پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هیوندای آزرا 2018

لُژ خانوادگی/ بررسی فنی هیوندای‌ آزرا 2018

این بار هیوندای‌ آزرا 2018 مهمان جوان خودرو شده. یکی از خودروهای وارداتی بازار که انحصارا در دور قبلی واردات توسط کرمان‌موتور در ایران عرضه شده و در دسته سدان‌های لوکس و گران‌قیمت جای می‌گیرید. شما را به خواندن ادامه این بررسی دعوت می‌کنیم تا بیش‌تر با نسل ششم هیوندای‌ آزرا آشنا شوید.

میلاد میرعابدینی
دوشنبه - ۶ فروردین ۱۴۰۳

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

اگر از مخاطبان آقا هستید، حتما در دورانی نوجوانی و جوانی از آن پسرهای شر و شلوغ بوده‌اید. چرا؟ چون دارید مجله تخت‌گاز را می‌خوانید! شاید یک‌طرفه به قاضی رفته باشیم، اما حتما برایتان پیش آمده که در دوران مجردی با دوستان به بعضی رستوران‌ها یا کافه‌ها بروید و مسئول آن‌جا به شما بگوید، این‌جا مخصوص خانواده‌هاست و از پذیرفتن مجردها معذوریم!

ماشینی که در این شماره به سراغ آن رفته‌ایم هم یک لژ خانوادگی است که جوان‌ها با آن ارتباط برقرار نمی‌کنند. هیوندای‌ آزرا 2018 مهمان جوان خودرو شده. یکی از جدیدترین و به‌روزترین خودروهای وارداتی بازار که انحصارا توسط کرمان‌موتور در ایران عرضه شده و در دسته سدان‌های لوکس و گران‌قیمت جای می‌گیرید. این هندوانه در بسته را در این‌جا نمی‌شکافیم. شما را به خواندن ادامه این بررسی دعوت می‌کنیم تا بیش‌تر با نسل ششم هیوندای‌ آزرا آشنا شوید.

هيونداي آزرا

سابقه هیوندای‌ آزرا در ایران

آزرا همواره به‌عنوان سدانی بزرگ و لوکس در سبد محصولات هیوندای ایفای نقش کرده. سابقه‌ آزرا به بیش از 30 سال قبل (سال 1986) و معرفی اولین نسل‌اش بازمی‌گردد و تاکنون 6 نسل از آن به بازار آمده است. البته تا قبل از مستقل شدن جنسیس از هیوندای، نمی‌توانستیم بگوییم‌ آزرا بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین سدان هیوندای به‌شمار می‌رود. اما حالا با مستقل شدن برند جنسیس،‌ آزرا این عنوان را یدک می‌کشد.

هيونداي آزرا

بعد از آزاد شدن واردات خودرو در دهه 80 شمسی و زمانی‌که ژاپنی‌ها بر بازار خودروهای وارداتی سلطنت می‌کردند، نسل چهارم هیوندای‌ آزرا با طیف گسترده‌ای از امکانات رفاهی و پیشرانه‌ای پرقدرت به بازار آمد و جای خود را در دل خریداران ایرانی باز کرد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین خودروهای وارداتی بازار تبدیل شد. نسل پنجم‌ آزرا که با نام گرنجور نیز شناخته می‌شد، چندان در ایران خوش‌شانس نبود.

هیوندای آزرا-گزنجور

با ممنوع شدن واردات خودروهای با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی، پای‌ آزرا که همواره از پیشرانه حجیم و پرقدرت بهره می‌برد، از بازار ایران بریده شد. چند سالی خبری از‌ آزرا در بازار ایران نبود و همه گمان می‌کردند دیگر هیچ‌وقت مدل‌های جدید این سدان لوکس هیوندای را در ایران نبینند. اما عرضه پیشرانه 4 سیلندر با حجم کم‌تر برای آزار از یک‌سو و شراکت سفت و سخت کرمان‌موتور و هیوندای از سوی دیگر باعث شد تا اواخر سال 96، کرمان‌موتور از عرضه جدیدترین مدل‌ آزرا (نسل ششم) در ایران خبر دهد. کرمان‌موتور مدل 2018 هیوندای‌ آزرا را با برچسب قیمت 379 میلیون تومانی ثبت نام کرد.

هیوندای آزرا 2018

در آن زمان بسیاری به این قیمت‌گذاری تاختند و گفتند این رقم برای یک سدان 4 سیلندر کره‌ای توجیه‌پذیر نیست. غافل از این‌که چند ماه بعد با نوسان نرخ ارز و ایجاد نابه‌سامانی و محدودیت در واردات خودرو، قیمت این خودرو مرز یک میلیارد تومان را هم رد می‌کند! در شهریور ماه 97 حضور‌ آزرا با پلاک ملی در خیابان‌ها آغاز شد و در مهر 97 نیز کرمان‌موتور تعدادی دیگر از آزراهای داخل گمرک را نیز ترخیص کرد. بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، بسته شدن سایت ثبت سفارش و در نهایت ممنوعیت واردات خودرو، تعدادی از آزراهای کرمان‌موتور در گمرک دپو شد.

تا این‌که در سال 98 با ترخیص این خودروها، آزراهای 2019 نیز ترخیص شدند و کرمان‌موتور این سدان لوکس هیوندای را همان سال با قیمت 950 میلیون تومانی به فروش گذاشت.

 

هیوندای آزرا 2018

طراحی هیوندای آزرا

هیوندای آزرا 2018

هیوندای در این 30 سال حسابی طراحی‌ آزرا را به جلو هل داده و سعی کرده برای شخصیت‌سازی، المان‌های خاصی را برای‌اش تعریف کند. وقتی در مقابل نسل ششم‌ آزرا با کد IG می‌ایستیم، ترکیبی هماهنگ با سبک سنگین و با وقار نظرمان را به خودش جلب می‌کند. در طراحی‌ آزرا خبری از خطوط خشن و تیز نیست و بیش‌تر بدنه را حجم‌های حساب شده تشکیل داده‌اند. نمونه‌ای از این حجم‌ها در طرفین کاپوت و روی گلگیرها به چشم می‌خورند. همین اتفاق باعث می‌شود‌ آزرا بیش از یک خودرو اسپرت و جوان‌پسند، سبک یک سدان لاکچری و سن بالا را در ذهن بیننده تداعی کند.

هیوندای آزرا 2018

نسل ششم‌ آزرا بر پایه پلت‌فرم Y7 ساخته شده و از این نظر با هیوندای سوناتا مشترک است. در بعضی دسته‌بندی‌های بین‌المللی،‌ آزرا در سگمنت سدان‌های سایز متوسط (مید سایز) قرار گرفته است. البته می‌توانیم بگوییم‌ آزرا با توجه به ابعاد بدنه‌اش، بیش‌تر به قرارگیری در گروه سدان‌های بزرگ تمایل دارد. نسل ششم آزرا، 4930 میلی‌متر طول، 1865 میلی‌متر عرض و 1470 میلی‌متر ارتفاع دارد. فاصله میان 2 محور (ویل بیس) نیز به 2845 میلی‌متر می‌رسد.‌ آزرا مجهز به پیشرانه 2.4 لیتری تتا، بسته به سطح تجهیزات، 1556 تا 1647 کیلوگرم وزن دارد.

هیوندای آزرا 2018

ردپای سبک جدید طراحی هیوندای در بخش‌های مختلف بدنه‌ آزرا 2018 به چشم می‌خورد. جلوپنجره بزرگ ایستاده در کنار گرافیک چراغ‌ها و فرم پروژکتورهای سپر جلو، همه نشانه‌های این سبک هستند. در بخش عقب، چراغ‌های متصل به هم، از جمله کدهای ژنتیکی‌ آزرا به شمار می‌روند. با این فرم طراحی چراغ‌های عقب، بی‌راه نیست اگر بگوییم‌ آزرا در این بخش بسیار به دوج چارجر شبیه شده! فرم محدب لبه صندوق عقب هم نطرم را به خودش جلب کرد.

هیوندای آزرا 2018

البته جزییات طراحی ظاهری آزرای جدید به همین‌جا ختم نمی‌شود. خط شانه منقطع در قسمت جانبی و قوس آن روی گلگیر عقب، حسابی جلب‌توجه می‌کند. رینگ‌های 19 اینچی نیمه‌براق هم به خوبی با شخصیت این سدان لوکس هماهنگی دارند. البته بهتر بود سپر عقب از این حالت محافظه‌کارانه خارج شود و با ترکیب هیجانی‌تری به استقبال‌مان بیاید.

هیوندای آزرا 2018

کابین و امکانات هیوندای آزرا 2018

خودروهای کره‌ای هرچقدر با تنوع امکانات رفاهی وسوسه کننده به نظر برسند، ماندگاری پایین کیفیت متریال کابین‌شان از جمله مهم‌ترین ایرادهایی است که این خودروها را در سیبل منتقدان و افراد مشکل‌پسند قرار می‌دهد. اما انگار در ساخت آزرای جدید بر کیفیت متریال کابین تمرکز ویژه‌ای شده تا در طولانی مدت امتیاز بیش‌تر ی در این زمینه کسب کند. چرا که کیفیت متریالش در نظر اول بهتر از دیگر محصولات هیوندای به نظر می‌رسد.

هیوندای آزرا 2018

در نگاه اول کابین ارگونومیک و هماهنگ‌ آزرا جلب توجه می‌کند. البته از نظر دیزاین و کیفیت متریال به کار رفته، هم‌چنان نمی‌توان آن را با جنسیس در یک کفه ترازو قرار داد. قطعات نامتقارن با هوشمندی تمام در کابین‌ آزرا جانمایی شده‌اند. به‌طور مثال می‌توان به قطعه دکوراتیوی اشاره کرد که روی کنسول جلو نصب شده و صفحه نمایش 8 اینچی لمسی روی آن قرار گرفته است. البته هیوندای در طراحی این قسمت چندان سلیقه به خرج نداده و فضای خالی کنار مانیتور و جانمایی ساعت آنالوگ توی ذوق می‌زند.

هیوندای آزرا 2018

وقتی با کنسول میانی خلوت و دکمه‌های بزرگ روی غربیلک فرمان روبه‌رو می‌شویم؛ به این نتیجه می‌رسیم که کاربردی بودن الویت اصلی هیوندای بوده تا زیبایی ظاهری. فارغ از این، کابین جادار‌ آزرا نیز از جمله خصوصیاتی است که نظر خانواده‌های چند نفره و افرادی که راحتی کابین برایشان در الویت است را به خود جلب می‌کند. البته که نمی‌توانید‌ آزرا را با سدان‌هایی مثل تلیسمان، پاسات و .. مقایسه کنید. اما در مارکت ایران، با توجه به عدم حضور رقبایی مثل تویوتا آریون و کیا کادنزا،‌ آزرا با این دسته از سدان‌ها قیاس می‌شود.

اما به لطف فاصله محوری بیش‌تر ، فضای جادارتر و راحت‌تری را در اختیار سرنشینان قرار می‌دهد، صندلی‌های‌ آزرا کاملا راحت و جادار هستند و فضای کافی برای پا و سر در صندلی‌های جلو و عقب وجود دارد. صندوق بار نیز کاملا بزرگ و جادار بوده و جای هیچ گله‌ای باقی نمی‌گذارد.

اما به بخش شیرین ماجرا می‌رسیم و می‌خواهیم نگاهی به آپشن‌های‌ آزرا 2018 داشته باشیم. همان‌طور که اول این بررسی هم گفتیم، رمز موفقیت خودروهای کره‌ای در بازار ایران، تنوع قابل‌توجه امکانات رفاهی نسبت به برچسب قیمت و در مقایسه با رقبای ژاپنی است. بر کسی پوشیده نیست که خریداران ایرانی آپشن‌پسند هستند و همین مساله موجب شده، خودروهایی که سطح آپشن‌هایشان متوسط رو به پایین است، تبدیل به خودروهایی بد فروش در بازار ایران شوند.‌ آزرا از امکانات رفاهی متنوعی برخوردار است. البته وقتی در بازار ایران به این خودرو با این برچسب قیمت نگاه می‌کنیم، بعضی ویژگی‌ها مثل تنظیم دستی فرمان در 4 حالت یا کیفیت معمولی پوشش جیر سقف و ستون‌ها و پرده دستی پنجره‌های جانبی عقب توی ذوق می‌زند. هم‌چنین‌ آزرا فاقد مواردی مثل رادار نقطه کو و اتوپارک است.

اما بیایید نیمه خالی لیوان ران نبینیم. شاید‌ آزرا 2018 ضعف‌هایی در بخش امکانات رفاهی داشته باشد، اما کسی نمی‌تواند منکر متنوع بود فهرست تجهیزات این سدان کره‌ای شود. صندلی‌های جلو به‌صورت برقی تنظیم می‌شوند. می‌توانید صندلی راننده را در 14 حالت تنظیم کنید و در این قسمت از خسته‌گیر برقی پشت زانو هم بهره‌مند شوید. تنظیمات این صندلی نیز در حافظه دوگانه قابل ذخیره است. صندلی‌های جلو و عقب به گرمکن مجهز شده‌اند و صندلی‌های جلو از سیستم تهویه (سردکن) نیز بهره می‌برند. غربیلک فرمان نیز به گرمکن مجهز شده است.‌

آزرا از سیستم تهویه مطبوع دوکاناله بهره می‌برد که ایرادی به عملکرد آن وارد نیست و کاملا از پس فضای بزرگ کابین برمی‌آید. برخلاف پرده پنجره‌های جانبی که به‌صورت دستی بالا و پایین می‌روند، پرده شیشه اصلی عقب به‌صورت برقی باز و بسته می‌شود. دوربین 360 نیز ابزار مناسبی برای کنترل این سدان درشت‌هیکل در مسیرهای باریک به‌شمار می‌رود. اگر به نشان هیوندای روی جلوپنجره دقت کنید، فرم براق و توپر آن توجهتان را به خودش جلب می‌کند.

پشت لوگو هیوندای رادار فاصله قرار گرفته و جالب است بدانید‌ آزرا از سیستم کروزکنترل تطبیقی هوشمند بهره می‌برد. صندوق عقب به‌صورت برقی باز و بسته می‌شود و از سایر آپشن‌های‌ آزرا می‌توان به نمایش‌گر 8 اینچی لمسی، سقف پانوراما، شیشه‌های سولار، سنسور نور و باران، سیستم صوتی اینفینیتی، ترمز پارک برقی به همراه اتوهلد و سیستم نشان‌گر فشار باد تایرها TPMS اشاره کرد.

هیوندای آزرا 2018

بررسی فنی هیوندای آزرا 2018

هیوندای برای نسل ششم آزرا، پیشرانه‌های متنوعی در نظر گرفته است. از پیشرانه 2.4 لیتری تتا گرفته تا پیشرانه‌های 6 سیلندر لامبادا با قدرت‌های 247 تا 286 اسب بخار. هم‌چنین 2 نوع گیرباکس 6 و 8 سرعته اتوماتیک برای‌ آزرا جدید در نظر گرفته شده که از این میان، با توجه به محدودیت‌های گمرکی، کرمان‌موتور ضعیف‌ترین نسخه هیوندای‌ آزرا را با گیرباکس 6 سرعته در ایران عرضه کرده است. زیر کاپوت این سدان درشت‌هیکل یک پیشرانه 4 سیلندر 2.4 لیتری (حجم دقیق 2359 سی‌سی) جا خوش کرده که از تکنولوژی GDI (پاشش مستقیم سوخت) بهره می‌برد. با نگاهی به مشخصات این پیشرانه و مقایسه آن با وزن بیش از 1.5 تنی آزرا، از همان ابتدا به این نتیجه می‌رسیم که نباید از‌ آزرا توقع سدانی چابک با خلق‌وخو اسپرت را داشته باشیم.

اما با شروع حرکت و کمی فشار آوردن به پدال گاز،‌ آزرا ما را به خودش امیدوارتر می‌کند. آن‌قدرها هم که فکر می‌کردیم سدان تنبلی نیست و عکس‌العمل قابل‌قبولی در شتاب‌گیری و سبقت‌های ناگهانی از خودش نشان می‌دهد. پیشرانه‌ آزرا 187.6 اسب‌بخار قدرت در دور 6000 تولید می‌کند. ماکزیمم گشتاور 241 نیوتن‌متری‌ آزرا نیز در دور 4000 که چندان دور بالایی نیست در اختیار راننده قرار می‌گیرد. وظیفه انتقال نیرو محرکه به چرخ‌های جلو، بر عهده یک گیرباکس 6 سرعته اتوماتیک قرار دارد. عملکرد این گیرباکس قطعا ارتباطی با گیرباکس‌های قدیمی و تنبل هیوندای ندارد و پیشرفت‌های زیادی را تجربه کرده است. اما جای خالی پدل‌شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان در سدانی حدودا یک میلیاردی کاملا احساس می‌شود. علاوه بر معکوس‌های به موقع گیرباکس و پاسخ دلچسب پیشرانه به فرامین راننده،‌ آزرا از نظر قابلیت‌های دینامیکی و هندلینگ هم نمره قبولی را کسب می‌کند.

هیوندای آزرا 2018

هم‌چنین به لطف سیستم DMS می‌توانید از میان 3 حالت رانندگی اقتصادی، عادی و اسپرت یکی را انتخاب کنید. تفاوت میان این حالت مثل خودروهای اسپرت آن‌چنان خودش را نشان نمی‌دهد، اما در حالت اسپرت حساسیت پدال گاز و سفتی فرمان برقی MDPS بیش‌تر شده و در حالت اقتصادی همه چیز دست به دست هم می‌دهد تا مصرف سوخت به حداقل خود برسد. شاید انتخاب کم‌حجم‌ترین پیشرانه برای آزراهای بازار ایران، هیجان رانندگی را تا حد زیادی فدا کرده باشد، اما باید توجه کرد که مصرف سوخت و استهلاک این سدان بزرگ هم در این مدل به حداقل خود رسیده است.

در حال رانندگی با سدانی خانوادگی هستیم که سواری کاملا نرم و راحتی دارد. انتظار داریم نرمی سواری‌ آزرا باعث شود در پیچ‌های تند و مانورهای ناگهانی، مثل یک ژله داخل بشقاب شناور باشد! اما حرکات عرضی در این خودرو به‌خوبی کنترل شده و سیستم‌های کمک پایداری مثل کنترل پایداری الکترونیکی ESC و مدیریت پایداری VSM به خوبی کار خود را انجام می‌دهند.

آزرا در کنار سیستم‌های مختلف ایمنی، از 9 کیسه هوا نیز بهره می‌برد و در مجموع با کسب امتیاز بالایی در زمینه ایمنی، 5 ستاره را در کارنامه خود ثب کرده است.

سخن آخر

اگر بخواهیم نتیجه ملاقات یک روزه با‌ آزرا 2018 را در یک جمله خلاصه کنیم، باید آن را یک سدان آرام، راحت، جادار و لوکس بنامیم. شاید با‌ آزرا لذت سواری یک خودرو اسپرت پرقدرت را تجربه نکنید، اما سواری آن لرزش‌های گذشته را ندارد و خلق‌وخویی مشابه مردهای جا افتاده را از خودش به نمایش می‌گذارد. طراحی‌اش سنگین و باوقار است و کابین جادار و راحت آن سرنشینان را معذب نمی‌کند.

هیوندای آزرا 2018

مشخصات فنی هیوندای آزرا ۲۰۱۸

کلاس: سدان
پیشرانه: 4 سیلندر GDI
حجم موتور: 2359 سی سی
قدرت: 187.6 اسب بخار در 6000 دور
گشتاور: 241 نیوتن متر در 4000 دور
گیرباکس: 6 سرعته اتوماتیک
باک: 70 لیتر

امکانات هیوندای آزرا ۲۰۱۸

کروز کنترل هوشمند-سنسور پارک جلو و عفب-دوربین 360 درجه-سیستم ورود و استارت بدون کلید-سقف پانوراما-روکش جیر سقف و ستون ها-قابلیت انتخاب حالت های رانندگی-آیینه های جانبی برقی با قابلیت تاشوندگی اتوماتیک-روکش چرمی صندلی ها و فرمان-حافظه صندلی راننده-پرده برقی عقب-پرده دستی پنجره درهای عقب-صندوق عقب برقی-گرمکن صندلی های جلو و عقب-صندلی برقی راننده و سرنشین جلو-تهویه (سردکن) صندلی های جلو-تهویه مطبوع اتوماتیک 2 نقطه ای- درچه مجزای سیستم تهویه برای ردیف عقب-سنسور باران و بخار زدای شیشه جلو-صفحه نمایش 8 اینچی-سیستم صوتی اینفینیتی-چراغ های اتوماتیک

نکات مثبت:کابین جادار-سواری نرم-قابلیت دینامیکی مناسب-کیفیت ساخت بالا-امکانات متنوع-گیرباکس هوشمند با دقت بالا

نکات منفی:نبود بعضی آپشن ها مثل تنظیم برقی فرمان، رادار نقطه کور و اتوپارک-بهره نبردن از پدل شیفتر پشت فرمان-آزرا چندان خودروی چابکی نیست-کیفیت معمولی جیر سقف

نوشته: میلاد میرعابدینی/ عکس: آریا محسنی

لوکس تر از دیروز/ تجربه رانندگی چند روزه با چری تیگو7 جدید

محبوبیت در بازنشستگی!/ بررسی کیا ریو به عنوان یکی از خودروهای دست دوم پرطرفدار

نوستالژی با طعم تکنولوژی/ تست و بررسی فولکس واگن بیتل کانورتیبل ABT

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی