پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط تولید پراید

منتقدان همیشگی پراید خواستار ادامه تولید آن شده‌اند!؟

زمانی زیادی از توقف تولید پراید نگذشته و این روزها این خودرو کوچک پرحاشیه نقل محفل مجالس شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو زمانی زیادی از توقف تولید پراید نگذشته و این روزها این خودرو کوچک پرحاشیه نقل محفل مجالس شده است، تا دیروز همه کارشناسان و مجلس نشینان متقاضی توقف تولید پراید […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۶ فروردین ۱۳۹۹

زمانی زیادی از توقف تولید پراید نگذشته و این روزها این خودرو کوچک پرحاشیه نقل محفل مجالس شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

زمانی زیادی از توقف تولید پراید نگذشته و این روزها این خودرو کوچک پرحاشیه نقل محفل مجالس شده است، تا دیروز همه کارشناسان و مجلس نشینان متقاضی توقف تولید پراید و حفظ جان مردم و جایگزینی آن با خودرویی ایمن تر بودند.

حال از روزی که سایپا اعلام کرده است که خودرو پراید را دیگر تولید نمی کند و در یک برنامه زمانی (که بخشی از آن محقق شده است) تولید آن را متوقف می کند، عده ای که متاسفانه تریبون هایی با صدای بلند نیز در اختیار دارند به راه افتاده اند که ای داد ای فغان! مردم چرا نشسته اید! سایپا در حال برنامه ریزی برای خالی کردن جیب مردم با حذف پراید و جایگزینی آن با تیبا است!

پراید و مصاحبه درباره آن با گفتن حرف های عجیب مانند “پراید 3 میلیونی” یا … یکی از بهترین شیوه های مطرح شدن در فضای مجازی کشور در سال های اخیر بوده است که حداقل برای یک هفته شخص گوینده را به ترند اول فضای مجاز تبدیل می کرد تا جایی که پراید از تریبون نماز جمعه تا مصاحبه های پارلمانی به یکی از موضوعات مورد علاقه سخنرانان تبدیل شد.

حال فکر کنید که سوژه پراید را از این دست کارشناسان بگیرید، طبیعی است که در برابر خداحافظی آن مقاومت کنند و سعی کنند تا آخرین کلاه را از این پوستین برای خود بدوزند.

در خصوص برخی ضعف های پراید هیچ شک و شبهه ای وجود ندارد اما اینکه عده ای پراید را به دستاویزی برای تخریب صنعت خودرو تبدیل کرده اند، آفتی است که این روزها گریبان رسانه های کشور را گرفته است و جذابیت های آن موجب شده است تا خبرنگاران برخی رسانه های غیرمرتبط به هر بهانه ای در جستجوی مصاحبه با محوریت پراید و معایب آن باشند.

دوستان عزیز به جای تخریب صنعت خودرو با موضوع پراید که دیگر به اواخر عمر خود رسیده، موضوعات مهمتری در صنعت خودرو وجود دارد که مغفول مانده است.

باید باور کنیم که حواشی صنعت خودرو تنها در پراید خلاصه نمی شود! و می توان موضوعاتی را یافت که هم گره ای از مشکلات مردم باز کند هم سر و سامانی به وضعیت صنعت خودرو ببخشد.

امیرحسن کاکایی با بیان اینکه خروج پراید از چرخه تولید به عنوان یک خودرو با تکنولوژی قدیمی تصمیم مهم، قابل توجه و ارزشمند بوده است، گفت: قطعا پراید دیگر در ایران جایگزینی ندارد زیرا در شرایط فعلی اقتصادی کشور و تورم لجام گسیخته مواد اولیه و نهاده‌های تولید بعید است شرکتی بتواند یک خودرو با قیمت ۲۵۰۰ دلار تولید کند؛ حتی اگر قرار باشد در سطح تکنولوژی و کیفی پراید باشد.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: به نظر می رسد که در سال جهش تولید، باید از سیاستمداران درخواست کنیم که به جای مبانی سیاسی که احتمالا روزانه می تواند عوض شود، در سیاستگذاری و فضاسازی برای صنعت و به خصوص صنعت خودرو، مبانی اقتصادی و فنی را به عنوان معیار قرار دهند و منافع بلندمدت مردم و کشور را به جای منافع کوتاه مدت و زودگذر در نظر بگیرند.

وی در ادامه، ارزیابی کیفیت خودرو را امری کاملا کارشناسی و تخصصی توصیف کرد و گفت: کیفیت محصولات خودروسازان توسط سازمان استاندارد و شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران ارزیابی و اعلام می‌شود؛ بنابراین اظهارنظرهای غیرمستند و بی‌پشتوانه از سوی هر کسی که اطلاعات فنی و مهندسی و صنعتی ندارد، شایسته به نظر نمی‌رسد.

کاکایی افزود: جالب است کسانی که برای حضور در رسانه‌ها موضوع تکراری و نخ نمای پراید را دستاویز قرار می‌دادند، حالا نگران نبودن پراید در بازار شده و جای خالی آن را سوژه مصاحبه می‌کنند! در این میان خودروساز داخلی بلاتکلیف مانده است که این آقایان بالاخره پراید را می‌خواهند یا نمی‌خواهند!

چندی پیش عبدالله رضیان، عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره توقف خط تولید پراید در اردیبهشت ماه و جایگزین شدن تیبا و ساینا به جای آن، گفته بود اگرچه در سال‌های اخیر، توقف خط تولید پراید یکی از تاکیدات اصلی کارشناسان صنعت خودرو بود اما این توصیه ها در شرایط عادی انجام می‌گرفت، از آنجا که در حال حاضر واردات خودرو ممنوع شده توقف تولید آن با اما و اگرهای بسیاری همراه خواهد بود.

این نماینده مجلس دهم جایگزین کردن ساینا و تیبا به جای پراید را خالی کردن جیب مردم در شرایط کنونی دانسته و اظهار کرده بود علیرغم اینکه کیفیت تیبا و ساینا تفاوت چندانی با پراید ندارد، اما قیمت آنها بیشتر است و این امر می تواند با توجه به کاهش توان مالی مردم، اقشار آسیب پذیر را از خرید خودروهای ارزان قیمت نیز محروم کند. از سوی دیگر احتمال نابسامانی بیشتر بازار خودرو دور از انتظار نخواهد بود.

انتهای پیام/

پارس خودرو از شمولیت ماده ۱۴۱ خارج شد

راه‌اندازی خط تولید بدنه محصولات X200 در پارس خودرو

خداحافظ پراید!/ پراید در مقایسه با جانشین خود تیبا، چه وضعیتی دارد؟

سایپا در نیمه نخست سال 98 بیش از 181 هزار دستگاه خودرو تولید کرده است

تولید پراید تا مرداد ماه سال 99 به طور کامل متوقف می شود

توقف تولید 4 خودرو تا پایان سال

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی