به گفته ی رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور، در حال حاضر 2 میلیون و 170 هزار خودروی فرسوده در کشور تردد میکند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو حسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور درباره وضعیت اسقاط خودرو گفت: دلیل عدم انجام اسقاط این است که دولت به هچ وجه بودجهای برای […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
حسین گودرزی، رئیس انجمن صنفی مراکز اسقاط کشور درباره وضعیت اسقاط خودرو گفت: دلیل عدم انجام اسقاط این است که دولت به هچ وجه بودجهای برای این کار اختصاص نمیدهد و گفته میشود بودجهای وجود ندارد. در نتیجه با افزایش قیمت خودرو و به تبع آن گران شدن خودروی فرسوده، هیچ فردی به سمت اسقاط خودرو یا دریافت گواهی 2 الی 2.5 میلیون تومانی نمیرود. در نتیجه صاحب خودرو ترجیح میدهد با همان وسیله نقلیه به کار خود ادامه دهد.
این فعال صنفی ادامه داد: آخرین مصوبه گواهی اسقاط مربوط به سال 1388 است و این بدان معنا است که 10 سال گذشته دولت قیمتی برای گواهی اسقاط تعیین کرده و از آن زمان تاکنون تغییری در این زمینه ایجاد نشده است. هم اکنون نیز حدود 80 هزار گواهی روی دست مراکز اسقاط مانده و دولت نیز هیچ فکری برای آن نمیکند. به طور کلی باید گفت که هزینه گواهی اسقاط توسط بازار معین میشود و قیمت مشخصی ندارد. به عنوان مثال ما خودروی فرسوده را به هر قیمتی که بخریم رقم آن همان مبلغ گواهی اسقاط خواهد بود.
گودرزی در خصوص وضعیت اسقاط تاکسیها اظهار کرد: در حال حاضر در خصوص وسایل نقلیه عمومی و تاکسیها نیز اسقاط انجام نمیشود زیرا جایگزینی برای آنها وجود ندارد. قیمت آنقدر بالا است که راننده تاکسی قدرت خرید ندارد در نتیجه اسقاط نیز صورت نمیپذیرد. بحث خودروهای کارکرده نیز پیش کشیده شده است تا رانندههای تاکسی آنها راخریداری کنند اما این طرح نیز به نتیجه نرسیده است. تاکسی، خودروی ویژه کار است بنابراین نمیتوان آن را با یک خودروی کارکرده جایگزین کرد.
وی در ارتباط با راه حل برطرف کردن مشکل مراکز اسقاط گفت: راه حل خروج از اوضاع موجود این است که دولت اگر متولی اسقاط است و میخواهد از مصرف بیرویه سوخت و افزایش آلودگی هوا جلوگیری کند باید سرمایهگذاری در این زمینه انجام دهد. اما اگر دولت نمیخواهد هزینه کند مانند سایر اصناف دخالتی نکند تا ما برنامه ریزی های لازم را داشته باشیم. به زودی نیز هوا به سمت سردی خواهد رفت و آلودگی کلانشهرها شروع میشود و باید از همین حالا راهکارهایی در نظر گرفته شود. در کلانشهرها برجسازی زیاد شده و به ازای هر پارکینگ شهرداری میتواند یک گواهی اسقاط از برجساز طلب کند. این کار باعث جلوگیری از آلودگی کلانشهرها میشود و یکی از طرحهای مورد نظر ما است.
گودرزی در پایان اظهار کرد: در حال حاضر 2 میلیون و 170 هزار خودروی فرسوده در کشور تردد میکند. اگر این خودروها روزانه در سطح شهرها تردد نکند حدود 17 میلیارد تومان در مصرف سوخت صرفهجویی میشود. این نکته را باید گفت که معاینه فنی تاثیراتی میگذارد اما میزان آن بالا نیست. لازم به ذکر است که تاکسیها پس از 10 سال و خودروهای شخصی بعد از 20 سال باید اسقاط شوند.
انتهای پیام/ منبع: گسترش نیوز
دیدگاه خود را بنویسید