پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید ایران خودرو

شمارش معکوس اتمام مصوبه تسهیلات آغاز شد/ هشدار فعالان صنعت قعطه سازی به مسئولان

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: چنانچه بخش عظیمی از رقم باقیمانده تسهیلات در آخرین روزهای سال جاری پرداخت نشود، به صورت خودکار مهلت مصوبه تمام خواهد شد که در این صورت ما را گرفتار دوندگی‌های چند ماه برای تمدید مهلت مصوبه در سال آتی خواهد کرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۱۷ اسفند ۱۳۹۸

دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو گفت: چنانچه بخش عظیمی از رقم باقیمانده تسهیلات در آخرین روزهای سال جاری پرداخت نشود، به صورت خودکار مهلت مصوبه تمام خواهد شد که در این صورت ما را گرفتار دوندگی‌های چند ماه برای تمدید مهلت مصوبه در سال آتی خواهد کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

مازیار بیگلو دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو اظهار کرد: در حال حاضر به لحاظ تولید، هر خودروسازی روزانه در حدود ۲۰۰۰ دستگاه را تولید می‌کند. کم و کسری‌هایی وجود دارد اما این روند ادامه‌دار بوده و تا پایان سال نیز ظاهرا برنامه‌ این است که همین روند بدون توقف تولید ادامه داشته باشد. اما به هر حال مشکلاتی نظیر افزایش قیمت مواد اولیه داخلی وجود دارد که مشخص نیست با کدام منطق مواد اولیه همچون فولاد، مس، آلومینیوم یا غیره از دو ماه گذشته بیش از ۵۰ الی ۶۰ درصد رشد داشته است؟ و متاسفانه کسی هم در این زمینه پاسخگو نیست.

وی در این راستا اشاره کرد: علاوه بر این کماکان بحث کمبود نقدینگی در صنعت قطعه‌سازی مطرح است. این مشکل کمبود نقدینگی تاحدودی به تخصیص تسهیلات پنج هزار میلیارد تومانی باز می‌گردد. درصد بسیار کمی از این تسهیلات پرداخت شده اما الباقی همچنان در جریان بوده و پرداخت آن صورت نگرفته است. باتوجه به وضعیت صنعت قطعه‌سازی که به تخصیص این پنج هزار میلیارد تومان دلخوش کرده بود، لازم است که پرداخت الباقی نیز در دستور کار قرار بگیرد. در حال حاضر کاهش ساعت کاری بانک‌ها و ادرات دولتی نیز تاحدودی روند کار را کند و سخت‌تر کرده است.

این فعال صنعت قطعه سازی بیان کرد: با تلاش‌هایی که توسط هر دو خودروساز انجام می‌گیرد و با تعاملاتی که با بانک‌های عامل و بانک مرکزی صورت گرفته، امیدواریم که درصد قابل توجهی از این تسهیلات تا پایان سال و در ظرف روزهای آینده پرداخت شود؛ این نگرانی وجود دارد که اگر این تسهیلات تا پایان سال جاری پرداخت نشود، مصوبه ابطال شود که در این صورت در سال آتی مصیبت بزرگی چندین ماه خواهیم داشت تا بتوانیم آن را تمدید کنیم. به صورت خودکار مهلت مصوبه در پایان سال تمام خواهد و باید در سال جدید به دنبال تمدید آن باشیم.

بیگلو در رابطه با وضعیت تامین قطعات در شرایطی که ایران و چین به دلیل مشکلاتی که به دنبال شیوع ویروس کرونا حاصل شد و احتمالا میزان تبادلات و تامین قطعات از این کشور را با مشکل روبه‌رو کرد، گفت: کم و بیش مشکلاتی وجود دارد اما باز هم عمده این مشکلات را ناشی از مسائل تخصیص ارز و موانعی که در ثبت سفارش و در حقیقیت امور داخلی وجود دارد، می‌بینیم؛ چراکه باتوجه به اینکه صنایع چین و کارخانه‌هایی که با ایران همکاری دارند، در حال حرکت هستند و خط تولید آن‌ها متوقف نشده است. چنانچه عملا مسائل و موانع داخلی برطرف شوند، نقشه‌های راه بهتر عملی خواهند شد.

بیگلو تصریح کرد: در داخل مشکلات بیشتری وجود دارد؛ به طور مثال ارزی که در مسیر نیما، سنا، افزایش قیمت ارز و … قرار می‌گیرد؛ همین افزایش قیمت ارز در کمبود نقدینگی تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت. زمانی که پول نیست، این افزایش بیش از ۲۵ درصدی که تنها در یک ماه اخیر اتفاق افتاده است، به عبارتی ۲۵ درصد نقدینگی قطعه‌سازان را ضعیف‌تر کرده است. اگر این مشکلات داخلی برطرف شوند، در روابط و معاملات با طرف خارجی مشکل چندانی وجود ندارد، چراکه اکثر کارخانه‌های چینی نیز مجدد کار خود را آغاز کرده‌اند و با شرکت‌های ایرانی در تماس هستند اما مشکلاتی که در داخل وجود دارد و بروکراسی که در نحوه تامین و انتقال ارز وجود دارد، بیشتر دردسرساز شده است.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

عدم هدایت درست نقدینگی چالش اساسی صنعت خودرو کشور

120 میلیون یورو قرارداد تولید انواع قطعات خودرو با شرکت داخلی نهایی شد

اگر تسهیلات 5 هزار میلیارد تومانی پرداخت نشود با بحران ملی خودرو روبه رو می شود

سامورایی ها به جنگ با کرونا رفتند

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی