ژیمناستیک در مهندسی با پورشه کیمن GT4

آيا كايمن جي‌تي4 مدل 2016 يك جي‌تي تمام‌عيار است؟‌

ژیمناستیک در مهندسی

درست است که Cayman GT4 سال 2016 اسمش یک جی‌تی است، ولی این یکی ماشینی از دسته تاج جواهر کارخانه پورشه است که همه انتظار دارند آن‌را به یک جی‌تی غیرمنتظره تبدیل کند. در واقع Cayman GT4 تلاش کارخانه پورشه است برای اینکه محصولی آشنا و مانوس برای خریداران تولید کند که در عین حال از بیخ متفاوت باشد! یعنی همه پیش‌بینی کرده‌اند که در واکنش به عرضه چنین محصولی توسط کارخانه پورشه، کایمن سوارها 2 جور واکنش خیلی متفاوت ممکن است داشته باشند: «یا سورپرایز می‌شوند و محصول جدید آنها را سر ذوق می‌آورد یا اینکه احساس می‌کنند به شعورشان توهین شده!»

Cayman GT4

Cayman GT4

پوست‌اندازی

البته همه می‌دانند که این کار قماری است که شرکت‌های بزرگ برای اینکه محصولات مشهورشان را حفظ کنند باید ناگزیر دیر یا زود به آن دست بزنند. هر محصولی بالاخره در طی سالیان باید پوست بیاندازد و تغییر کند. حال آنکه این تغییر باید چگونه باشد که هم اصالت آن مدل را حفظ کند و هم در عین حال محصولی با ویژگی‌های جدید عرضه کند که ماشین را از خسته‌کنندگی و یکنواختی بیرون بیاورد.

یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های شاخص در Cayman GT4 که با توجه به نوع ماشین بسیار بحث‌برانگیز هم هست دیفرانسیل جلو بودن آن است. اینکه چرا پورشه سیستم پیشران ماشین را به محور جلو وصل کرده که در ماشین‌های اسپرت این‌چنینی بعید به نظر مي‌رسد، خود موضوعي است كه جاي سئوال بسيار دارد. قیمتی که روی این ماشین گذاشته‌اند 85 هزار دلار است. برای آمریکایی‌ها که فروش این ماشین در کشور آنها آغاز می‌شود شاید رقم خنده‌آوری باشد که بخواهند برای یک کایمن بپردازند ولی از طرفی نباید فراموش کرد که این ارزان‌ترین پورشه جی‌تی است که تا کنون در سراسر ایالات‌متحده به فروش رسيده.

تیم سازنده Cayman GT4 یک تصمیم جسورانه در ساخت آن گرفته‌اند و اینکه موتور جدیدی را که شبیه آن در محصول دیگری از پورشه استفاده شده با تغییراتی در این ماشین استفاده کرده‌اند. موتور 6 سیلندر تخت این ماشین که 8/3 لیتر گنجایش دارد تقریبا همان موتوری است که در پورشه 911 کاررا اس کار گذاشته شده. اما ایده سیستم تعلیقش با الهام از مدل قدیمی‌991 جی‌تی 3 ساخته شده است. در واقع پورشه در این ماشین پازلی از تکنولوژی‌ها و تجارب موفقش را کنار هم چیده. البته این‌کار به اين معنی نیست که Cayman GT4 نمی‌تواند بهتر از محصولاتی که وام‌دار آنهاست از آب در بیاید.

Cayman GT4

Cayman GT4

تغییرات کوچک

تعمیرگاه تخصصی خودروهای آلمانی

گزارش خودرو

تغییرات کوچک در سیستم‌های مورد استفاده قرار گرفته می‌توانند نتایج کاملا متفاوتی به همراه داشته باشند ضمن اینکه هماهنگی این سیستم‌ها هم می‌تواند ‌هارمونی جدیدی ایجاد کند که قطعا بی‌سابقه است. اساسا قراردادن آن موتور در بدنه یک کایمن نیاز به «ژیمناستیک در مهندسی» دارد! فقط تغییر محور پیشران به تنهایی این نیاز را ایجاد می‌کند که موتور داخل بدنه 180 درجه بچرخد. اما سیستم اگزوز کاملا جدید و نوآورانه طراحی شده است.

آنچه رسما درباره این ماشین اعلام شده آن است که موتورش 385 اسب‌بخار قدرت دارد. یعنی 45 اسب بیشتر از کایمن GTS و 15 اسب کمتر از موتور مشابه آن که در 911 استفاده شده. ولی معنی‌اش این نیست که موتوری ضعیف‌تر از آن دارد. اسب‌بخار یا قدرت موتور از نظر فیزیکی فقط توان خروجی را نشان می‌دهد. موتور ماشین ویژگی‌های مهم دیگری هم دارد ضمن اینکه سیستم پیشران، گیرباکس، چرخ‌ها، بدنه و هزار و یک عامل دیگر هستند که در نهایت باید تعیین کنند که این قدرت ساخته شده چه عملکردی داشته باشد وگرنه می‌شود  موتورهای بالایی 500 اسب را هم روی ماشین‌هایي سوار کرد که ماشین‌های دیگری با موتورهای 200 اسب آنها را بگیرند.

از دیگر تغییرات امیدوارکننده‌ای که در طراحی این ماشین رخ داده آن است که مهندسان پورشه این بار سر عقل آمده‌اند و گیرباکس جی‌تی را 6 دنده و کاملا دستی طراحی کرده‌اند. دیفرانسیل این ماشین با «لغزش محدود» هم تاثیر زیادی در سواری‌اش دارد. سیستم «حمل ترک» یا انتقال نیروی گشتاوری آن نيز کاملا جدید است. قیافه‌اش هم دنیایی دارد! از جلو که نگاه کنید بیشتر اصالت و سبک کایمن و سالیان دور و دراز پورشه به چشمتان می‌زند. اما از پشت که ماشین را ببینید خشونت و شرارت یک اسپرت نمایان می‌شود و واقعا یک جی‌تی را حس می‌کنید.

Cayman GT4

Cayman GT4

پرتغال میزبان اولین تست

قرار است اولین تست این ماشین به دعوت پورشه در کشور پرتغال انجام شود. با توجه به اینکه جی‌تی3‌ها همه بالای 120 هزار دلار قیمت داشتند قیمت این ماشین به نسبت امکاناتی که به خریدار می‌دهد خوب است. البته چون سبک‌تر و کوچک‌تر است موتورش راحت‌تر نفس می‌کشد و شما در سواری‌اش به نسبت ماشین‌هایی مثل GT3 چندان کندی و تنبلی حس نمی‌کنید اگرچه که به هر حال در نهایت باید واقع‌بین بود و درباره این ماشین اغراق نکرد. برو برگرد ندارد که در جاده‌های کفی نمی‌تواند در مقابل آنها حرفی برای گفتن داشته باشد ولی با توجه به وزن و ابعاد و گیرباکس تخصصی‌اش می‌تواند در جاده‌های تنگ کوهستانی و جاهایی که به قدرت مانور بالا نیاز است این ماشین‌ها را آزار بدهد.

در بین متخصصان و این‌کاره‌ها یک ضرب‌المثل معروف وجود دارد که می‌گوید کارمندان شرکت پورشه همگی کاتولیک هستند! منظورشان این است که با تغییر و نوآوری مخالفند و خیلی سخت تن به پذيرش تکنولوژی‌های جدید می‌دهند. به‌خصوص درباره GT می‌شود این موضوع را تصدیق کرد. اینکه کارخانه پورشه هم‌چنان مقاومت می‌کند و به استفاده نکردن از موتور توربوشارژر که در بسياري از کارخانه‌ها کاملا پذیرفته شده در این محصولاتش اصرار دارد. البته کسی هم نمی‌تواند بگوید که تصمیم اشتباهی است چرا که نتیجه کار ضعیف از آب در نیامده و نمی‌شود  ادعا کرد که ماشین‌های بهره‌مند از موتور توربوشارژر به مجرد داشتن چنین موتوری بر محصول پورشه غلبه می‌کنند.

صندلی‌های منحنی فیبرکربنی بسیار راحتی دارد. مانیتور لمسي و سیستم‌های الکترونیکی‌اش هم جذاب است ولی کلا نمی‌شود آن‌را ماشینی با سیستم‌های الکترونیکی پیچیده و پیشرفته تلقی کرد. بیشتر یک GT کلاسیک است.  همان‌طور که از اسمش هم پیداست نباید در آن دنبال راحتی و آرامش در رانندگی باشید وگرنه اصلا چرا GT؟ می‌شد همین پول را بدهید و یک ماشین دنده اتوماتیک نرم و راحت بخرید و با خانواده‌تان بروید سفر. ولی اگر سواری خوب و هیجان می‌خواهید این همان چیزی است که حالتان را خوب می‌کند!

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!