پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بازار خودرو

فعالیت دلالان، عامل اصلی نوسانات قیمت در بازار خودرو

به گفته ی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، هم اکنون روند قیمت گذاری در بازار خودرو متاثر از فعالیت های دلالان در بازار است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت فعلی بازار خودرو گفت: در همه بازارها عرضه […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۶ مرداد ۱۳۹۸

به گفته ی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، هم اکنون روند قیمت گذاری در بازار خودرو متاثر از فعالیت های دلالان در بازار است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

محمدرضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت فعلی بازار خودرو گفت: در همه بازارها عرضه و تقاضا قیمت را تعیین می‌کند اما در بازار خودرو ما شاهد حضور دلالان زیادی بودیم که آنها تعیین کننده قیمت خودرو هستند.

وی درباره تاثیر کاهش قیمت دلار بر قیمت خودرو نیز اظهار کرد: اگر این کاهش قیمت موقتی باشد تاثیر سریعی روی قیمت خودرو نخواهد داشت. اگرچه ممکن است روی قیمت خودروهای خارجی اثر بگذارد ولی قیمت خودروهای داخلی ما عمدتا متاثر از رفتار دلالان است.

این نماینده مجلس با بیان اینکه در دو سال گذشته قیمت خودرو در بازار آزاد ارزانتر از قیمت کارخانه بود، اشاره کرد: در آن زمان خودروی سوزوکی با 130 میلیون تومان هم به فروش نمی‌رفت و بیرون از کارخانه قیمت آن 120 میلیون تومان بود اما چه اتفاقی افتاد که این همه تقاضا برای خودرو بالا رفت. به نظر می‌رسد پول‌ها از بانک بیرون آمده، قدری کاهش تولید داشتیم و دلالان اقدام به خرید خودرو و بالا بردن تقاضای مصنوعی می‌کنند که همین امر منجر به افزایش قیمت خودرو شده است.

منصوری با اشاره به اینکه دولت نقش موثری در کنترل قیمت خودرو نداشته تشریح کرد: دولت می‌توانست با واردات خودروی دست دوم و ارائه مجوز در مورد خودروهایی که در بنادر هستند و اسقاط می‌شوند بازار را متعادل کند و اجازه خرید و فروش خودرو را به دلالان ندهد یا مالیاتی در این زمینه وضع کند اما مثل اینکه به دنبال این هستند که بازار شیرین شوند و دلالان به بازار خودرو بیایند که شاید خودروسازها از ورشکستگی نجات پیدا کنند.

این عضو کمیسیون صنایع مجلس در این راستا ادامه داد: مردم هم باید اولویت‌های خود را مشخص کنند و پولی که برای آن زحمت کشیده‌اند با کالایی که خیلی هم ارزشمند نیست عوض نکنند. ما شاهد این بودیم که در مقطعی صبر و تحمل مردم باعث شد قیمت خودرو 20 درصد کاهش پیدا کند. در همه دنیا خودرو یک کالای موقتی و نه سرمایه‌ای است و پنج ساله اسقاط می‌شود اما اینکه کسی بیش از یک میلیارد تومان برای خودرو پول دهد لابد این پول را مفتی و راحت به دست آورده وگرنه کسی پولی که با زحمت به دست آورده را به چنین کالایی که 100 میلیون تومان هم نمی‌ارزد نمی‌دهد.

منصوری در پایان با توجه به اینکه در صورت خروج دلال‌ها از بازار خودرو وضعیت بازار خودرو به حالت قبل بر می‌گردد از مردم خواست دوراندیش باشند و یک سال تحمل کنند تا وضع بازار به وضعیت مطلوب برگردد.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

آشنایی با 10 خودروی گران قیمت در جهان

تحویل روزانه بیش از 2هزار محصول سایپا همزمان با تعطیلات تابستانی/ فروش فوری سراتو ادامه دارد

خودروسازان باید به سرعت کیفیت و کمیت محصولات خود را افزایش دهند

6 هزار خودرو معطل مصوبه هیات دولت برای ترخیص خودرو از گمرک

شرایط فروش محصولات مدیران خودرو اعلام شد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی