پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تویوتا لندکروزر هات راد-1940

بی‌خبر از آینده!/ تویوتا لندکروزر FJ40 با طعم آفرود

این یک لندکروزر بوده که حالا به جای گردشگری در زمین و طبیعت، بیشتر شبیه یک خراشنده زمین است. البته چندان جدی نگیرید این هات‌راد را، آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد خشن و زمخت نیست. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو قدیم‌ترها سفر اصلا کار آسانی نبود. مثلا پدربزرگ من در دوران جوانی […]

میلاد میرعابدینی
جمعه - ۳۱ تیر ۱۴۰۱

این یک لندکروزر بوده که حالا به جای گردشگری در زمین و طبیعت، بیشتر شبیه یک خراشنده زمین است. البته چندان جدی نگیرید این هات‌راد را، آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد خشن و زمخت نیست.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

قدیم‌ترها سفر اصلا کار آسانی نبود. مثلا پدربزرگ من در دوران جوانی یعنی حدود 70، 80 سال پیش با شتر از جنوب ایران به مکه رفته بود. یک سفر 6 ماهه! اما امروز چنین سفری به سادگی با استفاده از هواپیما انجام‌شدنی است و حتی اگر تصمیم بگیرید با خودرو شخصی نیز راهی چنین سفری بشوید نیز تنها به چند روز زمان نیاز دارید. خلاصه دردسرتان ندهم سفر در دنیای امروز با آن‌چه در گذشته‌ها انجام می‌شد تفاوت بسیاری دارد. خیلی ساده‌تر و لوکس‌تر است. شما از مبدا، هتل و جاهایی که در آنها قصد گشت‌وگذار دارید را مشخص می‌کنید و با کم‌ترین اتلاف وقت به همه مقاصد تفریحی یا تجاری خود می‌رسید.

تویوتا لندکروزر هات راد-1940

اما این‌همه سادگی و آسانی برای بعضی‌ها، مخصوصا آنهایی که متعلق به نسل‌های گذشته هستند چندان خوشایند نیست. آنها سفر را با سختی‌ها و دل‌مشغولی‌های خودش دوست دارند. اصلا برایشان همان هیجان خوابیدن در طبیعت و ناآشنایی با مسیر پیش رو تا رسیدن به مقصد لذت‌بخش است. این دسته از آدم‌ها، از اهالی جنبش آهستگی هستند و اعتقاد دارند در سفر نباید مثل زندگی روزمره دائم به قول خودمانی هُل زد و همه کارها را سریع انجام داد. در سفر باید اهل حال باشیم و از تک‌تک لحظات لذت ببریم. اهالی سرزمین آهستگی گاه وسیله‌ای برای سفر خواهند یافت و گاه وسیله‌ای خواهند ساخت!

تویوتا لندکروزر هات راد-1940

خراشنده زمین!

این یک لندکروزر بوده که حالا به جای گردشگری در زمین و طبیعت، بیشتر شبیه یک خراشنده زمین است. البته چندان جدی نگیرید این هات‌راد را، آن‌قدرها هم که به نظر می‌رسد خشن و زمخت نیست. شاید ظاهرش کمی جنگی باشد و در باطن‌اش از لندروور دیفندر و جیپ بهره گرفته باشد؛ اما این تویوتا اف‌جی40 لندکروزر مدل 1975 برای سفر بازطراحی شده.

تویوتا لندکروزر هات راد-1940

برای زدن به دل جاده و گذراندن شب در کنار یک دریاچه محلی. برای این‌که وقتی صبح شد و خورشید آرام‌آرام زمین را روشن کرد، از درون کاروان‌اش برخیزید، صندوق کاروان را بالا بزنید و مشغول درست کردن صبحانه مورد علاقه‌تان بشوید. برای این‌که بتوانید درون کاروان‌اش یک تخت دونفره نسبتا راحت را جای بدهید و هر کجا طی مسیر احساس خستگی کردید، دقایقی یک خواب عمیق را تجربه کنید!

این لندکروزر با بهره از سیستم تعلیق لندروور دیفندر، قمقمه جیپ و پیشرانه 4 لیتری لکسوس یک وسیله کاملا جذاب و قدرتمند برای طبیعت‌گردی است. موتورش 300 اسب‌بخار قدرت و 450 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند و با یک گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک جفت می‌شود تا نیازهای راننده را در حد توان پوشش بدهد. البته درون کابین به این دقت اصلاح نشده. خیلی خودمانی و مردانه است. برای مثال به آن پیچ‌گوشتی کوچکی که به جای شستی روی داشبورد عمل می‌کند دقت کنید.

قرار نیست با این لندکروزر هات‌راد مثل یک قوچ از دیوار راست و کوه و کمر بالا بروید، اما قرار است خیلی نرم و آهسته به کمک آن از طبیعت دیدن کنید و آخر هفته‌ها به جای خوابیدن روی همان تخت همیشگی، لذت بیدار شدن درون یک کاروان همه‌کاره را تجربه کنید.

تویوتا لندکروزر هات راد-1940

غروب آفتاب

گفتیم این لندکروزر یا به قول مالک‌اش Landscraper به معنای خراشنده زمین، چندان به درد آفرود نمی‌خورد اما منظورمان این نبود که اصلا به درد این کار نمی‌خورد. بالاخره قدرت مناسب، سیستم تعیلق توانمند و رینگ‌های 18 اینچی که با تایرهای بی‌اف گودریچ پوشانده شده‌اند، آن‌قدرها هم در برخورد با موانع طبیعی دست و پا بسته نیستند.

تویوتا لندکروزر هات راد-1940

پس حالا که تکلیف‌مان با توانمندی‌های این هات‌راد مشخص شد بد نیست بزنیم به دل یک جاده جنگلی. الان ساعت 4 بعدازظهر یک پنج‌شنبه تابستانی است و تا غروب آفتاب ساعت‌ها می‌توان در دل این جاده‌ جنگلی گشت‌وگذار کرد و گاه به دل جنگل زد. آن‌قدر زمان داریم که با این لندکروزر جنگی به صلح با طبیعت آرام روی بیاوریم و تا ساحل آرام یک دریاچه تابستانی برانیم. حالا که رسیده‌ایم نزدیکی دریاچه ساعت 7 شده و آفتاب با قدرت کم‌تری بر سطح دریاچه می‌تابد. وقت، وقت خوشگذرانی است!

بیایید صندوق کاروان را بالا بزنیم و برای خودمان یک عصرانه خوشمزه تدارک ببینیم. گام نخست افروختن یک آتش چوبی و دم کردن چای است. گام دوم نیز تهیه یک پن‌کیک خوشمزه و انتخاب مرباست. وقتی همه‌چیز حاضر شد، یک صندلی سفری برمی‌دارید، لیوان چای را در دست می‌گیرید و در انتظار غروب آفتاب به افق خیره می‌شوید.

تویوتا لندکروزر هات راد-1940

گام به گام

اگر تصور می‌کنید این ماشین یک‌باره تا این حد شخصی‌سازی شده، سخت در اشتباه هستید. لندکروزری که در تصویر می‌بینید دست‌کم 5 سال تا رسیدن به فرم امروزی زمان طی کرده. این ماشین که هم می‌تواند تند و تیز عمل کند و هم قدرتی و کُند، سال‌ها برای آن‌که بتواند با نیازهای مالک‌اش منطبق شود صبر کرده و آن‌چه امروز در قامت یک کاروان می‌بینید حاصل 1400 ساعت صرف زمان در دوره‌های مختلف است. پس تصور نکنید یک هات‌راد مثل یک خودرو کارخانه‌ای قرار است از همان روز اول استاندارد و کامل باشد.

تویوتا لندکروزر هات راد-1940

نه، اصلا این‌طور نیست. یک هات‌راد باید پس از آن‌که به مرحله بهره‌برداری یا همان توان حرکت رسید راهی شهر و جاده بشود تا مشکلات و نقص‌هایش یکی پس از دیگری خودشان را نشان بدهند. حتی در این حین و بین نیازهای مالک خودرو نیز بیشتر رخنمون می‌شوند و خلاصه هات‌راد بهتر می‌تواند شخصی‌سازی شود.

اما به هر حال پیش از آن‌که یک خودرو را برای رسیدن به هات‌راد مورد علاقه‌تان دست‌خوش تغییر بکنید، بهتر است یک بار مرد و مردانه با خودتان خلوت کنید و مانند سفری که برایتان تجسم کردیم، آن‌چه در ذهن دارید و توقع‌تان را تصور کنید. به‌این‌ترتیب خیلی راحت‌تر می‌توانید به خواسته‌تان برسید و از هات‌رادی که ساخته‌اید لذت ببرید. باور کنید ساده‌تر از آن چیزی است که می‌اندیشید. تنها کافی است کمی خود را از بند روزمرگی رها کرده، به بال خوش‌نقش خیال بسپارید و آسوده‌خاطر به دنیاهای ذهنی‌تان سفر کنید. آن‌هم همراه با هات‌راد مطلوب‌تان! ‌

تویوتا لندکروزر هات راد-1940

اگر داستان را از قبل بدانی به یک ماشین تبدیل می‌شوی. آن‌چه باعث می‌شود انسان‌ها انسان باشند، دقیقا همین است که از آینده خبر ندارند…

نوشته: روزبه خندان

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی