجم موتور کمتر از ۲۵۰۰ سی سی مشمول ۳۲ درصد حقوق ورودی و ۹ درصد ارزش افزوده می شود.
۱- هزینه اخذ ترخیصیه
۲- پرینت اظهارنامه، ثبت پکینگ، ستاگ و اسکن مدارک در گمرک
۳- هزینه لاک و مهر اظهارنامه
۴- هزینه ی ۸ در هزار استاندارد ( ارزش ریالی خودرو * هشت در هزار )
Price (Fob)*iran customs exchange rate = Price (Rials)
Price (rials)*8/1000= Standards charges
۵- ده درصد وزارت راه ( اگر خودرو با کشتی خارجی حمل شود و تنها از کرایه حمل اخذ می شود )
Freight charges * iran customs exchange rate = Freight charges ( Rials)
Freight charges ( Rials) * 10/100 = 10% vezarate rah
۶- هزینه حقوق ورودی و ارزش افزوده در گمرک :
ارزش سیف کالا * نرخ ارز در گمرک = ارزش ریالی کالا در گمرک
ارزش ریالی کالا * ۴۰ درصد یا ۵۵ درصد = حقوق ورودی
(حقوق ورودی + ارزش ریالی) * ۹ درصد = مالیات بر ارزش افزوده
مالیات بر ارزش افزوده + حقوق ورودی = میزان کل پرداختی به گمرک
۷- هزینه انباردای
۸- هزینه دموراژ کانتینر ( تا ده روز معاف از هزینه است اما بعد از ده روز به صورت تصاعدی هزینه دموراژ تعلق می گیرد.)
۹- حق الزحمه ترخیص کار گمرکی
۱۰- هزینه حمل کالا تا محل شماره گذاری
۱۱- هزینه شماره گذاری کالا
برای شمارهگذاری خودروهای وارداتی، به ازای واردات خودروهایی که زیر ۶ لیتر مصرف سوخت دارد یک خودروی فرسوده، از شش تا ۱۰ لیتر چهار خودروی فرسوده و ۱۰ لیتر به بالا ، شش خودروی فرسوده باید اسقاط شود. این مصوبه دولت نیز هزینه واردات خودرو را افزایش داده است.
در جدول زیر قیمت چند خودرو وارداتی در گمرک و پس از آن در بازار و نمایندگی آمده است که میزان اختلاف قیمت در کشور مبداء و بازار ایران را نشان می دهد.
دیدگاه خود را بنویسید