رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی گفت: هم اکنون میزان مطالبات قطعه سازان به عدد 23 هزار میلیارد و زیان خودروسازان هم به عدد 43 هزار میلیارد تومان رسیده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو محمدرضا نجفیمنش رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در خصوص وضعیت نگران کننده صنعت خودروسازی و قطعهسازی اظهار کرد: از […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
محمدرضا نجفیمنش رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی در خصوص وضعیت نگران کننده صنعت خودروسازی و قطعهسازی اظهار کرد: از آنجا که تاکنون هیچ اقدامی در راستای تامین نقدینگی انجام نشده، وضعیت خودروسازان و قطعهسازان بسیار بحرانی است و نگران اتفاقات ناگوار در این 2 صنعت هستیم.
وی بیان کرد: میزان مطالبات قطعهسازان به حدود 23 هزار میلیارد و زیان خودروسازان به 43 هزار میلیارد تومان رسیده است؛ طبق ماده 101 برنامه پنجم، از آنجا که دولت با قیمتگذاری دستوری خودرو باعث بروز زیان شده خودش هم موظف به جبران آن است.
ابن عضو اتاق بازرگانی تهران تشریح کرد: قرار بود 844میلیون یورو تسهیلات ارزی به خودروسازان داده شود که تا کنون یک یورو هم پرداخت نشده، به نظر میرسد بانک مرکزی از همان ابتدا هم قصد پرداخت تسهیلات را نداشته است زیرا مسلما ترجیح میدهد این مبلغ به بخشی که توان بازپرداخت به موقع آن را دارد تعلق گیرد نه صنعت خودرو.
نجفیمنش با اشاره به آغاز مجدد تعدیل نیرو در صنعت قطعه ادامه داد: با این شرایط امکان ادامه کار وجود ندارد؛ دولت به طور حتم باید دست از قیمتگذاری دستوری برداشته تا بهای خودرو در کارخانه به حاشیه بازار نزدیک شود.
رییس انجمن صنایع همگن قطعهسازی تصریح کرد: از طرفی آمریکا با تمام قوا کمر به نابودی صنعت خودرو بسته و از سمت دیگر مشکلات داخلی فشار زیادی بر آنها تحمیل کرده است؛ در حال حاضر باید حداقل 15هزار میلیارد تومان نقدینگی از سوی دولت تامین شود تا خودروسازان تازه به جای اول خود برگردند.
این فعال صنعت قطععه سازی با بیان راهکار توضیح داد: علاوه بر ضرورت تامین نقدینگی از سوی دولت و قیمتگذاری خودرو بر اساس حاشیه بازار، راهکار سوم خصوصی کردن شرکتهای خودروسازی است.
وی اشاره کرد: اگر خودروسازیها کاملا از حالت دولتی خارج شوند، بخش خصوصی حاضر به ورود در این صنعت خواهد شد اما با شرایط فعلی این امکان وجود ندارد.
انتهای پیام/ منبع: اقتصاد آنلاین
دیدگاه خود را بنویسید