پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

محمود خیامی

صنعت خودرو ایران پدرش را از دست داد/ محمود خیامی بنیانگذار ایران ناسیونال در سن 90 سالگی درگذشت

سال 1398 پر بود از فراز و نشیب ها و می توانیم بگوییم به یکی از سخت ترین سال های صنعت خودرو ایران تبدیل شد. اما آخرین ماه این سال سخت با یک خبر ناراحت کننده همراه شد. بامداد 9 اسفند ماه 98 ، محمود خیامی، بنیان گذار شرکت ایران ناسیونال و پدر صنعت خودرو […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۱۰ اسفند ۱۳۹۸

سال 1398 پر بود از فراز و نشیب ها و می توانیم بگوییم به یکی از سخت ترین سال های صنعت خودرو ایران تبدیل شد. اما آخرین ماه این سال سخت با یک خبر ناراحت کننده همراه شد. بامداد 9 اسفند ماه 98 ، محمود خیامی، بنیان گذار شرکت ایران ناسیونال و پدر صنعت خودرو ایران، در سن 90 سالگی در لندن درگذشت.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

محمود خیامی در سال 1308 در مشهد به دنیا آمد. بدون شک مهمترین برگ از کارنامه زندگی محمود خیامی، تاسیس شرکت ایران ناسیونال و تولید اولین خودروی ملی ایران است. شاید بیشتر کسانی که زندگی کارآفرینان بزرگ و ماجراهای صنعت خودرو ایران را دنبال می کنند، این خاطره را شنیده باشند.

خط تولید پیکان

((مدام به کارخانه سرکشی می کرد و مستقیم در جریان کارها قرار می گرفت. در یکی از این سرکشی ها، زمانی که سر ظهر در حیاط کارخانه قدم می زد، کارگری را دید که به جای حضور در بوفه، گوشه ای نشسته و مشغول خوردن “نان و پنیر و انگور” است.

نزدیک شد و علت این کار را از او پرسید:

– چرا بوفه نمی روی؟

– غذای کارخانه 12 ریال است؛ نان و پنیر ارزانتر در می آید! اینطوری می توانم چیزی برای خانواده ام جمع می کنم.

مدیر با شنیدن این سخنان دچار بهت شده بود؛ همیشه در مقابل کارمندانش و کسانی که از کار او امرار معاش می کردند، احساس مسئولیت می کرد. قبلا هم این احساس مسئولیت را ثابت کرده بود؛ زمانی که دستور داد برای نخستین بار در تاریخ شرکت ها و موسسه های خصوصی ایران، شرکت او برای همه کارمندانش خانه بسازد و با وام های بلندمدت در اختیارشان قرار دهد (مجتمع آپارتمانی معروف به 16 دستگاه).

مدیرعامل در حالیکه سرش را به زیر انداخته بود، لبخندی زد و از کارگر دور شد. از هفته بعد، به دستور مدیرعامل، غذای کارگران در کارخانه های وابسته به شرکت او، رایگان شد.))

خط تولید پیکان

این شخص کسی نبود، جز محمود خیامی. فردی که توانست نامش را به عنوان یکی از بزرگ ترین تولیدکننده های خودرو سر زبان ها بیاندازد. وی و برادر بزرگ ترش احمد خیامی، در یک گاراژ در مشهد به تعمیر انواع اتومبیل مشغول بودند و با خودرو آشنایی کامل داشتند. با 2 میلیون تومان سرمایه، به سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران که آن زمان ریاستش بر عهده رضا نیازمند بود آمد و درخواست پروانه برای ساخت اتومبیل را داد.

در نهایت تجهیزات کارخانه ورشکسته دکاوه را خرید و به ایران منتقل کرد. تجهیزاتی که سال ها در خط تولید ایران ناسیونال فعال بودند. در نهایت خیامی شرکت انگلیسی روتس برای تامین موتور ونصب آن روی شاسی قرارداد بست و ایران ناسیونال رسما کار خود را آغاز کرد. ایران ناسیونال با نظم قابل توجهی فعالیت می کرد و در نتیجه طی 7 سال، سرمایه شرکت 12 برابر شد.
محمود خیامی

زمانی که خیامی مجوز تولید خودرو در ایران را گرفت، سالانه 5 هزار دستگاه خودروی سواری به کشور وارد می شد. اما در سال اول فعالیت این شرکت، 15 هزار دستگاه خودروی داخلی وارد بازار شد و تمام این خودروها به فروش رسید.  آن زمان قیمت خودرو توسط وزارت اقتصاد تعیین می شد. قیمت پیکان در ابتدا 14 هزار تومان بود و بعد از درخواست خیامی مبنی بر این که فروش خودرو با این قیمت سودی ندارد، این قیمت به 16 هزار تومان رسید.

 

محمود خیامی

در سال 1352، ایران ناسیونال اعلام کرد که خودکفایی در تولید قطعات یدکی را در راس برنامه هایش قرار داده است. بدین ترتیب، در همین سال، شرکت های بلبرینگ، پیستون و ایدم تبریز، شرکت ریخته گری، شرکت رضای مشهد و… توسط این کمپانی تاسیس شد. در همین سالها، محمود خیامی با کمک گروهی دیگر از سرمایه داران ایران، بانک صنعت و معدن و فروشگاه های زنجیره ای کوروش را نیز بنیان نهاد.

سال 1356، ایران ناسیونال اعلام کرد که می خواهد پیکان را از خط تولیدش خارج کند، با شرکت پژو وارد شراکت جهانی شود و تولیداتش را به کشورهای دیگر صادر کند.

محمود خیامی هرچه داشت در ایران ناسیونال هزینه کرد. اما در نهایت با سقوط نظام شاهنشاهی و انقلاب اسلامی و در پی آن ملی شدن صنایع کشور، کارخانه وی مصادره شد و خیامی بعد از سال های فعالیت در ایران، به انگلستان کوچ کرد.
محمود خیامی
محمود خیامی در قرارداد با انگلیسی ها، به پیشنهاد طرف خارجی هزینه خرید و فروش قطعات را از قرارداد خارج کرده بود و قراردادی جداگانه برای آن تنظیم کرد. برای همین 15 درصد فروش هر قطعه برای محصولات ایران ناسیونال به خیامی تعلق می گرفت تا بتواند در انگلستان زندگی بگذراند. محمود خیامی در دیار غربت از صفر کار خود را شروع کرد و صاحب چندین نمایندگی مرسدس بنز در بریتانیا و ایلات متحده شد.

لیست کارهای انسان دوستان و خیر خیامی هم مثل کارنامه کاری اش درخشان و بلند بالاست. محمود خیامی 110 مدرسه به نام امام علی در روستاهای استان خراسان ساخت. 8 مجموعه بزرگ آموزشی به نام ثامن الامه در مشهد احداث و 18 مجموعه کار و دانش در استان خراسان ایجاد کرد. حاج محمود اعتقاداتی داشت که آنها را تحت تاثیر پول و قدرت قرار نمی داد. برای همین، زمانی که تمام اموالش را از او گرفتند و از کشور اخراجش کردند، باز هم بر سر اعتقاداتش باقی ماند.

محمود خیامی

او با ثروتی که از فروش مرسدس بنز در آمریکا به دست آورد، شروع به ساخت مدرسه در مناطق روستایی استان خود (خراسان) کرد و آنقدر به این کار ادامه داد تا به یکی از بزرگترین مدرسه سازان تاریخ کشور تبدیل شد. محمود خیامی بعد از سال های فعالیت، اشتغال زایی و فعالیت های نیکوکارانه، سرانجام اسفند ماه 1398 در لندن درگذشت. روحش شاد و یادش گرامی.
نوشته: میلاد میرعابدینی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی